TP SA idzie na wojnę z serwisem obniżającym rachunki telefoniczne [akt.]

TP SA idzie na wojnę z serwisem obniżającym rachunki telefoniczne [akt.]25.03.2011 09:36
Jak obniżyć rachunki? (Fot. Flickr/allie bishop pasquier/Lic. CC by-sa)

Na początku lutego opisywaliśmy polski start-up – Blupill (obecnie Projekt Blupill). Serwis już działa - sprawdza oferty firm telekomunikacyjnych i na podstawie analizy połączeń znajduje najbardziej opłacalne rozwiązanie. Dowodem na skuteczność usługi jest nerwowa reakcja firm telekomunikacyjnych. Co nie spodobało się telekomom?

Na początku lutego opisywaliśmy polski start-up – Blupill (obecnie Projekt Blupill). Serwis już działa - sprawdza oferty firm telekomunikacyjnych i na podstawie analizy połączeń znajduje najbardziej opłacalne rozwiązanie. Dowodem na skuteczność usługi jest nerwowa reakcja firm telekomunikacyjnych. Co nie spodobało się telekomom?

Zgodnie z deklaracjami twórców Projektu Blupill celem serwisu jest dostarczenie kompletnych informacji na temat usług telekomunikacyjnych. Klienci bardzo często nie wiedzą, że wybierając inny abonament lub operatora, mogliby płacić mniejsze rachunki.

Ta nieświadomość jest jednak bardzo korzystna dla firm telekomunikacyjnych, które z jednej strony mają zapewnione większe zyski, z drugiej - unikają problemów związanych z migracją klientów poszukujących lepszej oferty.

Uruchomienie serwisu zaniepokoiło największych graczy na polskim rynku telekomunikacyjnym. Do ataku ruszyła m.in. TP. Rzecznik „tepsy”, Wojciech Jabczyński, stwierdził, że poważnym problemem jest sposób działania Blupill – aby skorzystać z usługi, użytkownik musi podać zarówno swój numer telefonu, jak i kod abonencki.

Zdaniem rzecznika udostępnianie kodu abonenckiego jest niezgodne z umową, jaką TP podpisuje ze swoimi klientami. Podobne stanowisko zajęli przedstawiciele operatorów GSM, wskazując, że ich zaufanie do Projektu Blupill jest „poważnie ograniczone”.

Anna Streżyńska (Fot. UKE.gov.pl)
Anna Streżyńska (Fot. UKE.gov.pl)

Z pomocą serwisowi przyszła prezes UKE, Anna Streżyńska, która w wypowiedzi dla serwisu Rpkom stwierdziła:

Będziemy sygnalizować Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów zagrożenie wprowadzeniem do regulaminów przez operatorów komórkowych zapisów zastrzegających zakaz korzystania z kodu przy tej usłudze. Według mojej wiedzy w zaproponowanej usłudze nie dochodzi w żadnym momencie do udostępnienia kodu osobie trzeciej. Abonent wykorzystuje tylko aplikację, ale kod pozostaje jego. Ponadto uważam, że za wyraźną zgodą i przy świadomości abonenta może dojść do przekazania kodu dowolnej osobie trzeciej.
Sebastian Barylski (Fot. Blupill.pl)
Sebastian Barylski (Fot. Blupill.pl)

Trudno nie zgodzić się z taką argumentacją. Nie widzę powodu, dla którego TP miałaby się wtrącać do tego, co robię z moimi danymi. Do zarzutów TP odniósł się Sebastian Barylski, szef Projektu Blupill, informując o sposobie działania usługi:

Działa ona w środowisku Java. Nie zbieramy żadnych wrażliwych danych, nie wykorzystujemy ich. Dane na temat połączeń realizowanych przez użytkownika służą tylko do tworzenia matematycznego modelu, który pozwala znaleźć optymalne kombinacje taryf i usług dodanych.

Niestety, informacje dostępne na stronie Projektu Blupill są na tyle mało precyzyjne, że mogą budzić wątpliwość. Choć nie ma powodu, by zakładać złą wolę twórców serwisu, wydaje się, że dużym błędem było zaniedbanie kwestii formalnych.

Na stronie brakuje m.in. szczegółowych informacji, co dzieje się z danymi udostępnionymi przez użytkowników a regulamin ukryty jest w procedurze rejestracyjnej. Same stwierdzenia, że usługa jest uczciwa, nie łamie prawa i „nigdy nie dotykamy Twoich prywatnych danych” to stanowczo za mało.

Sądzę, że Projekt Blupill szybko nadrobi braki formalne, wytrącając telekomom broń z ręki. Choć zdaniem niektórych użytkowników optymalizacja wydatków nie zawsze działa idealnie, nerwowa reakcja firm telekomunikacyjnych świadczy o tym, że traktują serwis jak zagrożenie dla swoich zysków.

Moim zdaniem trudno o lepszą rekomendację ;).

Aktualizacja

Otrzymaliśmy oświadczenie firmy Entellico dotyczące zarzutów operatorów. Napisano w nim m.in.:

Entellico odrzuca zarzuty w ramach ataku telekomów na projekt blupill. Prawnicy spółki grożą poważnymi konsekwencjami prawnymi w przypadku wprowadzania użytkowników usługi w błąd i podejmowania działań nieuczciwej konkurencji.

Reprezentująca dostawcę usługi mec. Monika Tomczak-Górlikowska z kancelarii Miller Canfield Babicki dodała:

Nie jest prawdą twierdzenie, że działania Entellico mogą naruszać prawo, gdyż model działania usługi projektu blupill nie wymusza na użytkowniku podawania jakimkolwiek podmiotom trzecim, a tym bardziej Entellico, haseł dostępu do portalu operatora, czy też kodu abonenckiego. Usługa została tak zaprojektowana, aby dane te nigdy nie trafiały do Entellico, ani żadnych podmiotów trzecich. Hasła dostępu do portalu operatora i kody abonenckie trafiają szyfrowaną transmisją wyłącznie do operatora.

Mec. Maciej Rynkowski z kancelarii Aniukiewicz, Rynkowski i Partnerzy powiedział z kolei m.in.:

Dalsze wygłaszanie takich treści spotka się ze zdecydowaną reakcją Entellico Sp. z o.o. na gruncie cywilnoprawnym i karnoprawnym, zmierzającą do ochrony interesów Spółki.

Poinformował też, że prawnicy Entellico skierowali już "zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa i o naruszeniu zasad uczciwej konkurencji".

Źródło: Gazeta

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.