Szkodzi czy pomaga? Badania nad wpływem Facebooka na pracę mózgu

Szkodzi czy pomaga? Badania nad wpływem Facebooka na pracę mózgu05.11.2011 19:30
Jak Facebook wpływa na nasz mózg? (Fot. Gawker.com)

Badania sprawdzające wpływ Internetu i usług sieciowych na nasze zachowania i samopoczucie z reguły wskazują na negatywne następstwa korzystania z Sieci. Okazuje się jednak, że nie wszystko w Internecie jest takie złe, a pozytywny wpływ może mieć na nas Facebook. Jak to możliwe?

Badania sprawdzające wpływ Internetu i usług sieciowych na nasze zachowania i samopoczucie z reguły wskazują na negatywne następstwa korzystania z Sieci. Okazuje się jednak, że nie wszystko w Internecie jest takie złe, a pozytywny wpływ może mieć na nas Facebook. Jak to możliwe?

Naukowcy z londyńskiego University College wytypowali do badań grupę 125 studentów, zestawiając sposób działania ich mózgów z aktywnością w serwisach społecznościowych.

Okazało się, że ponadprzeciętna liczba facebookowych znajomości przekłada się na bardziej rozbudowane obszary odpowiadające za pamięć, relacje interpersonalne i emocje, min. ciało migdałowate i korę śródwęchową.

Dane zebrane podczas badań mówią jednak tylko o istniejącej zależności, nie tłumacząc jej mechanizmu. Najbardziej oczywistym wytłumaczeniem wydaje się stwierdzenie, że bardziej towarzyskie osoby, które lepiej pamiętają innych, a na dodatek potrafią rozmawiać i dostrzegać emocje, mają zazwyczaj więcej znajomych.

Wytłumaczenie to nie satysfakcjonuje jednak badaczy. Ich zdaniem może istnieć mechanizm, poprzez który to nie mózg determinuje naszą aktywność na Facebooku, ale Facebook i inne serwisy społecznościowe modelują pracę naszego mózgu. Jak stwierdził jeden z naukowców Ryota Kanai:

Intrygującym pytaniem jest, czy niektóre struktury mózgu zmieniają się w czasie – to pomoże nam odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób Internet zmienia nasze mózgi. (…) na razie rozumiemy bardzo mało, co wywołuje nieuzasadnione spekulacje, że Internet wyrządza jakieś szkody.

Czekając z niecierpliwością na wyniki, zastanawia mnie przy okazji liczba znajomych wśród badanych studentów, która wahała się pomiędzy 300 a 1100. To ciekawy wynik, zważywszy, że – jak wynika z innych badań - jesteśmy w stanie utrzymywać relacje z grupą maksymalnie 150 osób. Pozostałe są jedynie tłem.

Źródło: GawkerReuters

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.