Walczymy ze spamem - ale co to w zasadzie jest?

Walczymy ze spamem - ale co to w zasadzie jest?16.09.2009 23:20
spam
Kira Czarczyńska

Słowo spam jest jednym z najczęściej używanych wyrazów w Internecie. Przyjęło się, że spamem określamy w zasadzie wszystko, co uznajemy za śmieć, za niepotrzebne w danym miejscu, niechciane przez odbiorców. Prawo jednak definiuje spam nieco inaczej.

Co to jest spam?

Spam to niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Najczęściej spotykany jest w skrzynce e-mail i Usenecie. Użytkownicy doświadczają go również w popularnych komunikatorach oraz w SMS. Spam z reguły wysyłany jest masowo. Celem spamu jest rozsyłanie jak największej ilości wiadomości do nieznanych osób. Ich treść nie ma najmniejszego znaczenia.

Masowa poczta elektroniczna dzieli spam na dwie kategorie:

  • Unsolicited Commercial Email (UCE) - niezamawiana oferta handlowa, spam komercyjny i reklama zakazane przez polskie prawo i UE.
  • Unsolicited Bulk Email (UBE) - niezamawiana poczta masowa, treści o charakterze niekomercyjnym jak np. różnego rodzaju apele i ostrzeżenia.

Słowo spam jest jednym z najczęściej używanych wyrazów w Internecie. Nic zresztą dziwnego - w samej tylko poczcie e-mail niechciane przesyłki stanowią absolutną większość wymienianych w Sieci wiadomości elektronicznych i sprawiają z tego powodu sporo problemów administratorom serwerów.

Przyjęło się, że spamem określamy w zasadzie wszystko, co uznajemy za śmieć, za niepotrzebne w danym miejscu, niechciane przez odbiorców. Prawo jednak definiuje spam nieco inaczej.

Co uważamy za spam?

Najkrócej mówiąc, mianem spamu określa się obecnie każdą rozesłaną masowo, niezamawianą przez odbiorców przesyłkę elektroniczną. Dotyczy to zwykle również identycznych wypowiedzi w wielu wątkach na forach dyskusyjnych czy wysyłania wiadomości prywatnych w serwisach społecznościowych.

Spam można określić więc jako niezamawiana korespondencja, zwykle seryjna i komercyjna.

Co prawo uważa za spam?

Jak już kiedyś pisałam - elektroniczna wiadomość jest spamem w rozumieniu prawa, jeżeli:

  • treść i kontekst wiadomości są niezależne od tożsamości odbiorcy, ponieważ ta sama treść może być skierowana do wielu innych potencjalnych odbiorców
  • jej odbiorca nie wyraził uprzedniej, możliwej do weryfikacji, zamierzonej, wyraźnej i zawsze odwoływalnej zgody na otrzymanie tej wiadomości
  • treść wiadomości daje odbiorcy podstawę do przypuszczeń, iż nadawca wskutek jej wysłania może odnieść korzyści nieproporcjonalne w stosunku do korzyści odbiorcy wynikających z jej odebrania

Wiadomość, która spełnia wymienione wyżej warunki, jest spamem nie tylko w powszechnej opinii społecznej, ale także w rozumieniu prawa. A w związku z tym możliwe jest prawne przeciwdziałanie - na podstawie rzecz jasna istniejących przepisów.

Jakie przepisy regulują kwestie związane ze spamem?

[u]* Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz 1204)[/u]

*Art. 10.1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.

  1. Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności jeśli udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
  1. Działanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji (...)

Art. 24.1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny.

  1. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na wniosek pokrzywdzonego.

Art. 25. Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24 następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.*

[u]* Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, z dnia 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. Nr 47, poz. 211 z dnia 8 czerwca 1993 r.; zmiany: z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 29, poz. 356 i Nr 93, poz. 1027)[/u]

*Art. 16.1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

(...)

  1. reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.*

Na podstawie wybranych, pasujących do sprawy paragrafów, możemy o fakcie spamowania poinformować Policję.

Warto wiedzieć, co na to prawo

Oczywiście na swoich serwerach, w swoich sieciach, na swoich forach dyskusyjnych czy w swojej skrzynce mailowej - możemy sobie zablokować dokładnie wszystko co chcemy.

Jednak czasami trafia się wyjątkowo uciążliwy spamer, którego chcemy jednak bardziej trwale zniechęcić. Jeżeli zaś wysyłane przez niego wiadomości kwalifikują się jako spam - dostajemy całkiem solidny argument do ręki...

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.