Wczoraj i dziś. Tak wyglądały przed laty znane strony WWW [TOP 10]

Wczoraj i dziś. Tak wyglądały przed laty znane strony WWW [TOP 10]13.05.2011 09:05
A Ty jakie strony przeglądałeś 15 lat temu? (Fot. Flickr/Extra Ketchup/Lic. CC by-sa)
Michał Michał Wilmowski

Techniki tworzenia stron WWW od lat rozwijają się w błyskawicznym tempie. To sprawia, że współczesne witryny mocno różnią się od swoich starych wersji. Zobacz, jak znane polskie i zagraniczne serwisy prezentowały się na starcie.

Yahoo - 1995

Fot. Cnet
Fot. Cnet

To druga, już odnowiona, kolorowa wersja witryny Yahoo.com. Pierwszą, z 1994 roku, można znaleźć tutaj. Nie było na niej żadnych obrazków, żadnych kolorów, tylko mnóstwo niebieskich linków. Nawet logo wówczas było zwyczajnie napisane popularną czcionką. Potem eksperymentowano wiele razy, ale niebieskie litery pozostały.

Na Yahoo wzorowało się mnóstwo portali, w tym polskie. Dziś Yahoo.com wciąż stawia na niebieski. Tyle że tego koloru jest coraz mniej, bo słowa coraz bardziej są zastępowane przez obrazki.

Fot. Yahoo
Fot. Yahoo

Google - 1998

To dość zaskakujące. Wersja beta strony głównej najpopularniejszej dziś wyszukiwarki aż tak się nie różniła od dzisiejszej. Ba, można nawet powiedzieć, że dzisiejsza jest jeszcze bardziej oszczędna.

Logo Google'a straciło wykrzyknik, ale jego ogólny zarys pozostał. Zrezygnowano z niektórych funkcji, inne, jak Szczęśliwy traf, pozostały.

Fotka - 2001

Fot. Fotka.pl
Fot. Fotka.pl

To prawdziwy szok. Jest rok 2001, portale wciąż przypominają dzisiejsze linkownie, ale zaczynają już wyglądać w miarę nowocześnie. Widać, że projektują je ludzie, którzy jakieś pojęcie o designie mają.

Tymczasem nowo powstała Fotka.pl wciąż tkwi w latach 90. Serwis straszy archaicznymi rozwiązaniami, dziwnymi kolorami i śmiesznymi kształtami. Wiocha czy fajocha? Odpowiedź może być tylko jedna.

Dziś Fotka wygląda zupełnie inaczej. Przez 10 lat zdążyła dorobić się oszczędnego i klarownego layoutu, który nie razi żadnych zmysłów. Nie prezentuje się gorzej niż zagraniczne serwisy społecznościowe.

Fot. Fotka.pl
Fot. Fotka.pl

Facebook - 2004

Fot. Impact Watch
Fot. Impact Watch

Czytelny, ascetyczny i niebieski. Facebook był taki od początku. Zmieniła się nazwa, zmieniło się logo, zmieniła się treść – ale ogólne założenia pozostają wciąż takie same. Nie ma tu mnóstwa zdjęć, nie ma też wszelkich kolorów tęczy.

I dobrze. Jak na razie design Facebook wydaje się ponadczasowy.

Fot. Facebook
Fot. Facebook

MySpace - 2003

Fot. Ignite Social Media
Fot. Ignite Social Media

W przeciwieństwie do Facebooka MySpace znacznie się zmieniło w ciągu ostatnich ośmiu lat. Z prostego serwisu, który oferował użytkownikom kilka podstawowych funkcji, zrobiła się jedna wielka galeria zdjęć mało znanych gdzie indziej artystów.

Nie wygląda to źle, ale też nie przyciąga w żaden sposób nowych ludzi. Nic dziwnego, że dziś MySpace musi oferować swoim użytkownikom integrację z Facebookiem.

Fot. MySpace
Fot. MySpace

Onet - 1997 (jeszcze jako OptimusNet)

Fot. Web Archive
Fot. Web Archive

Onet.pl zaczynał w 1996 roku jako OptimusNet i wyglądał na początku bardzo skromnie. OptimusNet był nie tyle portalem, co raczej katalogiem stron. Już wtedy straszył chaosem, mnogością linków oraz krzykliwymi, mrugającymi reklamami.

Po pojawieniu się nazwy Onet.pl i uruchomieniu prawdziwego portalu wiele się nie zmieniło. Na stronie wciąż było mnóstwo linków, niespecjalnie odróżniających się od siebie. Dziś do literek doszły jeszcze zdjęcia i grafiki. Chaos jak był, tak jest.

Fot. Onet.pl
Fot. Onet.pl

Interia - 1999

Fot. Web Archive
Fot. Web Archive

Interia.pl również zaczynała bez zdjęć, ale z nowoczesnym, ładnie zaprojektowanym żółto-niebieskim layoutem. Dziś, po licznych zmianach, z których każda następna była gorsza od poprzedniej, mniej niż w 1999 roku odróżnia się od innych portali.

Znalezienie czegokolwiek na stronie głównej Interii graniczy z cudem. Zupełnie jak na Onecie.

Fot. Interia.pl
Fot. Interia.pl

eBay - 1997 (jeszcze jako Auction Web)

Fot. Web Archive
Fot. Web Archive

Najbardziej znany serwis aukcyjny wystartował w 1996 roku jako Auction Web, by pod koniec 1997 roku zmienić nazwę na eBay. W momencie startu był prostą, czarno-białą witryną, na której nie było w zasadzie niczego.

Dziś eBay ma przejrzysty, przyjazny użytkownikowi layout. Wiele się zmieniło, prostota pozostała.

Fot. eBay
Fot. eBay

YouTube - 2005

Fot. Ignite Social Media
Fot. Ignite Social Media

YouTube w 2005 wyglądało jak cień dzisiejszej wersji serwisu. Dziś większość strony głównej zajmują polecane filmiki, wtedy było to zwykłe, białe, puste pole. Mniejszą rolę niż zakładano na początku ogrywają dziś typowe funkcje społecznościowe – i to również widać od razu po wejściu na stronę.

Ogólny zarys layoutu pozostał jednak bez zmian.

Fot. YouTube
Fot. YouTube

Nasza Klasa - 2006

Fot. Web Archive
Fot. Web Archive

Nasza Klasa po przejęciu przez Estończyków i zmianie nazwy na NK znacznie się zmieniła. Na stronie głównej zostały tylko najważniejsze rzeczy: panele logowania i rejestracji oraz krótkie wyjaśnienie, dlaczego warto być użytkownikiem serwisu (bo Michał Wiśniewski już tam jest).

Nie ma mapy, dzięki której bez logowania można było znaleźć swoją szkołę, zniknęły też Ostatnio dodane zdjęcia. Serwis wygląda nowocześniej, ale nie jest już tak przyjazny użytkownikowi.

Fot. NK.pl
Fot. NK.pl

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.