Rozszerzona rzeczywistość dla graczy – okulary castAR trafiły do pierwszych klientów!

Rozszerzona rzeczywistość dla graczy – okulary castAR trafiły do pierwszych klientów!24.11.2014 08:15

Okulary castAR to projekt byłych inżynierów Valve, którzy po odejściu z firmy postanowili stworzyć własny sprzęt, oferujący rozszerzoną rzeczywistość dla graczy. Wygląda na to, że projekt doczekał się szczęśliwego finału – twórcy poinformowali o rozpoczęciu wysyłki sprzętu do klientów. Jak działa castAR?

Rozszerzona rzeczywistość i gry planszowe

Przed rokiem byli pracownicy Valve, Jeri Ellsworth i Rick Johnson, rozpoczęli na Kickstarterze zbiórkę na interesujący projekt. Potrzebowali 400 tys. dolarów, dzięki którym do rak graczy miał trafić interesujący sprzęt – okulary AR stworzone z myślą o rozrywce, a przede wszystkim – choć nie tylko – o grach planszowych.

Opisywany również przez nas projekt okazał się sukcesem – zbiórka na Kickstarterze zakończyła się powodzeniem, a zamiast wymaganych 400 tys., pomysłodawcy zebrali ponad milion dolarów, przy czym cel został osiągnięty w ciągu zaledwie 56 godzin. Co sprawiło że ponad 3,8 tys. ludzi z całego świata postanowiło wesprzeć projekt?

To nie jest sprzęt do wszystkiego!

Sądzę, że w przeciwieństwie do wielu różnych gogli AR decydująca mogła okazać się specjalizacja. Okulary castAR zaprojektowano od początku z myślą o graczach, stosując w nich kilka ciekawych rozwiązań.

CastAR Kickstarter

Patrząc na rynek okularów AR/VR można wyróżnić dwie główne grupy: te, które wyświetlają coś na przeziernym ekranie i te, które w roli ekranu wykorzystują jakiś nieprzezroczysty wyświetlacz, w tym również smartfona.

CastAR oferują coś innego – okulary zostały wyposażone w miniprojektory, umieszczone w oprawkach nad oczami użytkownika. Dzięki nim i czujnikowi, śledzącymi położenie głowy użytkownika projektory wyświetlają na odpowiedniej, płaskiej powierzchni trójwymiarowy obraz, odpowiedni dla danego gracza.

Okulary mogą również śledzić położenie różnych obiektów – np. figurek – i współpracować z tagami RFID i kontrolerami w rodzaju magicznych różdżek.

W praktyce oznacza to wymarzony sprzęt dla wielbicieli wszelkich gier planszowych – nie dość, że okulary biorą na siebie kwestię wyświetlania planszy, to w grze pojawiają się elementy niedostępne w zwykłych planszówkach: animacje, walki czy różnego rodzaju efekty. Co istotne, gry planszowe nie są jedynym zastosowaniem - poniższy film pokazuje castAR i symulator lotu.

castAR Test Footage - Flight Simulator

Wspólne granie przy stole

Bardzo istotną kwestią jest również możliwość gry w kilka osób. Kluczem jest tu specjalna powierzchnia, na której wyświetlany jest obraz z projektorów, która odbija obraz w kierunku oczu użytkownika. Dzięki temu na tej samej powierzchni mogą być wyświetlane dwie wersje tej samej planszy, uwzględniające inny kąt patrzenia dwóch różnych graczy.

Warto w tym miejscu zastanowić się, kto może być zainteresowany tym sprzętem? Choć twórcy prezentują okulary castAR w kilku różnych sytuacjach, to gadżet - choć dzięki specjalnej nakładce może wyświetlać obraz bezpośrednio przed oczami - wydaje się wymarzony przede wszystkim dla wielbicieli planszówek.

To dość niszowe zastosowanie, wystarczające, by sfinansować projekt na Kickstarterze, ale raczej zdecydowanie zbyt małe, by mówić o globalnym zainteresowaniu na miarę Oculusa czy Google Glass.

Twórca Oculusa wspiera castAR

Mimo tego castAR wydają mi się świetnym przykładem twórczego wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości. Choć nie jest to uniwersalny sprzęt do wszystkiego (choć w jednej z prezentacji twórcy pokazują zastosowanie go w medycynie), to specjalizacja wyszła mu na dobre – twórcy nie musieli walczyć z zasilaniem czy działaniem sprzętu w jaskrawym słońcu, dopracowując produkt pod kątem innych, konkretnych zastosowań.

Early castAR Glasses, coming to a front door near you.

Wysyłka pierwszych zamówień, złożonych podczas zbiórki na Kickstarterze, właśnie się rozpoczęła, a osoby zainteresowane kupnem okularów mogą zamówić je na stronie producenta. Warto zauważyć, że jedną z dwóch osób, które na Kickstarterze wsparły projekt najwyższą z przewidzianych wpłat – 10 tys. dolarów – jest twórca Oculusa, Palmer Luckey.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.