Włamali się na konto i wydali w jego imieniu 30 tys. zł. Dlaczego Allegro nie chce mu pomóc?

Włamali się na konto i wydali w jego imieniu 30 tys. zł. Dlaczego Allegro nie chce mu pomóc?04.03.2011 18:06
Oszuści puszczą Cię z torbami! (Fot. Flickr/Wallula Junction/Lic. CC by)

Ktoś robi zakupy korzystając z Twojego konta? Dostajesz listy z gratulacjami po kupieniu setek identycznych przedmiotów? Dla osób kierujących się zdrowym rozsądkiem przekręt jest oczywisty. Jak w takiej sytuacji reaguje Allegro?

Ktoś robi zakupy korzystając z Twojego konta? Dostajesz listy z gratulacjami po kupieniu setek identycznych przedmiotów? Dla osób kierujących się zdrowym rozsądkiem przekręt jest oczywisty. Jak w takiej sytuacji reaguje Allegro?

Jeden z użytkowników Allegro – Rafał z Sosnowca - ze zdziwieniem znalazł w swojej skrzynce mailowej gratulacje od witryny, przesyłane po wygranej aukcji. Po chwili zaczęły pojawiać się kolejne maile, gratulujące użytkownikowi zakupu kont premium w serwisach hostingowych.

Jak się wkrótce okazało, na koncie Rafała zostały odnotowane zakupy na – w sumie – ponad 30 tys. złotych, dokonane na 17 aukcjach. Wszystkie dotyczyły usług premium w serwisach udostępniających pliki. Liczba „kupionych” w ten sposób kodów do m.in. RapidShare'a sięgała tysiąca.

Wojna sprzedawców

Poszukiwania w Internecie uświadomiły Rafałowi, że podobna sytuacja dotyczy większej liczby użytkowników. Rekordzista miał na koncie zakupy za ponad pół miliona złotych! Jak stwierdził jeden z policjantów zajmujących się przestępczością w Sieci, był to wynik wojny pomiędzy sprzedającymi, której ofiarą padali nieświadomi niczego internauci.

O całej sprawie Rafał powiadomił Centrum Bezpieczeństwa Allegro. Jaka była reakcja serwisu? W dużym skrócie: użytkowniku, radź sobie sam!

Pracownicy Allegro poradzili, by sprawdzić komputer pod kątem obecności wirusów. Rafał dostał również „cenną” wskazówkę, że popularnym powodem włamania jest wirus, udostępnienie hasła lub korzystania z kafejek internetowych.

Allegro nie chce pomóc

Allegro znalazło również rozwiązanie, dotyczące dokonanych na konto użytkownika zakupów: „Proszę niezwłocznie skontaktować się ze sprzedającymi. (…) Jeżeli nie dochodzi do sfinalizowania transakcji, Sprzedający otrzymuje zwrot prowizji”.

Co w sytuacji, gdy sprzedający nie ma zamiaru negocjować z osobą, która – teoretycznie – zawarła z nim umowę? Tego Allegro nie wyjaśnia. Z punktu widzenia serwisu pomoc w anulowaniu transakcji jest nieopłacalna -  sprzedaż została przecież odnotowana i Allegro naliczyło swoją prowizję.

Sytuację Rafała pogarszał fakt, że nie wszyscy sprzedawcy chcieli dojść do porozumienia i zaczęli wystawiać negatywne komentarze. Od tego serwis aukcyjny również się zdystansował stwierdzając, że kwestię komentarzy użytkownicy powinni załatwić między sobą.

Reakcja serwisu aukcyjnego po interwencji mediów

Postawę Allegro można interpretować jako dążenie do tego, aby za wszelką cenę naliczyć prowizję za dokonaną transakcję. Zmianę stanowiska przyniosła dopiero interwencja lokalnej „Gazety Wyborczej”.

Nagle okazało się, że serwis aukcyjny zaczał liczyć się z dobrem użytkowników. Magdalena Krukowska, kierownik biura public relations Allegro oświadczyła: „Sprawdzamy historię zdarzenia. Najważniejsze jest to, że przeprowadzone transakcje nie będą wiążące”.

Na podstawie takiej wypowiedzi można odnieśc wrażenie, że reprezentantka Allegro stwierdziła o nieważności transakcji nie mając informacji na temat historii zdarzenia. Czyżby od samego początku serwis aukcyjny zdawał sobie sprawę, że ma do czynienia z oszustwem?

Niedawno, informując o powstaniu nowej platformy handlowej, z dużym dystansem oceniałem jej szanse na polskim rynku. Biorąc pod uwagę działania Allegro rośnie prawdopodobieństwo, że internauci zniechęceni poczynaniami aukcyjnego giganta zainteresują się nowym, alternatywnym serwisem.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.