ScreenX wprowadza do kin 270-stopniowy, panoramiczny obraz

ScreenX wprowadza do kin 270-stopniowy, panoramiczny obraz19.10.2013 18:00
Kino z technologią ScreenX

Kilka dni temu Piotr narzekał na polskie kina, wróżąc im marną przyszłość. Co może ukoić rozgoryczenie kinomaniaków, szykanowanych 30-minutowym seansem reklamowym? Nagrodą za cierpliwość mogą być niesamowite wrażenia, jakie zapewni nowy, kinowy format. Czas na prawdziwie panoramiczny obraz!

Kilka dni temu Piotr narzekał na polskie kina, wróżąc im marną przyszłość. Co może ukoić rozgoryczenie kinomaniaków, szykanowanych 30-minutowym seansem reklamowym? Nagrodą za cierpliwość mogą być niesamowite wrażenia, jakie zapewni nowy, kinowy format. Czas na prawdziwie panoramiczny obraz!

Jak poprawić wrażenia, zapewniane nam podczas wizyty w kinie? Całkiem udanym urozmaiceniem jest IMAX, ale rewolucja, która miała nadejść z 3D okazała się mocno przereklamowana, a kino 4D to raczej rozrywka dla spragnionych atrakcji dzieciaków. Co pozostaje?

Koreańska firma CJ CGV postanowiła przyciągnąć widzów nowatorskim rozwiązaniem o nazwie ScreenX, zapewniającym 270-stopniowe pole widzenia. W porównaniu np. z technologią cinerama, oferująca 146 stopni, jest to zupełnie nowa jakość. Film jest wyświetlany jednocześnie na trzech ekranach, ustawionych pod kątem w taki sposób, że widz ma wrażenie, jakby znajdował się w środku akcji.

CGV ScreenX

O zaletach tego rozwiązania mogli przekonać się goście, odwiedzający koreański Busan International Film Festival, podczas którego zaprezentowano pierwszy, półgodzinny film nakręcony w tej technologii – dramat szpiegowski „X”, którego reżyserem jest Kim Jee-Woon, znany m.in. z „Likwidatora”. Na pierwszy rzut oka przypomina to nieco Illumi Room.

Co istotne, wprowadzenie ScreenX nie wiąże się z ogromnymi kosztami i w przypadku jednego kina implementacja tej technologii kosztuje nie więcej, niż 185 tys. dolarów. CJ CGV zamierza w najbliższym czasie wyposażyć w taki sposób 40 sal kinowych w 22 kinach. Tym, co może zahamować popularyzację takiego rozwiązania jest po prostu brak filmów.

'The X' Trailer ScreenX Version

Nie dość, że nie ma ich w tej chwili i raczej nie ma co liczyć na przerobienie starych tytułów na nowy format, to kręcenie nowych materiałów jest – jak stwierdził Kim Jee-Woon, wielkim koszmarem. Chodzi w tym wypadku o inną, niż dotychczas organizację planu, gdzie ekipa i całe zaplecze musi znajdować się bezpośrednio za kamerą, by nie wchodzić w kadr.

ScreenX wymaga jednoczesnego filmowania trzema kamerami
ScreenX wymaga jednoczesnego filmowania trzema kamerami

Co więcej, film jest kręcony jednocześnie trzema ustawionymi pod kątem kamerami. Na obecnym etapie trudno wyrokować, czy ScreenX przyjmie się i pojawi w kinach poza Koreą, jednak pomysł wydaje się ciekawy, zwłaszcza w przypadku filmów, w których strona wizualna odgrywa kluczowe znaczenie. A tak na ScreenX prezentuje się reklama Red Bulla:

Redbull Commercial 'Genie' ScreenX Version

Z drugiej strony zastanawiam się, jak bardzo trzeba byłoby przebudować zwykłe kina, by zapewnić widzom rozsądne wrażenia – przecież osoba siedząca w którymś z przednich rzędów musiałaby nieustannie kręcić głową, co chyba nie należy do przyjemności. Widownia musi być zatem przesunięta do tyłu, co automatycznie zmniejszy liczbę dostępnych miejsc. Czy któreś z polskich kin może sobie na to pozwolić? Wątpię. Ale mimo wszystko przypuszczam, że na efekciarski film w tak wyposażonym kinie wybrałbym się z przyjemnością.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Panoramiczny YouTube
Grzesiek Powalski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.