Spotify ma 15 mln płacących użytkowników. To dużo? Niekoniecznie!

Spotify ma 15 mln płacących użytkowników. To dużo? Niekoniecznie!13.01.2015 07:46
Zdjęcie kobiety pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

Spotify jest coraz popularniejsze i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Liczby rosną, wyniki na pierwszy rzut oka imponują. Ale czy naprawdę bez oporów płacimy za treści w Sieci? Nie sądzę.

Spotify pochwaliło się, że ma już 15 milionów klientów korzystających z konta Premium. W maju ubiegłego roku liczba ta wynosiła 10 milionów. Czyli widać gołym okiem: Spotify prężnie się rozwija.

Warto jednak przyjrzeć się temu, czego od razu nie widać. Firma poinformowała, że Spotify posiada 60 milionów aktywnych użytkowników. A skoro tak, to łatwo sobie policzyć, że 45 mln nie płaci, prawda?

Spotify Premium

Pod tym względem wzrost jest większy. W maju 2014 roku płaciło 10 mln, a łącznie korzystało 40 mln ludzi. Dwa miesiące temu, wyniki prezentowały się odpowiednio: 12,5 mln i 50 mln. Niepokojące dane?

Rzecz jasna nie twierdzę, że Spotify jest złe - zawsze będę bronił tej usługi, bo to świetny serwis, dzięki któremu ludzie nie piracą i korzystają z legalnych źródeł. Jeżeli chodzi o cyfrową sprzedaż muzyki, to preferuję jednak Bandcamp, ale oczywistym jest, że lepiej jeśli Spotify istnieje niż miałoby go nie być. To logiczne.

Tyle że te dane pokazują, że wcale nie tak chętnie płacimy za cyfrową muzykę w Sieci, jak się powszechnie uważa. Owszem, 15 mln płacących to dużo, ale 45 mln niepłacących to przecież jeszcze więcej. A miesięczny dostęp do konta Premium to naprawdę niska kwota, nawet w Polsce. 20 zł to śmieszna suma. A jednak nie przyciąga.

Spotify ma problem: wielu woli korzystać z niepłatnej wersji. Niby nie ma w tym nic złego, tak też można. Dziwi jednak fakt, że tylko ¼ użytkowników woli załatwić sobie wygodę jaką jest brak reklam, lepsza jakość i możliwość słuchania offline.

Dlaczego korzystający ze Spotify nie ułatwiają sobie życia, jeśli to niewiele kosztuje? Odpowiedź jest prosta, choć smutna: bo nie przywykli jeszcze do płacenia za cyfrowe treści w Internecie.

Liczby te pokazują, że większość ma okazję, to woli… zaoszczędzić. Nawet jeżeli trzeba wydać mało, to zawsze lepiej znaleźć sposób, żeby nie zapłacić.

Zdjęcie gitarzysty pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie gitarzysty pochodzi z serwisu shutterstock.com

Android i piractwo

Jakiś czas temu twórcy mobilnej gry Monument Valley udostępnili szokujące dane. Na Androidzie tylko 5% grających korzystało z oryginalnej wersji, na iOS - 40%. Mówimy tu o produkcji, za którą trzeba było zapłacić 15 zł (na iTunes - 4$).

To także śmieszna suma, ale dla niektórych i tak była za wysoka. W tekście na Gamezilli pojawił się cytat jednego z komentujących wyniki opublikowane przez twórców. “Tytul, ktory tak naprawde ciezko nazwac gra” - między innymi w ten sposób tłumaczono ściągających.

Na Spotify na szczęście tego problemu nie ma, bo nawet za darmo to wciąż legalne źródło. Ale jak widać jest daleko od tego, żeby ludzie wydawali swoje pieniądze w Sieci. Nadal istnieje przekonanie, że cyfrowe musi się równać darmowe. Albo: cyfrowe - niczyje.

A skoro tak, to jak ktoś nam tego za darmo dać nie chce, to sami sobie weźmiemy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.