Szare eminencje Microsoftu. Kto naprawdę rządzi firmą z Redmond?

Szare eminencje Microsoftu. Kto naprawdę rządzi firmą z Redmond?05.07.2011 09:30
Kto dowodzi armią Steve'a ;)? (Fot. Flickr/Näystin/Lic. CC by-sa)

Microsoft kojarzy się z dwiema postaciami – Billem Gatesem i Stevem Ballmerem. Niektórzy pamiętają jeszcze o Paulu Allenie, współzałożycielu firmy. W rzeczywistości Microsoftem rządzą postaci niemal zupełnie nieznane. Kto wyznacza kierunki działania firmy z Redmond?

Kevin Turner

Kevin Turner (Fot. Microsoft.com)
Kevin Turner (Fot. Microsoft.com)

Piastujący stanowisko dyrektora ds. operacyjnych – COO – Kevin Turner to były pracownik firmy Wal-Mart, który zasilił szeregi Microsoftu w 2005 roku.

Kevinowi podlegają działy odpowiedzialne za sprzedaż i marketing, czyli niemal połowa firmy oraz system ocen, wyznaczający przyszłość każdej z grup produktów i pracowników. Choć jego publiczne wystąpienia są mało efektowne, w Redmond uważany jest za wymagającego szefa, bardzo restrykcyjnie kontrolującego działania podległego mu zespołu.

Choć pracownicy raczej nie darzą Kevina ciepłymi uczuciami, akcjonariusze Microsoftu mogą mu być wdzięczni. To właśnie dzięki ścisłej kontroli rentowności różnych projektów, Microsoft po okresie stagnacji ponownie zaczyna być dochodową firmą.

Brad Smith

Brad Smith (Fot. Microsoft.com)
Brad Smith (Fot. Microsoft.com)

Gdy w 2002 roku Brad Smith dołączył do Microsoftu, firma znajdowała się w poważnym niebezpieczeństwie. Liczne procesy w przypadku przegranej Microsoftu mogły doprowadzić tę firmę do ruiny.

9 lat później – mimo zapłacenia miliardów dolarów różnego rodzaju kar i zadośćuczynień – Microsoft zachował swoją integralność i po kiepskiej dekadzie wydaje się odzyskiwać swój dawny blask. Duży, choć często niedoceniany przez komentatorów udział ma w tym Brad Smith i kierowany przez niego dział prawny Microsoftu – LCA.

Sukcesy w bataliach sądowych prawiły, że pojawiły się spekulacje na temat rezygnacji Brada z dotychczasowego stanowiska. Utalentowany prawnik dostaje coraz więcej atrakcyjnych ofert ze świata polityki.

Steven Sinofsky

Steven Sinofsky (Fot. Microsoft.com)
Steven Sinofsky (Fot. Microsoft.com)

Steven Sinofsky to jeden z nielicznych menedżerów wysokiego szczebla pamiętający czasy, gdy gigant z Redmond dopiero budował swoją potęgę. Steven dołączył do firmy w 1989 roku, gdy Microsoft zatrudniał zaledwie około 4 tys. pracowników.

Steven wziął na siebie ciężar odbudowy marki Windowsa po porażce Visty. Dzięki jego staraniom kolejny Windows okazał się komercyjnym i – co chyba jeszcze ważniejsze – wizerunkowym sukcesem, zbierając – zazwyczaj – pozytywne recenzje.

Obecnie Steven odpowiada za strategię firmy związaną z kolejną wersją systemu operacyjnego dotyczącą, poza tradycyjnymi pecetami, również tabletów.

Mich Mathews

Mich Mathews (Fot. Microsoft.com)
Mich Mathews (Fot. Microsoft.com)

Nawet najlepsze aplikacje mają niewielkie szanse na rynku, jeśli ich producent będzie borykać się z problemami wizerunkowymi. Za tę kwestię odpowiada w Microsofcie Mich (Michelle) Mathews.

Mich, razem ze Stevem Sinofskym, należy do weteranów wyższej kadry Microsoftu, pracując w firmie od 1989 roku. Choć w 2005 roku w wyniku wewnętrznej reorganizacji straciła nieco władzy na rzecz Kevina Turnera, nadal pozostaje jedną z najważniejszych postaci.

Mich jest szefową struktury o nazwie Central Marketing Group, odpowiadającej za wszelkie działania związane z marketingiem i PR-em. Jeśli jakaś reklama Microsoftu zwróciła Twoją uwagę -  odpowiada za to Mich Mathews.

Lisa Brummel

Lisa Brummel (Fot. Microsoft.com)
Lisa Brummel (Fot. Microsoft.com)

Kolejną kluczową osobą w Microsofcie jest szefowa HR. W przeciwieństwie do wielu innych firm technologicznych, dział HR w strukturze Microsoftu ma wyjątkowo mocną pozycję.

Choć Lisa pracuje w firmie od 1989 roku, najważniejszym i potwierdzającym jej znaczenie okresem jest czas od roku 2005. Mimo presji ze strony Google’a Microsoftowi udało się zatrzymać odpływ wartościowych pracowników.

Co więcej, Lisa sprostała temu zadaniu mimo konieczności przeprowadzenia pierwszych w historii firmy grupowych zwolnień.

Jean-Philippe Courtois

Jean-Philippe Courtois (Fot. Microsoft.com)
Jean-Philippe Courtois (Fot. Microsoft.com)

Jean-Philippe, z pochodzenia Francuz, pracuje w Microsofcie od 1984 roku co wśród ścisłego kierownictwa firmy daje mu drugą – po Ballmerze – pozycję pod względem stażu pracy.

Jean-Philippe Courtois odpowiada za sprzedaż i – częściowo – marketing produktów Microsoftu poza Stanami Zjednoczonymi. W praktyce oznacza to, że od jego decyzji zależy około 60 proc. dochodów firmy.

Do istotnych sukcesów Jeana należy zwieńczone sukcesem przeprowadzenie Microsoftu – wspólnie z Bradem Smithem – przez trudny okres, związany m.in. z polityczno-prawnymi problemami na rynku europejskim.

Eric Rudder

Eric Rudder (Fot. Microsoft.com)
Eric Rudder (Fot. Microsoft.com)

Eric Rudder rozpoczął swoją karierę jako techniczny doradca Billa Gatesa. Stanowisko to stało się podstawą do późniejszego awansu. Eric objął kierownictwo dużego zespołu zajmującego się aplikacjami serwerowymi i narzędziami programistycznymi jednak jego styl przywództwa wywołał w firmie krytykę.

Od 2005 roku Eric ponownie zajął stanowisko doradcy technicznego. W jego przypadku nie była to jednak degradacja – powrót na stare stanowisko wiązał się z nowymi zadaniami. Eric od 6 lat kieruje zespołem tworzącym tajne, przyszłościowe produkty.

Poznanie planów tego zespołu to jak spojrzenie w przyszłość – ludzie podlegający Erikowi pracują nad pomysłami i rozwiązaniami, które zobaczymy dopiero za kilka lat. Eric Rudder jest zarazem jedynym menedżerem, który odpowiadając wyłącznie za kwestie techniczne, należy do ścisłego kierownictwa firmy.

Don Mattrick

Don Mattrick (Fot. Microsoft.com)
Don Mattrick (Fot. Microsoft.com)

Niezależnie od rozbieżnych opinii, do jakich urządzeń należy przyszłość cyfrowej rozrywki, Don Mattrick odpowiada obecnie za jedno z najważniejszych – Xboksa i wszystko, co z nim związane.

Don dołączył do Microsoftu w 2007 roku po opuszczeniu firmy EA. Poza Xboksem podlega mu telewizja interaktywna i platforma Zune.

Jego największym sukcesem jest zainspirowanie prac nad Kinectem – kontrolerem opartym na kamerach śledzących ruchy użytkownika - i udane wprowadzenie tego produktu na rynek.

Ron Markezich

Ron Markezich (Fot. Microsoft.com)
Ron Markezich (Fot. Microsoft.com)

Ron nie należy do ścisłego kierownictwa, odpowiada jednak za krytyczny dla sukcesu finansowego firmy dział. Do jego zadań należy łączenie sprzedaży aplikacji z dodatkowymi, płatnymi serwisami i uruchamianie kolejnych usług Microsoftu w chmurze.

Od 2005 roku zespół podległy Ronowi prowadzi – we współpracy z firmą Energizer – prace nad nową formą sprzedaży aplikacji.

Dalekosiężnym, strategicznym celem Microsoftu jest zaniechanie sprzedaży oprogramowania w tradycyjny sposób i zastąpienie tego modelu udostępnianiem i obsługą różnorodnych usług online.

Satya Nadella

Satya Nadella (Fot. Microsoft.com)
Satya Nadella (Fot. Microsoft.com)

Satya rozpoczął swoją karierę w Microsofcie w 1992 roku. Początkowo był członkiem zespołu tworzącego aplikacje przeznaczone dla klientów biznesowych, jednak potem powierzono mu znacznie ważniejsze zadanie.

Satya odpowiada za wyszukiwarkę Bing oraz platformę MSN – usługi kluczowe pod względem budowania pozycji firmy na rynku reklam.

Bing nie jest na razie dochodowy – według różnych szacunków Microsoft w każdym kwartale dokłada do niego setki milionów dolarów (prawdopodobnie 11 miliardów w ciągu pięciu lat).

Jest to najbardziej jaskrawy przykład determinacji firmy, by – mimo ogromnych kosztów - wywierać stałą presję na swojego konkurenta w tym sektorze – Google’a. Strategia ta wydaje się przynosić sukcesy – udział Binga w globalnym rynku wyszukiwarek powoli, ale systematycznie rośnie.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.