Sztuczna inteligencja rozładuje zatory w transporcie? W Barcelonie ruszyły testy

Sztuczna inteligencja rozładuje zatory w transporcie? W Barcelonie ruszyły testy21.12.2020 14:54
System Mastria ma usprawnić funkcjonowanie komunikacji miejskiej
Źródło zdjęć: © Getty Images
Michał Skorupka

Francuska firma Alstom testuje system Mastria, który ma pozwolić na rozładowanie zatorów w miejskiej komunikacji. Innowacyjne rozwiązanie sprawdziło się w Panamie, a teraz jest wdrażane w Barcelonie. Zdaniem ekspertów system przydałby się także w Polsce.

Francuska firma Alstom, zajmująca się infrastrukturą energetyczną i transportową, testuje nowy system Mastria, którego celem jest usprawnienie działania miejskiej komunikacji. Innowacyjne rozwiązanie za pomocą sztucznej inteligencji ma przyczynić się m.in. do rozładowania zatorów w transporcie.

Nowoczesny system spotkał się z pozytywnym odbiorem mieszkańców Panamy, gdzie aż 70 procent pasażerów zadeklarowało, że w godzinach szczytu ma problemy ze zmieszczeniem się do pojazdów metra.

  • Organizator zwiększył liczbę pojazdów, ale to niewiele pomogło. Wdrożyliśmy więc nasz nowy system Mastria, który pobiera dane z odbiorników GPS różnych pojazdów, od operatorów transportu i operatorów sieci komórkowej. Na tej podstawie opracowuje model potoku pasażerów i rekomendacje dotyczące rozwiązań, które należy wdrożyć, by usprawnić komunikację. W Panamie określiliśmy precyzyjnie kiedy należy zagęścić siatkę połączeń i zatory udało nam się ograniczyć z 70 do 40 proc. - mówi Krzysztof Stachera, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu w Polsce i na Ukrainie w Alstom Konstal, cytowany przez serwis Puls Biznesu.

Testy w Barcelonie

Alstom jest w trakcie testowania nowego systemu w Barcelonie. W stolicy Katalonii ma on jednak nie tylko badać ruch oraz opracowywać rekomendacje dotyczące siatki połączeń, usprawniającą komunikację w razie tłoku, lecz także proponować rozwiązania pozwalające pasażerom zachować dystans społeczny, wymagany w okresie pandemii koronawirusa.

  • System nie tylko zbiera i analizuje dane, ale także, dzięki sztucznej inteligencji, uczy się i może prognozować liczbę pasażerów z półgodzinnym wyprzedzeniem. Dlatego też miasta i organizatorzy transportu, którzy skorzystają z Mastrii, mogą wybrać dostawców aplikacji, na które będą dostarczane dane z systemu. Dzięki temu pasażer mający aplikację, może sprawdzić liczbę pasażerów w pojeździe, którym planuje jechać oraz uzyskać rekomendację pozwalającą mu wybrać inny środek komunikacji, jeśli pierwotny będzie zbyt zatłoczony - tłumaczy Krzysztof Stachera na łamach Pulsu Biznesu.

System sprawdziłby się w Polsce

Zdaniem wielu ekspertów, tego typu rozwiązanie przydałoby się w Polsce. Przypominają, że w związku z pandemią COVID-19, obowiązują w naszym kraju ograniczenia do 50 proc. pasażerów w komunikacji publicznej. Zwracają uwagę, że kierowcy autobusów, motorniczy czy konduktorzy nie zawsze mogą precyzyjnie kontrolować zapełnienie pojazdów.

Twórcy systemu Mastria informują, że może on zbierać dane ze stacji meteorologicznych, a także przewidywać korki i zatłoczenie komunikacji w przypadku pogorszenia pogody oraz przedstawiać organizatorom transportu rozwiązania, dzięki którym poradzą sobie w alarmujących sytuacjach. System dostarcza także dane o wypadkach i kolizjach z udziałem pojazdów transportu publicznego oraz przedstawia zalecenia dotyczące informowania służb medycznych, pożarniczych i mundurowych.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.