Susan Wojcicki: najważniejsza osoba w Google’u, o której nigdy nie słyszałeś?

Susan Wojcicki: najważniejsza osoba w Google’u, o której nigdy nie słyszałeś?08.02.2011 16:54
Tajemnicza postać (Fot. Flickr/Max Grishchenko/Lic. CC by-sa)

Znamy twórców Google’a – Larry'ego i Sergeya. Znamy Marissę, odpowiadającą za produkty konsumenckie. Znamy Erika, który – do niedawnej rezygnacji – był biznesową twarzą Google’a. W firmie nie brakuje jednak szarych eminencji.

Znamy twórców Google’a – Larry'ego i Sergeya. Znamy Marissę, odpowiadającą za produkty konsumenckie. Znamy Erika, który – do niedawnej rezygnacji – był biznesową twarzą Google’a. W firmie nie brakuje jednak szarych eminencji.

Słyszeliście o Susan Wojcicki? Jeśli nie, to nie martwcie się – jest to postać niemal nieznana. Dobrze czuje się w cieniu, nie udziela wywiadów, nie bryluje w mediach. Ale to właśnie od niej zależą dochody Google'a – Susan odpowiada bowiem za AdWords i AdSense.

Susan Wojcicki (Fot. Google.com)
Susan Wojcicki (Fot. Google.com)

Susan (wymowę jej nazwiska Amerykanie ułatwiają sobie zapisem Whoa-jit-ski), zatrudniona w 1999 roku jako 16. pracownik Google’a, z powodzeniem może nazywać się matką-założycielką tej firmy.

To właśnie od niej Larry i Sergey wynajęli garaż, od którego rozpoczęła się budowa imperium. Co więcej, Google to dla Susan w pewnym stopniu firma rodzinna – jej siostra, Anne, jest żoną Brina.

Zaczynając pracę w Google’u trzynaście lat temu Susan została pierwszym kierownikiem działu marketingu. Obecnie jest – formalnie – jednym z dwunastu wicedyrektorów firmy. W rzeczywistości jest jednak najważniejszym spośród nich – Susan odpowiada za 96 proc. przychodów Google’a.

Zarządzane przez Susan produkty reklamowe przyniosły w 2010 roku 28,2 miliardów dolarów przychodów. Jak stwierdził były pracownik Google’a, a obecnie CEO Twittera, Dick Costolo, poza Googleplexem wkład Susan Wojcicki w rozwój firmy jest „absolutnie niedoceniany”.

Susan, poza zarządzaniem dwoma najważniejszymi produktami Google’a, spełnia w firmie dodatkową rolę. Choć nie była pierwszą kobietą w Google’u, została jednak pierwszą matką w historii firmy.

Fakt ten znalazł przełożenie w jej aktywności – Susan w znacznej mierze odpowiada za kreowanie polityki Google’a w zakresie warunków zatrudnienia i kultury korporacyjnej.

Jak sama wspomina, w pionierskich czasach Google’a w firmie nie istniał budżet działu marketingu. Konieczne było znalezienie jakiegoś taniego, a najlepiej darmowego rozwiązania.

To właśnie Susan wpadła na pomysł, by umożliwić darmowe umieszczanie wyszukiwarki na dowolnych stronach internetowych. Pomysł, przyjęty początkowo na uczelniach, szybko zyskał popularność w Sieci.

W następnych latach Paul Buchheit, twórca Gmaila, wpadł na pomysł, by w ramach usługi pocztowej wyświetlać reklamy kontekstowe. Jak przyznaje Paul, powodzenie tego pomysłu było efektem pracy Susan Wojcicki, która sprawnie zorganizowała zespół projektowy i zmieniła ogólną ideę w konkretny, przynoszący zyski produkt.

Web 2.0 Summit 2010: Susan Wojcicki, "The Perfect Ad"

Susan wykazała się również obiektywizmem i wyczuciem – gdy w 2006 roku odpowiadała za Google Video szybko dostrzegła szansę, jaką daje kupienie zyskującego coraz większą popularność YouTube'a.

Mimo że pośrednio oznaczało to likwidację podległego jej serwisu Google’a, przekonała zarząd do konieczności wyłożenia 1,6 mld dolarów na zakup dodatkowej witryny z filmami online.

Kolejnym, inspirowanym przez Susan zakupem, było nabycie w 2007 roku firmy DoubleClick, odpowiadającej za wyświetlanie spersonalizowanych reklam.

Wojcicki wpadła także na pomysł, aby zmieniać logo wyszukiwarki Google z okazji rocznic, świąt i urodzin znanych osób :).

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.