Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"

Wojskowa technologia zapobiegnie wypadkom. "Takiego systemu potrzebują miasta"03.02.2021 09:58
Adam Bednarek
Artykuł sponsorowany

W tramwajach użyty zostanie system, który sprawdził się w lotnictwie. Zdaniem naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązanie może doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków.

Nad innowacyjnym systemem wykorzystującym światło widzialne jako nośnik informacji pracowali badacze z Wydziału Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa WAT. System przetestowano na jednej z łódzkich linii tramwajowych, a prototyp jest gotowy do wdrożenia.

Co ważne, opracowane przez naukowców rozwiązanie nie ingeruje w konstrukcję wagonu i nie jest konieczna homologacja, aby zamontować światła.

W tramwaju taki system sprawdza się idealnie, ponieważ pojazd i tak przez całą dobę korzysta z oświetlenia.

Może zatem przekazywać informacje poprzez "miganie" światłami z taką częstotliwością, której ludzkie oko nie jest w stanie zaobserwować, natomiast jest ona zrozumiała dla czujnika kamery. System VLC (Visible Light Communication) do przekazywania informacji używa lampy LED. Nadajnik systemu jest lampą wyposażoną w sterownik, który moduluje proces świecenia. Sygnał jest odpowiednio zakodowany – tak, żeby można go było odczytać przez kamerę drugiego tramwaju. Zakres takiej komunikacji osiąga 80 metrów.

Jak wyjaśniają naukowcy z WAT, system komunikacji świetlnej podaje informację o prędkości tramwaju i jego pozycji w stosunku do ostatniego przystanku. Motorniczy jest ostrzegany sygnałem, jeśli zbliża się zagrożenie. Komunikat wyświetlany w trzech kolorach - zielony, żółty i czerwony - informuje o stopniu zagrożenia.

Kolejny element systemu to kamera rozpoznająca znaczniki na trasie. Wszystkie te sygnały łączy i analizuje system ekspercki, który bezpośrednio informuje motorniczego, czy ma on wolną drogę i może jechać, czy też pojawia się stan zagrożenia. Cyfrowy układ identyfikowania kolizji został wyposażony w system operacyjny czasu rzeczywistego i technologię zobrazowania informacji na wyświetlaczach przeziernych typu HUD, który pełni funkcje interfejsu pomiędzy systemem i motorniczym.

Badacze z WAT podkreślają, że obecnie wykorzystywane systemy antykolizyjne bazujące na radiowej komunikacji między tramwajami nie radzą sobie w wąskich ulicach lub w tunelach. Dlatego z pomocą przychodzi znacznie skuteczniejsza technologia znana choćby z lotnictwa.

"Takiego systemu potrzebują miasta" - zapewnia WAT. W tramwajach jeżdżących po polskich miastach nie ma systemu antykolizyjnego zdolnego do autonomicznej pracy, przy jednoczesnej komunikacji z innymi pojazdami lub znacznikami na trasie - czytamy w opisie projektu na stronie uczelni.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.