Snake: wąż, który zmienił mobilną rozrywkę. Od 1-pikselowej linii do grafiki 3D

Snake: wąż, który zmienił mobilną rozrywkę. Od 1-pikselowej linii do grafiki 3D23.11.2015 17:06

Są tytuły, bez których trudno wyobrazić sobie współczesny świat gier. Obok takich klasyków, jak Pong czy Mario, nie można zapomnieć o Snake'u. To gra, która zmieniła oblicze mobilnej rozrywki!

Legenda Nokii

Skąd wzięła się legenda starych telefonów Nokii? W epoce smartfonów tamte, proste urządzenia są często wspominane jako wzór niezawodności, odporności i prostoty, na dodatek działający bez doładowywania przez wiele dni.

Wśród kilku ważnych cech, dzięki którym przed laty Nokia podbiła serca użytkowników, nie można zapomnieć o jednej – być może ważniejszej od wszystkich pozostałych, razem wziętych.

Snake - ważny atut starych telefonów
Snake - ważny atut starych telefonów

Chodzi oczywiście o znak rozpoznawczy fińskich telefonów, jakim – obok Nokia tune – stał się legendarny, kultowy, jedyny i niepowtarzalny Wąż, znany również jako Snake. Nie zaryzykuję wiele twierdząc, że w wielu przypadkach to właśnie ta gra decydowała o wyborze marki telefonu. To był killer feature swoich czasów – kluczowa cecha, która w momencie zawahania przeważała szalę.

Idealny telefon do gier?

Inna sprawa, że stare telefony były po prostu idealne do gry takiej, jak Snake. Grafika mogła być zupełnie symboliczna – wystarczyło, by na ekranie były widoczne ciemne kropki, układające się w cielsko węża, bonusy i ewentualne przeszkadzajki.

Snakestick na Nokii 3210
Snakestick na Nokii 3210

Nie bez znaczenia były również klawiatury starych telefonów – z dużymi, fizycznymi klawiszami o wyraźnym kliku, które z powodzeniem sprawdzały się w roli konsolowego d-pada. Dla bardziej wymagających istniały nawet akcesoria w postaci Snakesticków. Był to joystick, nakładany na telefon i pozwalających grać za pomocą wychyleń drążka.

Myliłby się jednak ten, kto za twórcę Snake’a uzna Nokię albo jakiegoś innego producenta telefonów. Ta gra pojawiła się znacznie wcześniej! Kiedy?

Snake: gra z mobilnym multi!

Jej początki sięgają połowy lat 70., gdy firma Gremlin wypuściła na rynek grę Blockade. Choć właśnie ten tytuł uważany jest za prekursora, to pod względem zasad mniej przypominał znanego nam Węża, a bardziej śmiertelną rozgrywkę, pokazaną w filmie „Tron”, z zawodnikami zostawiającymi za sobą przeszkodę w postaci ciągłego muru.

Dopiero w kolejnych latach pojawiły się tytuły z nieco zmienioną mechaniką rozgrywki i tytułem, bezpośrednio nawiązującym do znanych nam skojarzeń, jak Worm z 1978 czy Snake Byte z 1982 roku. Na eksplozję popularności i drugą młodość gry tego typu musiały jednak poczekać aż 15 lat – do 1997 roku, kiedy do sklepów trafiła Nokia 6110.

Był to – jak na swoją epokę – wyjątkowy telefon. Nie dość, że oferowano go w kilku wersjach kolorystycznych i zmieniającej odcień obudowie, zwanej kameleonem, to był pierwszym telefonem z procesorem ARM. Oferował nie tylko funkcje komunikacyjne, ale również terminarz, kalkulator, przelicznik walut i obsługę profili. A do tego gry, wśród których znalazł się właśnie Snake.

Jakby tego było mało, telefon wyposażono w port podczerwieni, pozwalający nie tylko na przesyłane danych, ale również na rywalizację w Snake’a w trybie multiplayer. Tak, mobilny tryb multi był dostępny już prawie 20 lat temu!

Proste zasady, trudne wyzwanie

Tak, jak dzisiaj telefon pełni rolę przede wszystkim komunikatora i terminala do obsługi Internetu i serwisów społecznościowych, tak przed laty posiadanie Nokii oznaczało dołączenie do niezliczonych zastępów wężomaniaków.

Gdzie tkwiła tajemnica sukcesu? Sednem było idealne połączenie prostych, możliwych do opanowania w kilka sekund zasad z wymagającą, rzucającą wyzwanie ambicji gracza rozgrywką.

Snake game on Nokia finally beaten

Zasady są nieskomplikowane: sterujemy wężem, który zjadając napotykane na swojej drodze bonusy staje się coraz dłuższy. Cała sztuka polega na tym, by tak manewrować naszym podopiecznym, aby ten nie ugryzł swojego wijącego się na ekranie ciała. Strategia zależy od wariantu gry. W niektórych zetknięcie z krawędziami planszy odbiera życie, a w innych po opuszczeniu planszy z jednej strony, wąż pojawia się, wychodząc z przeciwległej krawędzi.

Grać w Snake’a mógł – bez żmudnego poznawania mechaniki rozgrywki – każdy. Nic zatem dziwnego, że każdy grał, choć okazjonalnych graczy od prawdziwych mistrzów dzieliła przepaść.

Ci, którzy byli w stanie zapełnić wężem wszystkie pola planszy byli dla otoczenia kimś na wzór magów: małpia zręczność, idealna koordynacja, prędkość reakcji polującej ważki i skupienie godne mistrza zen – takie połączenie budziło szacunek i zazdrość.

Wiele imion Węża

Tamte czasy to już jednak odległa przeszłość – swoje początki mobilna rozrywka ma już daleko za sobą. Zmieniły się telefony, a wraz z rosnącymi możliwościami sprzętu zmieniły się także gry, jakie na nim uruchamiamy.

Czy w epoce potężnej mocy obliczeniowej i fotorealistycznej grafiki jest jeszcze miejsce na starego, poczciwego Węża? Jak najbardziej! Jego rozwój to świetny przegląd tego, jak z czasem zmieniała się rozrywka, nie tylko mobilna. Oryginalna, znana z Nokii 6110 gra doczekała się bowiem licznych modyfikacji, przeróbek i następców.

Sama tylko Nokia udostępniła kolejne wersje gry, czyli Snake II i Snake III (3D). Do rąk graczy trafiły również tytuły takie, jak Snake Xenzia, Snake EX i EX2, a także trójwymiarowa gra Snakes. Kultowy tytuł jest dostępny na niemal każdej z używanych obecnie platform. Jak zagrać w niego najłatwiej?

Poki.pl
Poki.pl

iPhone 6 vs. Nokia 3310 - Snake Which Is Best?

I pewnie, o ile nie nastąpi jakaś apokalipsa, będzie je zjadał z równą ochotą za kolejne 20 lat- atutem tej gry nie jest przecież oszałamiająca grafika czy nietypowe rozwiązania techniczne, ale prostota, połączona z niesamowitą grywalnością. Jak widać to zestawienie okazało się ponadczasowe.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem Poki.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.