Skuteczny bojkot internautów. Duża firma cofa poparcie dla SOPA! [aktualizacja]

Skuteczny bojkot internautów. Duża firma cofa poparcie dla SOPA! [aktualizacja]31.12.2011 19:00
SOPA budzi wiele kontrowersji

Jaka jest skuteczna forma nacisku internautów? Nie po raz pierwszy okazuje się, że zamiast protestów, które – choć polubione na Facebooku przez tysiące użytkowników – nie mają istotnego znaczenia, dużo skuteczniejsze jest wyrażenie swojej opinii za pomocą portfela.

Jaka jest skuteczna forma nacisku internautów? Nie po raz pierwszy okazuje się, że zamiast protestów, które – choć polubione na Facebooku przez tysiące użytkowników – nie mają istotnego znaczenia, dużo skuteczniejsze jest wyrażenie swojej opinii za pomocą portfela.

Boleśnie przekonał się o tym serwis GoDaddy, zajmujący się, poza usługami hostingowymi, rejestracją domen. Jedna z ważniejszych firm na rynku domenowym zarządza kilkudziesięcioma milionami domen (w 2010 roku było to 45 mln).

GoDaddy należał do firm, które postanowiły poprzeć SOPA – kontrowersyjne przepisy, mające na celu walkę z sieciowym piractwem. Choć znalazł się w towarzystwie m.in. Microsoftu i Sony, to właśnie GoDaddy stał się ofiarą gniewu internautów.

GoDaddy.com
GoDaddy.com

Dyskusja w serwisie Reddit zaowocowała wezwaniem do bojkotu firmy, a kamykiem, który zainicjował lawinę, była deklaracja założyciela Wikipedii, Jimmy’ego Walesa, który zadeklarował na Twitterze przeniesienie domen do innego operatora.

Deklaracja Jimmy'ego Walesa
Deklaracja Jimmy'ego Walesa

Przeniesieniem ponad tysiąca domen zagroził również Ben Huh, CEO Cheezburgera – firmy zarządzającej niezwykle popularnymi (ok. 370 mln wejść dziennie) stronami, jak Can Has Cheeseburger, FAIL Blog czy Know Your Meme.

Co o SOPA sądzi Ben Huh?
Co o SOPA sądzi Ben Huh?

Bojkot okazał się skuteczny. W ciągu tylko jednego dnia, mimo prób opóźniania transferu przez GoDaddy, użytkownicy przenieśli kilkadziesiąt tysięcy domen, a firma poniosła kilkaset tysięcy dolarów strat.

Choć skala bojkotu jest dyskusyjna – niektóre źródła wskazują, że w sumie liczba rejestrowanych domen przewyższała liczbę domen przeniesionych - firma przestraszyła się reakcji internautów. CEO GoDaddy Warren Adelman zadeklarował wycofanie poparcia dla SOPA i oficjalne dołączenie do grona podmiotów przeciwnych nowym przepisom.

Niezależnie od tego, co można sądzić o szczerości takich deklaracji, cała sprawa dobrze pokazuje, w jaki sposób prowadzić skuteczne działania w Sieci. Internauci, którzy na Facebooku dołączają do fanpage’a z gniewnymi hasłami, nie mają w gruncie rzeczy żadnego znaczenia. Mają je za to klienci, którzy poza pustym oburzaniem się robią coś konkretnego – głosują portfelami.

Aktualizacja

Z aktywnego wspierania SOPA rezygnują kolejne firmy. Z listy podmiotów popierających kontrowersyjne przepisy zniknęły Nintendo, Electronic Arts, Sony i Microsoft. Aktualną listę firm wspierających SOPA można znaleźć w tym miejscu.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.