Specyfikacje LCD to bzdura

Specyfikacje LCD to bzdura15.07.2009 14:46
Fot. mobil'homme/Flickr
Szymon Adamus

Plazma czy LCD? Według DisplayMate Technologies wybór jest prosty - plazma. Głównie dlatego, że suche specyfikacje techniczne paneli ciekłokrystalicznych to wielka bzdura.

Plazma czy LCD? Według DisplayMate Technologies wybór jest prosty - plazma. Głównie dlatego, że suche specyfikacje techniczne paneli ciekłokrystalicznych to wielka bzdura.

Firma przeprowadziła wraz z Insight Media badanie najlepszych paneli 2008 roku firm Sony (KDL-52XBR4), Samsung (LN-T5281F) i Sharp (LC-52D92U).  Porównywano je do plazmy Panasonica (TH-50PF10UK). Podobno wyniki są jasne: wygrywa znikająca powoli z rynku plazma.

displaymate
displaymate

Podobno (co dość jasne) największe "ściemy" producenci LCD-ków wciskają nam jeśli idzie o kontrast i kąty boczne. Jeśli na papierze macie napisane 176 stopni w pionie i poziomie (a jest tak prawie zawsze), to nie znaczy, że w rzeczywistości rezultaty będą tak dobre. Obraz na większości paneli LCD zaczyna tracić na jakości już po odchyleniu o 10 stopni. W przypadku 45 stopni spadek jakości sięga rzędu 50%. Testowana plazma trzymała się idealnie nawet przy tak dużych współczynnikach odchylenia.

katy-boczne
katy-boczne

Szokująca konkluzja jest taka, że w przypadku LCD tylko jedna osoba siedząca na wprost panelu widzi kolory takimi jakie są. Nawet na telewizorach z wyższej półki od renomowanych producentów - pisze Dr Raymond Soneira w swoim teście. Z drugiej strony ekrany plazmowe odwzorowują bliskie oryginałowi kolory na całych 180 stopniach widoczności. Zauważalne są bardzo niewielkie zmiany w jasności obrazu, kontraście, barwie czy nasyceniu.

Kwestia kontrastu to znana sprawa. Dzisiaj nikt już nie opisuje LCD wielkościami 1000:1. Teraz mamy milion do jednego, dwa miliony! Według wspomnianego testu w praktyce jest to około 1000, 2000:1. Plazma osiągnęła wynik 3842:1.

kontrast
kontrast

*Nie ma sensu tłumaczyć jak jak uzyskuje się fikcyjne wskaźniki. Największe przeinaczenia widać jednak w kontraście poprzez wynalezienie tak zwanego "Kontrastu Dynamicznego" *- czytamy w opisie badania. W roku 2008 telewizory były reklamowane z kontrastem dynamicznym w przedziałach od 15 000 do 35 000. Dzisiaj mają nawet 100 000 mimo, że nie widać żadnej poprawy. To ten sam trik tylko użyty z większą przesadą.

O kontraście dynamicznym przeczytacie na przykład tutaj. W praktyce jedyne co trzeba wiedzieć, to by nie zwracać na niego żadnej uwagi. Współczynniki w specyfikacjach paneli LCD są już tak wysokie, że na papierze każdy panel jest cudowny. Jedyny sposób by przekonać się jak jest w rzeczywistości, to sprawdzić działający model. Najlepiej u siebie w domu, w pomieszczeniu, w którym będzie stał.

.

Oczywiście badanie DisplayMate Technologies to tylko jedno tego typu przedsięwzięcie. Za chwilę może pojawić się kolejny tekst tego typu mówiący, że nie jest aż tak źle. Co więcej tego typu różnice widać najbardziej stawiając dwa ekrany obok siebie. Wiele LCD postawionych samotnie w pokoju prezentuje się znakomicie. Niemniej widać tu siłę marketingu. Większość producentów wycofuje się na dobre z plazm, więc inwestuje miliony w reklamę LCD. Ekrany PDP zaczynają wydawać się gorszymi mimo, że w rzeczywistości może być zupełnie inaczej.

Ciekawe co będzie gdy nadejdzie OLED?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.