Twój Internet działa wolno? Oto 7 metod na jego przyspieszenie

Twój Internet działa wolno? Oto 7 metod na jego przyspieszenie03.12.2010 16:33
Prędkość (Fot. Flickr/Damian Morys Foto/Lic. CC by)
Przemysław Muszyński

Szybki dostęp do Internetu już dawno przestał być dobrem luksusowym. I pewnie dlatego często działa on kiepsko, oferując tylko ułamek obiecywanej prędkości transferu. Jak poradzić sobie z tym problemem po stronie domowego komputera?

Szybki dostęp do Internetu już dawno przestał być dobrem luksusowym. I pewnie dlatego często działa on kiepsko, oferując tylko ułamek obiecywanej prędkości transferu. Jak poradzić sobie z tym problemem po stronie domowego komputera?

Należy pamiętać, że prędkość dostępu do Internetu w ofertach nazywana jest często „wartością teoretyczną”, czyli niekoniecznie możliwą do osiągnięcia w rzeczywistości. By sprawdzić faktyczne parametry, należy wykonać test - np. na Speedtest.net.

Speedtest (fot. własne)
Speedtest (fot. własne)

Wyniki testów bywają zaburzone w zależności od odległości od serwera oraz innych warunków zewnętrznych. Speedtest ma na szczęście umiejętność geolokalizacji użytkownika i automatycznie ustawia mu najlepszy serwer. Dla pewności posłużyć się można także usługą BandwidthPlace.

BandwidthPlaces (fot. własne)
BandwidthPlaces (fot. własne)

Regułą jest to, że prędkość łącza to jakieś 30-50% tego, co napisano w umowie. Sposoby na poradzenie sobie z tym problemem są dwa. Pierwszy z nich to kontakt z dostawcą. Zwykle da się z nim wiele załatwić. Bardzo często niestety wina leży po jego stronie.

Niektórych ograniczeń pokonać się jednak nie da. Wśród tych można wymienić:

Bariery operatorów

Niekiedy zdarza się, że operatorzy świadomie blokują część ruchu w Sieci. Najczęściej ograniczenia takie są nakładane na P2P. Powód jest prosty: wymiana plików generuje duże obciążenie.

Dystans

Dużo zależy od odległości, jaka dzieli serwer od naszego komputera w świecie rzeczywistym. Niestety, dane przesyłane są po kablach - nie teleportują się dzięki magicznym krasnoludkom, tak więc dystans odgrywa pewną rolę.

Sąsiedztwo

Wiele sieci (zwłaszcza osiedlowych) tak naprawdę korzysta z jednego łącza. To, co robi jeden użytkownik, może wpływać na komfort pracy pozostałych osób. Jeśli wszyscy zapuszczą torrenty, to można zapomnieć o wysokiej prędkości :P.

Kiepska infrastruktura

Nie wszędzie w Polsce usługi telekomunikacyjne świadczone są na takim samym poziomie. Niestety często zdarza się, że w którymś regionie brakuje odpowiednich urządzeń, kabli, nadajników lub użytkownika dzieli zbyt duży dystans od centralki.

Niestety, część problemów może występować też po stronie użytkownika. Większość da się rozwiązać za darmo lub niskim kosztem. W jaki sposób?

1) Wymień sprzęt

Nie wszystkie modemy (zwłaszcza stare lub tanie) są w stanie obsługiwać każdej prędkości łącze. Jeśli użytkownik nie dysponuje odpowiednim urządzeniem, może zapomnieć o wykorzystaniu pełnego potencjału.

Obecnie większość dostawców oferuje wraz z usługą własne modemy. Najczęściej spełniają one wymagania. Problem pojawia się jednak wtedy, kiedy użytkownik nie korzysta z nich, a próbuje majstrować coś we własnym zakresie.

Szybkość modemu można zmierzyć programami w rodzaju LAN Speed Test. Jeśli sprzęt wypada słabo, trzeba go po prostu wymienić.

2) Zrezygnuj z Wi-Fi

Powiedzmy sobie szczerze: sieci przewodowe są szybsze i bardziej niezawodne od bezprzewodowych. Te drugie miewają problemy z rozproszeniem sygnału przez grube ściany, wysokie drzewa, opady atmosferyczne, z wiatrem, który przekrzywił antenę, czy śniegiem, który ją przykrył.

Często rozwiązanie tych problemów jest bardzo proste. Wystarczy przesunąć router w inne miejsce, przenieść antenę lub uaktualnić sterowniki urządzenia. Niestety doświadczenie uczy, że na deszcz, śnieg i drzewa zwykle nie ma rady.

3) Wymień kabel

Transfer po kablu jest zwykle dość szybki, jednak bywają z nim problemy. W miarę możliwości należy więc pilnować, żeby przewód był tak krótki, jak to tylko możliwe. Kabla nie należy też zginać, łamać ani przycinać drzwiami.

Można go w ten sposób uszkodzić lub przebić. Nie zawsze jest to widoczne gołym okiem i nie zawsze powoduje to utratę połączenia. Jednak uszkodzony kabel znacznie zmniejsza szybkość transferu. Taki przewód trzeba wymienić.

4) Wyczyść system

Możliwości Sieci mogą być pochłaniane przez niektóre uruchomione na komputerze procesy i programy. Najczęściej komunikują się one z Internetem w celu ściągnięcia aktualizacji mających poprawić ich pracę.

Istnieje bardzo prosty sposób na rozwiązanie tego problemu. Wystarczy zablokować za pomocą np. firewalla próbujące nawiązać kontakt aplikacje. Należy przy tym zachować ostrożność. Niekiedy zdarza się, że nadgorliwe zabezpieczenia blokują np. sterowniki modemu. Część programów nie działa też bez połączenia z Siecią.

5) Zmień ustawienia Windowsa

W systemie Windows około 20% możliwości łącza zarezerwowane jest dla ściągania automatycznych aktualizacji. Pasmo to nie jest wykorzystywane do niczego innego. Jak łatwo zgadnąć, wpływa to na szybkość pracy Sieci.

Można to stosunkowo łatwo wyłączyć. W tym celu należy (Windows 7):

  1. Usuń malware

Wszystko to bardzo ogranicza możliwości łącza. Metoda poradzenia sobie z sytuacją jest dość prosta. Wystarczy ściągnąć dobry program antywirusowy oraz zainstalować firewall, a następnie przeskanować twardy dysk. Pozwala to poradzić sobie z większością problemów.

7) Zmień antywirusa

Źle napisane lub źle skonfigurowane programy antywirusowe mogą negatywnie wpływać na prędkość łącza. Nie zawsze jest to jednak wina użytkownika. Czasem zdarza się, że program blokuje jakieś ważne funkcje. Na przykład widziałem przypadek, gdy Avast poddał kwarantannie sterowniki modemu.

W takich chwilach najlepiej jest zmienić antywirus na inny.

Źródło: MakeUseOf

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.