Słodzisz? Możesz mieć problem. Cukier źle wpływa na pracę mózgu

Słodzisz? Możesz mieć problem. Cukier źle wpływa na pracę mózgu08.10.2012 15:28
Mózg nie lubi nadmiaru cukru (Fot. Flickr/Uwe Hermann/Lic. CC BY-SA 2.0)

O tym, że nadmiar cukru w diecie ma negatywny wpływ na nasze zdrowie, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Okazuje się jednak, że wróg numer 1 dietetyków i osób walczących z nadwagą szkodzi również tam, gdzie się tego nie spodziewamy – upośledza funkcje mózgu.

O tym, że nadmiar cukru w diecie ma negatywny wpływ na nasze zdrowie, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Okazuje się jednak, że wróg numer 1 dietetyków i osób walczących z nadwagą szkodzi również tam, gdzie się tego nie spodziewamy – upośledza funkcje mózgu.

Przed drugą wojną światową znany pisarz i dziennikarz, Melchior Wańkowicz, opracował jedno z najbardziej znanych polskich haseł reklamowych: „Cukier krzepi”. Kilkadziesiąt lat, jakie dzielą nas od tamtych czasów, postawiło tę opinię na głowie – w świetle współczesnych badań można stwierdzić, że cukier szkodzi.

Nie chodzi tu o oczywistą zależność, gdy pochłaniane w hurtowych ilościach słodycze skutkują dodatkowymi kilogramami, tylko o pracę mózgu. Dowiedli tego – na razie na szczurach - badacze z University of California.

Naukowcy wzięli pod lupę otrzymywany z kukurydzy syrop glukozowo-fruktozowy. To słodkie paskudztwo jest tanie i znacznie lepiej niż cukier trzcinowy czy buraczany nadaje się do przemysłowej produkcji żywności. Z tego powodu od kilkudziesięciu lat jest coraz powszechniej stosowane w różnych produktach, nie tylko w słodyczach.

Do testów wykorzystano szczury, których zadaniem było pokonanie labiryntu. Grupa tych zwierząt przez sześć tygodni była pojona wodą z dodatkiem słodkiego syropu. Inne, obok dodatkowej dawki cukru otrzymywały również zwiększoną ilość kwasów Omega-3.

Jak się okazało, szczury po diecie o wysokiej zawartości cukru pokonywały labirynt w czasie dłuższym niż na początku eksperymentu. Podobny efekt nie wystąpił u gryzoni, które obok większych ilości cukru przyjmowały również kwasy Omega-3. Jak stwierdził jeden z badaczy, Fernando Gomez-Pinilla:

Zwierzęta pozbawione kwasów były wolniejsze, a ich mózgi wykazywały ubytek w aktywności synaptycznej. Ich komórki mózgowe miały kłopoty z przesyłaniem sygnałów, upośledzając zdolność do jasnego myślenia i przypominania drogi, której nauczyły się sześć tygodni wcześniej.

Naukowcy zwracają przy tym uwagę, by nie obawiać się np. jedzenia zawierających fruktozę owoców, które są potrzebne w zbilansowanej diecie. Szkodliwe są przede wszystkim te produkty, które są w sztuczny sposób dosładzane.

Źródło: News Wise

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.