Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Jak dużego ekranu potrzebujemy w smartfonie?

Więcej nie zawsze znaczy lepiej. Jak dużego ekranu potrzebujemy w smartfonie?12.06.2015 17:16

Im większy ekran, tym lepiej? W wielu przypadkach jest to prawdą, ale przed zakupem warto zastanowić się, czego oczekujemy od smartfonu i jak będziemy go używać. Jak dobrać wielkość ekranu do własnych potrzeb?

Duży może więcej?

Stare powiedzenia mają to do siebie, że wystarczy poszukać, by dla każdego znaleźć wśród nich coś miłego. Dlatego choć każdy wie, że małe jest piękne, to nie umyka nam również i ta prawda, że duży może więcej. A jak wygląda ta kwestia w przypadku smartfonów?

Zanim telefony zaczęły być „smart”, sprawa była prosta: urządzenia wielkości najpierw walizki w miarę postępu technologicznego malały, by osiągnąć rozmiary pozwalające na schowanie telefonu w dłoni.

Z czasem trend się odwrócił: miniaturowe rozmiary nie zawsze szły w parze z wygodą użytkowania, a rosnące możliwości telefonów sprawiły, że ekran – wcześniej używany przede wszystkim do wyświetlania SMS-ów i numerów telefonicznych – stał się jednym z kluczowych podzespołów. Jego rola zwiększyła się jeszcze bardziej wraz z upowszechnieniem interfejsu dotykowego którego popularność zaczęła gwałtownie rosnąć po premierze pierwszego iPhone’a w 2007 roku.

Większe możliwości, większe ekrany

W 2007 roku ekran o przekątnej 3,5 cala wydawał się ogromny. Dość wspomnieć, że jeszcze w 2009 roku np. HTC Dream z 3,2-calowym ekranem był uważany za duży, jednak wraz z początkiem nowej dekady rozmiary smartfonowych ekranów zaczęły szybko rosnąć.

Jeszcze w 2011 roku Bob O'Donnell z firmy analitycznej IDC twierdził:

Ludzie są w większości zadowoleni z telefonów oferującej rozsądnej wielkości wyświetlacz o przekątnej od 3,5 do 4 cali.

Być może wtedy tak było, jednak pojawienie się smartfonów z większymi ekranami szybko przesunęło te granice, czego dobrym przykładem może być zaprezentowana przez Microsoft w marcu tego roku Lumia 640 XL z 5,7-calowym ekranem.

Microsoft Lumia 535
Microsoft Lumia 535

PPI, czyli ile punktów na cal kwadratowy?

Warto przy tym pamiętać, że sama przekątna to nie wszystko. Ważny jest jeszcze inny parametr – rozdzielczość. Dopiero znając obie te wartości możemy sprawdzić PPI, czyli zagęszczenie pikseli na ekranie. To ważna informacja – im więcej PPI, tym lepsza jakość obrazu: zdjęcia są szczegółowe i ostre, krzywe linie są idealnie gładkie, litery pozbawione „ząbków”.

Oczywiście i w tym przypadku istnieją granice rozsądku – zwiększanie liczby PPI powyżej granicy percepcji ludzkiego oka zazwyczaj mija się z celem. Warto przy tym pamiętać o jeszcze jednej zależności: przy stałej wielkości ekranu rosnąca rozdzielczość oznacza, że jeśli nie zastosujemy skalowania, to wyświetlane elementy będą coraz mniejsze. Wspominał o tym niegdyś m.in. Matt Smith z Digital Trends:

Jeśli okno rozdzielczości 640 x 480 pikseli nie zostanie zeskalowane, może okazać się za małe do odczytania na ekranie 1080p. (…) Kiedy rośnie rozdzielczość a ekrany maleją, wszystko co na nich wyświetlamy staje się mniejsze i trudniejsze do odczytania.

W poszukiwaniu kompromisu

Warto jednak zwrócić uwagę na kilka zależności. Im większy ekran, tym większą powierzchnię trzeba podświetlić – a to oznacza zużycie prądu. Im większa rozdzielczość, tym większe wyzwanie dla układu obliczeniowego i GPU naszego smartfona – to również przekłada się na zużycie prądu.

Większy ekran to zazwyczaj również większa podatność telefonu na uszkodzenia. Próbą rozwiązania tego problemu jest wzmacnianie budowy nawet stosunkowo tanich smartfonów i stosowanie w nich materiałów o zwiększonej odporności, jak choćby pokrycie ekranu szkłem Gorilla Glass 3 w 5-calowym modelu Microsoft Lumia 535.

Zdjęcie smartfonu w kieszeni pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie smartfonu w kieszeni pochodzi z serwisu Shutterstock

Istotne mogą okazać się również problemy z mobilnością – nie każdy phablet czy większy smartfon zmieścimy np. w kieszeni ciasnych spodni. Ta ostatnia niedogodność nie jest wcale taka oczywista i częściowo zależy od modelu telefonu.

W dobrze zaprojektowanych smartfonach znaczna część powierzchni przedniego panelu jest zajęta przez ekran. Dzięki temu może się zdarzyć, że telefon z ekranem większym np. o pół cala, ale wąskimi ramkami wokół niego, będzie miał podobne rozmiary, jak inny, z wyraźnie mniejszym ekranem.

Wszystko zależy od potrzeb

Jaka jest idealna wielkość ekranu? Niestety, na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, bo wszystko zależy od naszych oczekiwań i potrzeb. Jeśli używamy telefonu przede wszystkim do dzwonienia, zaletą będzie mały ekran i kompaktowe rozmiary. Z reguły przełoży się to nie tylko na wygodę noszenia takiego telefonu, ale również na jego czas działania.

Gdy chcemy oglądać wideo, przeglądać strony internetowe, obsługiwać pocztę czy grać, warto poszukać urządzenia z większym ekranem, jak np. 5-calowa Lumia 640. Duży ekran w połączeniu z rozsądną rozdzielczością sprawia, że wyświetlimy na nim więcej informacji. Korzystanie z telefonu będzie wówczas po prostu wygodniejsze, a urządzenie wykorzystamy nie tylko do konsumpcji treści, ale np. do edycji dokumentów czy wstępnej obróbki zrobionych smartfonem zdjęć.

Ważnym atutem będzie również większa wygoda w przypadku korzystania z aplikacji AR, takich jak np. Miasto w obiektywie, dzięki którym na ekranie smartfonu widzimy obraz z kamery, wzbogacony o dodatkowe informacje na temat znajdujących się w pobliżu miejsc.

Trzeba również pamiętać o obsłudze. Telefony z ekranami o wielkości do ok. 4 cali obsłużymy bez większego problemu trzymając w jednej dłoni. W przypadku większych modeli konieczne będzie użycie obu rąk, choć producenci stosują różne pomysłowe rozwiązania by ograniczyć tę niedogodność.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Microsoft

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.