Wolisz kij czy marchewkę?

Wolisz kij czy marchewkę?06.11.2009 11:00
The Bait
Sabina Stodolak

Skorzystałeś z porad Kiry, wizualizowałeś sobie swój cel i siebie po jego osiągnięciu. Było miło i pięknie, a jednak po kilku tygodniach Twoje postanowienia rozpłynęły się w zwyczajowym ?nie dam rady? i ?nie chce mi się?? Może wybrałeś złą strategię motywacji i należysz do tej części ludzi, którzy zamiast marchewki potrzebują kija?

Skorzystałeś z porad Kiry, wizualizowałeś sobie swój cel i siebie po jego osiągnięciu. Było miło i pięknie, a jednak po kilku tygodniach Twoje postanowienia rozpłynęły się w zwyczajowym ?nie dam rady? i ?nie chce mi się?? Może wybrałeś złą strategię motywacji i należysz do tej części ludzi, którzy zamiast marchewki potrzebują kija?

Motywacja to złożony proces. Na to co nas motywuj, jak nas motywuje i jak utrzymać stan motywacji wpływa wiele czynników i dla każdego z nas są one nieco inne ? zależne od naszych doświadczeń, struktury osobowości, wychowania. jedna technika motywacji nie będzie dla każdego odpowiednia. Z grubsza, podzielić ludzi można na dwie główne grupy ? tych którzy potrzebują marchewki i tych którzy potrzebują kijka. (Oczywiście bywa tak, że jedna osoba raz potrzebuje marchewki ? na przykład w pracy, raz kijka ? w domu). Rozpoznanie tego kim jesteś jest kluczowe do tego, by wybrać odpowiednią strategię motywowania samego siebie.

Marchewka ? te osoby motywują się przez cel który chcą osiągnąć. Wizja tego, co mogą zrobić, lub co będzie kiedy już zakończą zadanie skutecznie zachęca ich do działania. Te osoby mogą motywować się wizualizacjami Kiry, zdjęciem szczupłej postaci przyklejonej na lodówce (kiedy się odchudzają), te osoby będą w zespole pracować efektywnie za premię czy dobre słowo szefa.

Kij ? osoby te potrzebują do wykonania zadania groźby kary, motywują się przez jej unikanie. Ryzyko tego, że stanie się coś nieprzyjemnego motywuje ich do uniknięcia tego stanu. Takie osoby, aby się zmotywować muszą wyobrazić sobie co złego stanie się, jeśli nie zrobią tego co mają zrobić. W pracy zawodowej będą działać efektywniej wtedy, kiedy ich szef nie będzie pobłażliwy i będzie rzeczywiście karał je za przekroczenie terminu lub zbyt nikłe wyniki.

Jak rozpoznać czego potrzebujesz? Spróbuj przypomnieć sobie wydarzenia z przeszłości ? co zmotywowało cię do tego, że osiągnąłeś swój pierwszy, drugi czy trzeci sukces. Przykładowo ? jeśli paliłeś i rzuciłeś ? to zrobiłeś to po to, aby być zdrowszym (i to przyświecało ci przez cały czas walki z nałogiem) czy też obliczyłeś sobie ile tracisz pieniędzy na papierosy i to dało ci siłę do rzucenia palenia? W pierwszym przypadku motywacja była marchewkowa (?do? zdrowia), w drugim związana z kijem (?od? wydatków). Analiza kilku twoich życiowych sukcesów da ci odpowiedź. Pamiętaj jednak o tym, że w różnych sytuacjach możesz stosować różne strategie ? w domu być może żona (matka) musi na ciebie nakrzyczeć być umył gary, w szkole uczysz się by zaimponować koleżankom, w pracy starasz się bo najlepszy pracownik dostanie na koniec roku ekspres do kawy ? rozważając więc swoją motywację i jej mechanizm, weź to pod uwagę.

Jeśli nie potrafisz sam stawiać się w miejscu obserwatora w stosunku do siebie, czyli samodzielnie stwierdzić na podstawie analizy własnych wypowiedzi jaki jesteś, możesz poprosić o pomoc dobrego znajomego (kogoś z kim spędzasz wystarczająco dużo czasu). Obserwujcie siebie nawzajem - w ten sposób będzie łatwiej i bardziej obiektywnie, nie będziesz bowiem filtrował własnych myśli po to, aby wyszło na twoje.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.