Trzy nowe trendy, które psują świetne gry

Trzy nowe trendy, które psują świetne gry10.02.2014 20:35
Król James w pełnej krasie
Krzysztof Janicki

Moja analiza zjawiska na przykładzie NBA 2k14 na PS4. Takie case study ;)

Najpierw odrobinę tła. NBA 2k14 to świetna gra. Na PS3. Na PS4 to symulator koszykówki bliski już ideałowi. Jestem absolutnie zachwycony rozgrywką, co dwukrotnie dałem wyraz w recenzjach na Gamezilli - raz current-genowo, raz next-genowo. Żeby nie być gołosłownym dodam jeszcze, że z serią mam nieustanny kontakt od roku 2010, a z przerwami niemalże od jej początków - od NBA 2k1 na ś.p. Segę Dreamcast. Jednak grę trapią trzy plagi, które eufemistycznie zwą się najnowszymi trendami w branży, a które doprowadzają mnie do białej gorączki i co rusz doprowadzają na skraj porzucenia gry.

Plaga pierwsza: Zawsze online, czyli wtedy, kiedy nam akurat działają serwery

NBA 2k14 jest przykładem perfidnej gry, która niby nie wymaga stałego połączenia z netem, ale jednak wymaga. Otóż wszystkie najważniejsze tryby - czyli MyCareer, MyTeam i moje ulubione MyGM - można grać albo offline, albo online. Ale kiedy już zaczniecie w jednym trybie, to nie ma odwrotu. Znaczy da się jeszcze przejść z online na offline, ale raz na zawsze. Dodam, że nie chodzi tu o rywalizację z innymi graczami, tylko o klasyczną rozgrywkę single player, z tym, że aktualizowaną i zapisywaną na serwerach 2K Sports.

Sęk w tym, że gra wymaga połączenia z serwerem, żeby tryb uruchomić oraz żeby zapisać jakikolwiek postęp. Jeśli więc serwery nie działają - a zdarza im się to często - to nie zagracie. Jeszcze gorzej, jeśli padną tuż przed momentem zapisu po wygranym meczu - nici z zachowania progresu. Do menu i od nowa. Mi się to przydarzyło po epickiej wygranej nad Miami Heat...

NBA jest jak Egipt - piękny, ale trapią go plagi
NBA jest jak Egipt - piękny, ale trapią go plagi

Plaga druga: Mikrotransakcje, czyli mamy cię za oszusta

Nie hejtuję mikrotransakcji za sam fakt bycia mikrotransakcjami. Szczególnie, że w NBA 2k14 nie są aż tak nachalne i wymuszone, jak chociażby w najnowsze Forzie na Xbox One. Ceny też są takie, że da się na nie normalnie zarobić wygrywają mecze, a nie sięgając po prawdziwe pieniądze. Autorzy przeginają tylko momentami: np. kiedy każą sobie zapłacić grową walutą za odblokowanie jakiejś umiejętności (np. negocjacyjnej jako menedżer), a potem jeszcze każdorazowo za jej użycie. Przypominają mi się wtedy gierki fejsbukowe, gdzie żeby pójść dalej musisz zapłacić lub spamować znajomych.

Nie, to nie jest najgorsze. Za to do szału doprowadza mnie, że przy każdym zarobieniu lub wydaniu growej waluty fakt ten musi zostać zapisany na pie*nym serwerze! Pomijając już ich wybiórcze działanie, oznacza to każdorazowe, kilkusekundowe łączenie przy każdym zakupie strojów czy punktów umiejętności! Rozwój swojego zawodnika to koszmar. Nie da się rozdysponować punktów i na koniec potwierdzić, żeby serwer sobie zapisał. Nie, o nie, każdy jeden punkcik musi być odnotowany i z uploadowany. Marnotrawienie czasu graczy.

Love & Hate Relationship - wspaniała gra, która przyprawia mnie o masę nerwów
Love & Hate Relationship - wspaniała gra, która przyprawia mnie o masę nerwów

Plaga trzecia: Content na glinianych nogach

Smuci mnie również, że obecnie wydawcy wolą wsadzić kolejny tryb rozgrywki niż dopracować te, które już mają. NBA 2k14 jest tego naczelnym przykładem. Jedną z największych nowinek next-genowych miał być tryb The Park, czyli wirtualny park z boiskami do streetballa, gdzie spotykałyby się avatary graczy i rozgrywały między sobą sparingi. Sęk w tym, że tryb ten przez wiele tygodni od premiery gry nie działał zwyczajnie - głównie serwery nie dawały rady. Teraz podobno da się grać, ale już nie chciało mi się sprawdzać.

Mnie lenistwo twórców ubodło w kwestii sejwów - najważniejszego elementu gry właściwie. Bo po co włączać grę, jeśli nie będzie można zapisać progresu? A sejwy w NBA 2k14 lubią się psuć. Ostatnio prawie się z grą rozstałem, bo się zepsuł zapis z karierą graną od 3 miesięcy. Miałem farta, bo dzień później wyszła aktualizacja, po której sejw się naprawił. Życie na krawędzi normalnie. Nigdy nie wiesz, czy przy kolejnym włączeniu wszystkiego nie trafi szlag.

Podsumowując: gry kiedyś były lepsze! Działały...

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.