Telefon: rozmawiaj skutecznie

Telefon: rozmawiaj skutecznie19.11.2009 18:00
rozmowa telefoniczna
Kira Czarczyńska

Rozmowę telefoniczną uznajemy przeważnie za znacznie łatwiejszą, niż taką oko-w-oko. Nie do końca jest to prawdą; po prostu przy rozmowie czysto głosowej obowiązują nieco inne zasady.

Inaczej też należy do niej podejść, jeżeli chcemy osiągnąć w niej jakiś określony, założony sobie wcześniej skutek - np. załagodzić spór, przekonać potencjalnego klienta do spotkania, czy wywrzeć dobre wrażenie na przyszłym pracodawcy.

Rozmowę telefoniczną uznajemy przeważnie za znacznie łatwiejszą, niż taką oko-w-oko. Nie do końca jest to prawdą; po prostu przy rozmowie czysto głosowej obowiązują nieco inne zasady.

Inaczej też należy do niej podejść, jeżeli chcemy osiągnąć w niej jakiś określony, założony sobie wcześniej skutek - np. załagodzić spór, przekonać potencjalnego klienta do spotkania, czy wywrzeć dobre wrażenie na przyszłym pracodawcy.

Przedstawiaj się na początku rozmowy.

Przy rozmowie osobistej zwykle nie mamy wątpliwości, z kim mamy do czynienia. Są też ułatwienia w postaci wizytówek, którymi wymieniamy się z naszym rozmówcą.

Kiedy jednak komunikujemy się przez telefon, to nawet, jeśli było to umówione, należy się przedstawić. Być może w dobie identyfikacji numerów nie zawsze jest to niezbędne - ale zawsze kulturalne i robiące dobre wrażenie.

Przedstawia się zawsze osoba dzwoniąca. Odbierająca nie ma takiego obowiązku.

Zachowuj się jak przy tradycyjnej rozmowie.

Przed ważną konwersacją ubierz się schludnie, rozmawiaj na stojąco lub z wyprostowanymi plecami, uśmiechaj się. Jeśli to rozmowa towarzyska, załóż coś niekrępującego, usiądź wygodnie, weź ulubioną kawę czy sok.

Wbrew pozorom przez telefon "słychać" to, jak wyglądamy, co robimy, jaką mamy postawę, nastrój, minę.

Bez przesady z godziną!

Przyjmuje się, że dzwonimy do osób prywatnych w godzinach 9.00 - 22.00. Wyjątkiem są oczywiście sytuacje, kiedy wcześniej umawialiśmy się na telefon np. o 8.00 rano - wtedy rzecz jasna należy słowa dotrzymać. Każdy ma też przyjaciół o których wie, że w razie potrzeby może zadzwonić o którejkolwiek godzinie; nie należy tego jednak nadużywać.

Do firm, instytucji, a także ich pracowników jeśli łapiemy ich służbowo - dzwonimy wyłącznie w godzinach pracy (chyba że jak wyżej - umówimy się wcześniej inaczej).

Staraj się dzwonić z konkretną sprawą.

Można oczywiście pogadać sobie czysto towarzysko o wszystkim i o niczym - i jest to całkowicie OK, jeśli obie strony mają na to ochotę i czas. Dzwonienie bez sprecyzowanego celu jest jednak niedopuszczalne, jeżeli jest to rozmowa formalna: w takim przypadku trzeba dobrze wiedzieć, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób. Kręcąc się w kółko dajemy tylko do zrozumienia, że sami nie wiemy czego chcemy.

Zakończenie rozmowy.

Ogólna zasada jest taka, że rozmowę kończy ta sama osoba, która ją rozpoczęła. Bywa jednak, że trafimy po drugiej stronie "kabla" na wyjątkowego gadułę, który najchętniej przetrzymałby nas do końca przyszłego stulecia, wynajdując co chwilę inne tematy i pomysły.

Wtedy należy po prostu wykorzystać dowolną przerwę w rozmowie (częściej - w monologu rozmówcy) i wówczas ją zakończyć. Najlepiej nawiązując do ostatniego poruszanego tematu, np. dobrze, wobec tego ja sobie zanotowałem te pytania, oddzwonię w przyszłym tygodniu. dziękuję za rozmowę [...]

Aha - i nie wszędzie można rozmawiać!

Telefony komórkowe sprawiły, że zrobiliśmy się leniwi. Nie musimy już szukać aparatu, mamy go w kieszeni. Powinniśmy się jednak nauczyć, gdzie i kiedy należy go po prostu wyłączyć, a co najmniej wyciszyć. Komórka dzwoniąca w kinie, przytulnej restauracji, czy wyjąca w pociągu w środku nocy - naprawdę, potrafi wpienić.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.