Sprzęt dla esportowców. Jakie wymagania musi spełniać?

Sprzęt dla esportowców. Jakie wymagania musi spełniać?14.12.2019 13:28
Informacje Prasowe

Profesjonaliści potrzebują profesjonalnego sprzętu. Takiego, który nie będzie ich ograniczał. Tu oczywiście wkracza technologia, która umożliwia osiąganie coraz lepszych wyników. Czy świat gier elektronicznych też na tym korzysta?

Sprzęt dla esportu

Czy elektroniczny sport jest w ogóle sportem? Takim jak bieganie? Nie, choć z pewnością nie raz trzeba się zmęczyć i pracować nad kondycją. Takim jak warcaby?. Jeżeli warcaby i szachy są traktowane jako sport, to gry komputerowe nie powinny być traktowane inaczej. Esportowcy długo i ciężko trenują, muszą uczyć się gry zespołowej. Innymi słowy można by o tym długo dyskutować, ale w zasadzie nie ma już po co. 16 grudnia, na kongresie Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich do grona członków tego komitetu został przyjęty Polski Związek Sportów Elektronicznych. Stało się.

PKSN to komórka współpracująca z Ministerstwem Sportu, więc można stwierdzić, że esportowcy zostali na poziomie państwowym postawieni na równi z klasycznymi sportowcami. Nie ma po co dalej dywagować czy to dobrze czy źle. Świat się zmienia, symbolem antycznej Grecji jest dyskobol, a współczesnej młodzieży mistrz w Counter Strike. Oczywiście do wprowadzenia esportu na listę dyscyplin olimpijskich jeszcze daleko, ale z całą pewnością nie tak bardzo jak się większości wydaje.

Czego potrzebuje sportowiec?

Sportowiec potrzebuje sprzętu. Dobrych butów, nart, samochodu, stroju, kasku. Elementów z których mógłby skorzystać jest mnóstwo. Rynek szczególnie lubi te, które może wykorzystać wtórnie i sprzedać wśród fanów. I nie chodzi już nawet o specjalne t-shirty, ale o buty magazynujące energię, pozwalające szybciej biegać, lub po prostu z nazwiskiem ulubionego koszykarza, lepsze gogle, czy ubrania lepiej odprowadzające pot. Wszystko, co pozwala wyciągnąć z zyskiem pieniądze włożone w opracowanie nowoczesnej technologii.

Gry komputerowe są tu szczególnym zjawiskiem – do grania potrzebna jest specjalna platforma – komputer. A ponieważ dzisiaj większość ludzi korzysta z komputera to nie trzeba ich namawiać na kupno takiego sprzęt, a jedynie na to, żaby kupili taki trochę lepszy – w sam raz do grania. Rynek sam w sobie jest już olbrzymi.

No dobrze, a czy e-sportowiec w ogóle potrzebuje takiego sprzętu? Oczywiście, że potrzebuje i to bardziej niż mogłoby się wydawać. Przydaje się wygodna mysz i klawiatura, dobra podkładka, słuchawki, a nawet fotel. Potrzebny jest też szybki i wydajny komputer, aby gra się nie zacinała. Przy czym aby sprzęt był uznany za „gamingowy” wystarczy niejednokrotnie przysłowiowa czerwona farba. Chyba żaden rynek gadżetów sportowych nie jest tak obiecujący jak ten dla graczy. Nic więc dziwnego, że tak wielu producentów sprzętu chce na nim zaistnieć.

Obraz do esportu

Wśród technologii związanych z e-sportem warto przyjrzeć się tym związanym z obrazem. W ciągu ostatnich lat w tej kwestii dość istotnie zmieniły się oczekiwania graczy. Z jednej strony pojawiły się monitory panoramiczne, o proporcjach nie 16:9 lecz 21:9, a nawet 32:9. Z drugiej, graczom nie dość, że przestało wystarczać do płynnej gry standardowe 30 klatek (60 też już nie wystarcza), to chcą tą płynność widzieć na własne oczy, a to oznacza, że monitor powinien mieć odświeżanie wyższe niż standardowe 60 Hz. I faktycznie modeli 120, 144 Hz pojawia się coraz więcej i w coraz niższych cenach.

Co ciekawe, badania prowadzone przez NVIDIA pokazały, że w grach typu Battle Royale trzykrotny wzrost liczby wyświetlanych klatek przekłada się na niemal dwukrotnie lepsze wyniki w grze.

Większa ilość klatek przekłada się w prosty sposób na skrócenie czasu reakcji gracza – szybciej zobaczy zmianę akcji na ekranie i szybciej na nią zareaguje. Oczywiście chodzi tu o ułamki sekund, ale na poziomie rozgrywek e-sportowych, to właśnie takie ułamki decydują o zwycięstwie lub porażce. Cały świat sportowy walczy właśnie o taki ułamki, czego najlepszym dowodem są mierzone do trzech cyfr po przecinku czasy w Formule 1.

Skąd wziąć obraz

Dobry monitor to jednak dopiero połowa sukcesu. Obraz generuje karta graficzna i aby zrobiła to w wysokiej rozdzielczości i z dużą ilością klatek na sekundę – musi być bardzo wydajna. A wydajna w potocznym rozumieniu znaczy droga. A to nie prawda – jeżeli popatrzymy na ofertę firmy Palit, to szybko zauważymy, że oferuje karty tańsze od innych marek (w wypadku topowych modeli różnice sięgają nawet kilkuset złotych), a jakością ani wydajnością nie odstaje od konkurentów. W ofercie znajdziemy takie hity jak mała i podkręcona karta GTX 1650 SUPER StormX OC, która jest jednym z najtańszych nowych modeli i oferuje doskonały stosunek ceny do wydajności, czy RTX 200 SUPER JetStream – kartę z nowej serii wspierającą sprzętowo ray tracing i nie kosztująca jeszcze majątku. To kolejny model o doskonałym stosunku wydajności do ceny.

Wybierając kartę pamiętajmy, że coraz więcej nowych tytułów wykorzystuje efekty związane z ray tracingiem. Dodatkowo pojawiają się zremasterowane wersje starszych gier wzbogacone o tą technologię i wyglądających przez to zdecydowanie lepiej. Quake II i Minecraft to leciwe tytuły, ale warte zobaczenia w nowej szacie. Robią niesamowite wrażenie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.