Wojna w Polsce? Chiński spot na Euro 2012 robi furorę w Sieci

Wojna w Polsce? Chiński spot na Euro 2012 robi furorę w Sieci21.05.2012 11:58
Kadr z wojennego spotu na Euro (Fot. YouTube)
Michał Michał Wilmowski

Nieoczekiwanym hitem w polskim Internecie stał się mocny chiński spot promujący tegoroczne Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie. Jednych zaprezentowana w nim wizja zachwyciła, innych zaszokowała, wszystkich skłoniła do dyskusji.

Nieoczekiwanym hitem w polskim Internecie stał się mocny chiński spot promujący tegoroczne Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie. Jednych zaprezentowana w nim wizja zachwyciła, innych zaszokowała, wszystkich skłoniła do dyskusji.

My mamy swoje zaściankowe "Koko Euro spoko", a tymczasem Chińczycy pokazują nam, jak zrobić coś naprawdę wielkiego. Kilkuminutowy klip promujący Euro chińska telewizja Now TV zrobiła z prawdziwym rozmachem (na YouTube z kolei wrzuciła go telewizja Universal Music Hong Kong - i to dzięki niej o nim teraz dyskutujemy).

Jest tu wojna, śmierć, bomby, ostrzał artyleryjski. Piłkarze przedstawieni są jako współcześni gladiatorzy, którzy biegają w tym strasznym świecie, wygrywając kolejne krwawe walki.

Nie zabrakło elementu słowiańskiego: postapokaliptycznej wizji świata towarzyszy śpiewana po chińsku piosenka, którą w Polsce znamy jako "Nie szumcie wierzby nam". Oryginał nie jest jednak polski – jest to "Pożegnanie Słowianki", czyli rosyjski hymn patriotyczny sprzed I wojny światowej.

Прощание Славянки на параде 2008г

Użytkownicy Twittera i Facebooka, a także niektóre media internetowe od kilkunastu godzin zastanawiają się, co my właściwie oglądamy i jakie jest tego znaczenie. Na YouTube chiński klip ma już ponad 88 tys. wyświetleń i ponad 400 komentarzy, głównie od Polaków.

Interpretacji w Sieci jest całe mnóstwo. Jedni pytają, czy to zapowiedź III wojny światowej i czas zacząć się bać. Inni mówią, że Chińczycy pokazali, jak się robi świetne spoty wirusowe, z pewnością lepsze od jakichś "bab z kurami".

A może po prostu kojarzymy się światu głównie z wojnami? Albo zawody sportowe to taka współczesna wojna? Interpretacji może być wiele, do wyboru, do koloru.

Pewne jest, że twórcom tego spotu udało się coś, co nam nie wyszło. Kiedy Warszawa promowała się przed Euro, również był to klip wzbudzający wiele zainteresowania, ale niestety nie w pozytywnym sensie.

Tymczasem Chińczycy zrobili coś na poziomie najlepszych virali z YouTube: spot pomysłowy, kontrowersyjny i zmuszający do dyskusji. Niezależnie od tego, co o takiej radosnej twórczości sądzimy, po prostu nie da się przejść obok tego obojętnie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.