TOPster - 10 najlepszych gier FPS

TOPster - 10 najlepszych gier FPS17.07.2007 19:30
Gabor Kerenyi

Mam dziś przyjemność zaprezentować Wam pierwszy TOPster, czyli cotygodniowe subiektywne zestawienie gier. Dzisiaj na ruszt biorę najlepsze FPSy, czyli bardziej po polsku - pierwszoosobowe strzelaniny.

Mam dziś przyjemność zaprezentować Wam pierwszy TOPster, czyli cotygodniowe [u]subiektywne[/u] zestawienie gier. Dzisiaj na ruszt biorę najlepsze FPSy, czyli bardziej po polsku - pierwszoosobowe strzelaniny.

  1. photo position=\inside\128960/photoDooM (1993, PC) - id Software(http://idsoftware.com) | Doom to już legenda. Jest to w zasadzie pierwsza strzelanina, która dała podwaliny pod to co dzisiaj nazywamy FPSem. Ogromny arsenał broni, posegregowany tak jak segreguje się do dzisiaj, multiplayer z trybami deathmatch oraz cooperative, pokaźną ilość wrogów różniących się od siebie nie tylko wyglądem, ale i sposobami ataku. Doom cechował się również przepiękną, jak na ówczesne czasy, grafiką. Gra posiadała potężną ścieżkę dźwiękową, która dodawała szczyptę tajemniczości, a czasami przygnębienia do i tak przyciężkiego klimatu. Produkt id Software nie był pierwszą grą, która posiadała te elementy, ale był pierwszą, która splotła je w jedną całość i spopularyzowała gatunek wśród graczy.
  2. photo position=\inside\128961/photoHalf-Life (1998, PC) - Valve Software(http://valvesoftware.com) | Produkcja Valve była jedną z pierwszych gier FPS, w której fabuła odgrywała tak ogromne znaczenie. W grze nie było cut-scenek, a fabuły w wielu momentach trzeba było się domyślać, ale wszystko i tak było spójne i nie pozwalało odejść od komputera. Half-Life ostatecznie zerwał z trendem \poziomowości\
  3. jako takiej. Grę przechodziło się od początku do końca, a nie wedle starej mody zapoczątkowanej jeszcze przez Wolfensteina - zaliczając poszczególne poziomy. H-L posiadał tak niezwykły klimat, że mimo tego iż bohater nie wypowiedział przez całą grę ani słowa, gracz mógł się wczuć w 100%.
  4. photo position=\inside\128962/photoNo One Lives Forever (2000, PC) Monolith(http://www.lith.com/) | NOLF to gra, dzięki której PeCetowcy po raz pierwszy w historii mogli wcielić się w postać kobiety, jako głównego bohatera strzelaniny. Przepiękna grafika, wspaniała i dynamiczna ścieżka dźwiękowa, pokaźny arsenał broni i gadżetów rodem z filmów szpiegowskich lat '60 i przede wszystkim genialna historia oraz dialogi sprawiły, że właśnie ta gra okupuje w moim rankingu miejsce trzecie.
  5. photo position=\inside\128963/photoSoldier of Fortune (2000, PC) Raven(http://ravensoft.com) | SoF był jedną z pierwszych strzelanin osadzonych we współczesnym, w miarę realnym świecie, a do dyspozycji gracza oddano współczesne, również w miarę realne bronie. Całkiem chwytliwa, choć niezbyt wysokich lotów historia, absolutnie rewolucyjny system ranienia przeciwników i niezwykła brutalność sprawiły, że gra do dziś uważana jest za jedną z najbrutalniejszych. W końcu w ilu grach można odstrzelić nogę, rękę, głowę i to przy akompaniamencie tryskającego czerwonego płynu, który w tej grze leje się strumieniami? Gra posiadała również bardzo ciekawy tryb sieciowy, w który sam, mimo, że nie przepadam za grą sieciową, często pogrywałem.
  6. photo position=\inside\128964/photoOperation Flashpoint (2001, PC) Bohemia(http://www.bistudio.com/games.html) | Pierwszy tak doskonały symulator żołnierza, jeśli można tak nazwać tego FPSa. Ogromne pole bitwy, ciekawa historia, możliwość prowadzenia pokaźnej ilości pojazdów, z czołgami i myśliwcami włącznie oraz całkiem ładna i przejrzysta oprawa wizualna sprawiły, że do gry chętnie wracam co jakiś czas. OF dawał niesamowite poczucie uczestniczenia w wojnie, a realizm gry tylko potęgował to uczucie. Żeby zabić każdego żołnierza, włącznie z bohaterem gry, wystarczał czasami jeden strzał!
  7. photo position=\inside\128965/photo**Medal of Honor: Allied Assault **(2002, PC) 2015(http://www.2015.com/) | Medal of Honor zapoczątkował swego rodzaju manię na gry osadzone w okresie drugiej wojny światowej. Niesamowita grafika, wspaniała ścieżka dźwiękowa, ciekawa fabuła i wojenny klimat pozwoliły na podbicie serc wielu graczy na całym świecie. Gra może i nie wnosiła nic szczególnego do gatunku, ale została wykonana bardzo fachowo. Misja na plaży Omaha, notabene przedstawiona w grze po raz pierwszy, zapierała dech w piersiach jeszcze kilka lat po premierze.
  8. photo position=\inside\128966/photoDuke Nukem 3D (1996, PC) 3d Realms(http://3drealms.com) | Niezła, choć jak na swoje czasy już nieco przestarzała grafika (choćby względem nadchodzącego Quake'a) i tak sprawiła, że DN3D zagościł na tej liście. W grze królowała bowiem grywalność, duży stopień interakcji z otoczeniem, ciekawy projekt poziomów oraz wystarczająca, jak na tamte czasy, oklepana historia. Po raz pierwszy w historii FPSów bohater przemawiał tak chwytliwymi i zarazem komicznymi tekstami.
  9. photo position=\inside\128967/photoFar Cry: Instincts (2005, Xbox) Ubisoft Montreal(http://ubisoft.com) | Konsolowa wersja PeCetowego Far Cry'a. Więcej akcji, mniej skradania, przepiękna grafika, niezłe sterowanie, ciekawa i inna od PeCetowej historia, świetna oprawa audio i wspaniały tryb multiplayer sprawiły, że gra, jako nieliczny przedstawiciel konsolówek trafiła do TOPstera. W późniejszej części gry, nasz bohater dysponuje nawet specjalnymi mocami! Must-have dla posiadaczy konsoli Microsoftu. Absolutny!
  10. photo position=\inside\128968/photoReturn to Castle Wolfenstein (2001, PC) id Software(http://idsoftware.com) | W zasadzie to są tutaj dwie gry - tytułowy RtCW z 2001 oraz darmowy i sieciowy zarazem, Enemy Territory z 2003. Pierwszą postanowiłem uhonorować za tryb single - ciekawy, straszny (katakumby) i po prostu wciągający. Drugą oczywiście za sieciowy, niezwykle wciągający i co najważniejsze darmowy. Oba cechowała świetna grafika, muzyka, dźwięk i wspomniana wyżej grywalność. RtCW jest również bezpośrednim sequelem gry uważanej za pierwszego FPSa w historii - Wolfensteina 3D z 1992 roku.
  11. photo position=\inside\128969/photoBlack (2006, Xbox PS2) Criterion(http://www.criteriongames.com/) | Druga i już ostatnia gra konsolowa w zestawieniu. Wspaniały pod względem graficznym i dźwiękowym Black stworzony został przez Criterion Games, czyli studio odpowiedzialne za gry z samochodwej serii Burnout. I widać to na pierwszy rzut oka, a raczej łuski. Gra jest niezwykle dynamiczna, wszystkie wybuchy i efekty wystrzałów wyglądają po prostu olśniewająco. Fabuła jest akurat mało ważna, ale jak ktoś zna angielski i chce się wsłuchać w mamrotanie głównego bohatera, który przemawia jedynie w filmikach, to jest całkiem niezła. Bez rewelacji, ale wystarczająca dla tego typu produkcji. Jeśli o mnie chodzi to Black brakuje jedynie trybu sieciowego.

Przy okazji chciałbym zaprosić Was do głosowania w aktualnej ankiecie pt. "*Który FPS przejdzie Twoim zdaniem do historii?", *być może któryś z nich trafi za jakiś czas do TOPstera?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.