Co z tą telewizją - ostatnie podrygi, czy feniks z popiołów?

Co z tą telewizją - ostatnie podrygi, czy feniks z popiołów?04.05.2011 12:40
Mariusz Kamiński

Telewizor odchodzi do lamusa? Zależy gdzie i kiedy. Przyjrzyjmy się, co świat robi z telewizorem i dlaczego.

Telewizor odchodzi do lamusa? Zależy gdzie i kiedy. Przyjrzyjmy się, co świat robi z telewizorem i dlaczego.

Przez wiele lat telewizor traktowany był jak członek rodziny lub mebel, bez którego nie można normalnie funkcjonować. I choć wciąż zajmuje honorowe miejsce w naszych domach, to gdzieniegdzie pojawiają się pierwsze pęknięcia na tym sielskim obrazie.

Amerykanie coraz mniej amerykańscy?

Na początek przyjrzyjmy się Stanom Zjednoczonym, czyli jednemu z najbardziej technologicznie i społecznie rozwiniętych krajów. Wielu z nas słyszało bądź czytało, że popołudnie przed telewizorem to jeden z głównych elementów słynnego amerykańskiego stylu życia. W ostatnim roku uległo to jednak pewnej drobnej zmianie. Okazuje się, że telewizorów w USA ubywa!

Ponad rok temu The Nielsen Company opublikowała badania, według których w 98,9% amerykańskich domostw był telewizor. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że ta liczba spadła do 96,7%. Na pierwszy rzut oka nie jest to wartość, którą należy się przejmować, ale za tymi 2,2% może kryć się poważne zjawisko.

Niezwykle rzadko zdarza się, aby rodzina lub osoba, która pozbywa się telewizora, nie kupiła nowego lub używanego i sprawnego modelu. Pierwszym powodem tego zjawiska jest ubożenie społeczeństwa. Coraz gorsza sytuacja na rynku pracy i coraz wyższe podatki sprawiają, że społeczeństwo rezygnuje z podstawowych form rozrywek. Ale osoby majętne także rezygnują z telewizji jako takiej. Mając stałe łącze internetowe i większą świadomość własnych potrzeb, rezygnują z "tyranii programu TV" i oglądają w Internecie to, co chcą.

Grunt rodzimy

Europa i Polska to wciąż królestwo konsumenta. Kryzysy czy zapędy miejscowych fiskusów rzadko kiedy miały poważniejszy wpływ na nasze listy zakupowe. W roku 2008 sprzedaż telewizorów była wyceniania na 4 mld zł. Kolejne trzy lata to stabilizacja na poziomie 4,5/4,4 mld zł. Jak widać, na zakupy mamy ochotę cały czas.

Jest jednak pewna ciekawa rzecz. Otóż wspomniana grupa konsumencka nie jest aż tak duża. Prawie połowa Polaków wciąż posiada w domu starą "bańkę" i nie przymierza się do rychłej zmiany na coś płaskiego. Rok 2012 może przynieść poważne ożywienie ze względu na turniej EURO i zachęcić właścicieli ciężkich kineskopów do kupna plazmy lub LCD, być może nawet z technologią 3D. Producenci mogą spoglądać na nasz rynek z nadzieją na spore zyski. Lubimy kupować i szybko się to nie zmieni.

Co do Internetu i treści wideo, to wciąż jest nam ciężko przełamać konserwatyzm i zasiąść przed laptopem w celu obejrzenia wiadomości. Ciekawym efektem upolitycznienia telewizji publicznej i prywatnej jest świadoma rezygnacja z posiadania telewizora i przerzucenie się na media papierowe i Internet. Zjawisko zdrowe, choć wciąż marginalne.

Taki obraz z ekranie telewizora nie prędko zagości na stałe.
Taki obraz z ekranie telewizora nie prędko zagości na stałe.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.