To wojsko?! 10 najdziwniejszych pojazdów militarnych

To wojsko?! 10 najdziwniejszych pojazdów militarnych13.02.2011 17:00
Kugelpanzer
Henryk Tur

Prezentujemy na łamach Gadżetomanii różne dziwne pojazdy. Sporo z nich zostało stworzonych pod kątem wojskowym. Ponieważ to prawdziwa kopalnia ciekawostek, nie sposób ująć wszystkiego w jednym zestawieniu. W tym mam zamiar zaprezentować naprawdę dziwne, odjechane pojazdy zaprojektowane z myślą o wojsku, które w większości nie weszły do masowego użytku.

Pojazd terenowy

Pojazd terenowy
Pojazd terenowy

Zaczynamy od prototypu pojazdu terenowego umożliwiającego pokonywanie wzniesień (do 65 stopni). Powstał on w Wielkiej Brytanii w 1936 roku. Podstawą był przód ciężarówki z doczepioną platformą na sześciu kołach. Niestety, była to rzecz dość zawodna i nie spełniała swojego zadania – ponoć miała za słaby silnik, by pociągnąć pod górkę platformę z wojakami.

Kugelpanzer

Kugelpanzer to z kolei pojazd opancerzony. Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz. Co ciekawe, choć powstał w III Rzeszy, zdobyły go wojska sowieckie w… Mandżurii. Był to pojazd zwiadowczy posłany tam do testów terenowych, które prowadzili Japończycy. Pancerz nie był zbyt za gruby (5 mm), silnik miał  moc 25 KM, a w środku było miejsce dla jednego żołnierza.  Dwa boczne koła i jedno z tyłu zapewniało stabilność tej konstrukcji. Obecnie można oglądać Kugelpanzer w Muzeum Czołgów w Kubince.

ALKETT VsKfz 617

ALKETT VsKfz 617 MINENRÄUMER
ALKETT VsKfz 617 MINENRÄUMER

Także w III Rzeszy powstał pojazd wojskowy ALKETT VsKfz 617 MINENRÄUMER. Można go opisać jako opancerzony traktor. Pokrywały go pancerze mające 10-40 mm grubości - najgrubsze znajdowały się od spodu i miały chronić pojazd przed wybuchami min. W środku przewidziano miejsce dla pięcioosobowej załogi, wyposażonej w karabiny maszynowe. Wymiary: 6,28 m długości, 3,22 m szerokości, 2,90 m wysokości. Waga: 50 ton. Prototyp był gotowy dopiero w 1945 roku.

Volugrafo Aeromoto

Volugrafo Aeromoto
Volugrafo Aeromoto

Teraz dla odmiany coś dość niewielkiego. Włosi nie chcieli być gorsi od swoich sojuszników, jednak nie mieli tylu ciekawych pomysłów co inżynierowie III Rzeszy. Jedną z ciekawostek jest skuterek Volugrafo Aeromoto. Służył jednostkom zwiadowczym oraz desantowym. Po złożeniu był tak mały, że bez problemu zrzucano go na spadochronach. Wysokość - 88 cm, szerokość - 62,5 cm. Po złożeniu wysokość wynosiła tylko 53 cm, a szerokość 31 cm. Długość pozostawała bez zmian - 1 metr.

Motocykl bojowy

Duński motocykl bojowy
Duński motocykl bojowy

Podobną ciekawostką jest produkt duński, będący modyfikacją zwykłego motocykla na potrzeby wojska. Wstawiano tu wzmocniony silnik, aby pojazd był w stanie podźwignąć pancerne płyty, stanowiące ochronę dla kierowcy i siedzącego za nim operatora karabinu maszynowego. Niestety, III Rzesza wkroczyła do Danii tak błyskawicznie, że nikt w akcji tych motorów nie zobaczył.

Rodezyjski pojazd opancerzony

Rodezyjski pojazd opancerzony
Rodezyjski pojazd opancerzony

W latach 70. konflikt w Rodezji spowodował powstanie ciekawych pojazdów opancerzonych miejscowej konstrukcji. Najczęściej przerabiano w tym celu ciężarówki Mercedesa i Bedforda, a także Land Rovery. Powstawały one pod kątem ochrony pojazdu i załogi przed wybuchami licznych min oraz ostrzału cięższym kalibrem. Wśród ciekawostek jest między innymi napełnianie opon wodą (wóz stawał się cięższy, a przez to bardziej odporny na przewrócenie po eksplozji), przekonstruowywanie osi pojazdów czy też używanie pozałamywanych płyt pancernych.

Leopard - pojazd odporny na miny

Leopard mine protected vehicle
Leopard mine protected vehicle

Jednym z takich pojazdów był Leopard, któremu miny były niestraszne. Jego podstawę stanowił Volkswagen Kombi. Mieścił on pięciu pasażerów i kierowcę. Na spodzie pojazdu umieszczono pancerne płyty, pomiędzy którymi znalazły się dodatkowo worki z piaskiem - w celu osłabienia siły eksplozji miny.

Aerosanie NKŁ-26

Aerosanie NKŁ-26
Aerosanie NKŁ-26

Teraz cofamy się w czasie i zmieniamy klimat. Oto Aerosanie NKŁ-26, które zostały użyte w czasie drugiej wojny światowej przez Armię Czerwoną. W pojeździe zasiadały dwie osoby obsługujące karabiny maszynowe, a napędzał go silnik M-11 G, stosowany głównie w samolotach. Podobno po śniegu śmigał bezproblemowo.

Ford AAI

Ford AAI
Ford AAI

Pojazd ten przypomina platformę, na której ustawiono wieżyczkę 20 mm karabinu maszynowego. Powstał on na początku lat 70. w USA jako rezultat współpracy między Fordem a armią Stanów Zjednoczonych. Był to opancerzony pojazd, który miał służyć do celów zwiadowczych.

Wózek przeciwgazowy

Wózek przeciwgazowy
Wózek przeciwgazowy

A na koniec coś z przymrużeniem oka, choć prawdę mówiąc, skonstruowano tego typu wózek całkowicie na serio. Miał on służyć jako ochrona maluchów w przypadku ataku gazowego na Wielką Brytanię w czasie II Wojny Światowej. No cóż, wojna czy nie, dziecko codziennie spaceru potrzebuje, prawda?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.