WP, Gazeta, Onet... Polskie portale internetowe - wielkie porównanie

WP, Gazeta, Onet... Polskie portale internetowe - wielkie porównanie29.11.2010 14:43
Stargate
Przemysław Muszyński

Portale internetowe to wielotematyczne „bramy” do Internetu. W Polsce istnieje pięć dużych tego typu witryn: Onet, Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Interia i o2.pl. W jakiej są obecnie kondycji i jakie usługi oferują?

Portale internetowe to wielotematyczne „bramy” do Internetu. W Polsce istnieje pięć dużych tego typu witryn: Onet, Gazeta.pl, Wirtualna Polska, Interia i o2.pl. W jakiej są obecnie kondycji i jakie usługi oferują?

Onet

Grupa Onet to według sierpniowego Megapanelu druga potęga w polskiej Sieci, wyprzedzana jedynie przez Google'a. Do niej też należy najbardziej znany, kojarzony i według wielu najlepszy portal w Polsce, czyli właśnie Onet.

Prezentowana w Onecie treść jest bardzo "internetowa". To znaczy: łatwo i zrozumiale podana. Przykuwa wzrok i zachęca do szybkiego kliknięcia. Niestety, próżno tu szukać cięższych, trudniejszych do zrozumienia treści.

[url=http://vbeta.pl/2010/11/24/najbardziej-wkurzajace-rzeczy-wwyszukiwarce-google-top-7]Najbardziej wkurzające rzeczy w wyszukiwarce Google [top 7]

[/url]

Należy jednak zauważyć, że mimo obiegowej opinii Onet trzyma (zwłaszcza jak na portale internetowe) bardzo wysoki poziom. W szczególności godne polecenia wydają mi się działy newsowe typu Wiadomości, Biznes, Sport.

Głębiej ukryte działy są już trochę gorsze. Przykładowo Technika dość często jest spóźniona. Zdarza się, że autorzy nie wchodzą zbyt głęboko w temat. To samo dzieje się zresztą w większości pozostałych, mniej prestiżowych działów.

Wirtualna Polska

Wirtualna Polska, kiedyś potęga wśród portali, do dziś jest najczęstszym czynnikiem rozpraszającym mnie w pracy ;). Zawdzięcza to przede wszystkim panelowi głównemu, na którym zawsze można znaleźć fajny, ciekawy materiał.

Głównymi zaletami są polityka, ekonomia i tym podobne informacje oraz lekkostrawność tekstów.

Nie rażą one mylącymi nagłówkami, a przynajmniej nie aż tak bardzo jak w Onecie. Jednak im dalej od głównej tematyki, tym gorzej. Trafiają się teksty spóźnione albo niedopracowane. Jednak WP ma wiele bardzo fajnych, choć często ukrytych działów.

Mnie podoba się np. kultura, a w szczególności Komiksomania. Nie jestem fanem rysowanych historyjek, jednak widać, że ten dział robi ktoś z pasją.

Działy technologiczne to niestety już gorsza rzecz. Teksty są często spóźnione, przegadane lub odwrotnie - za krótkie i mało interesujące. To jednak wada, którą mają wszystkie polskie portale internetowe.

Interia

Szczerze mówiąc, nie lubię tego portalu. Odwiedzam go głównie dlatego, że mam na nim zapasową pocztę. Moim skromnym zdaniem jakość treści jest tu niższa niż u konkurencji.

Jednocześnie trzeba przyznać, że w ciągu ostatnich lat nastąpiła znacząca poprawa. O ile kiedyś wiele tekstów było nadmiernie skrótowych i nie wyczerpywało tematu, tak dziś są znacznie lepsze.

Nadal czytając je, można jednak odnieść wrażenie, że coś zostało niedopowiedziane albo zabrakło jednego czy dwóch akapitów. Brakuje mi też tu czegoś, co naprawdę przyciągnęłoby uwagę.

Zaletą Interii jest natomiast równy poziom. Teksty niezależnie od działu prezentują zbliżoną jakość. O ile u poprzedników zwykle im dalej od głównej tematyki, tym gorzej (choć są wyjątki), tak na Interii wszystkie teksty mają podobną jakość.

Gazeta.pl

Gazeta.pl
Gazeta.pl

Gazeta.pl również budzi we mnie mieszane uczucia. Lubię ten portal, ponieważ zawiera bardzo dużo świetnych, odrobinę cięższych tekstów od tych publikowanych u konkurencji; doskonały jest też dział Praca (i komiks z Dilbertem).

Odnoszę jednak wrażenie, że Agora nie całkiem rozumie specyfikę Internetu. Wiele tekstów pochodzi z publikowanych przez tę firmę magazynów i dzienników. Działy bardzo często stanowią strony internetowe papierowych czasopism. Wszystko napisane jest właśnie jak do "Gazety Wyborczej", a nie na stronę WWW.

W efekcie znaczna część tekstów jest zbyt długa lub skonstruowana pod zupełnie innego czytelnika. Często są spóźnione, dotyczą wczorajszych wydarzeń (jak w "GW") lub traktują o rzeczach mało interesujących dla przeciętnej osoby.

Problem stanowi też niestety bardzo wyraźna linia polityczna wydawnictwa. Osobna rzecz to liczne flashowe reklamy, które na Gazeta.pl działają mi na nerwy szczególnie mocno.

o2.pl

Trudno nie zauważyć, że o2.pl już dawno znalazło swoją niszę, której wiernie się trzyma. Tworzą ją plotki, cycki i makabra ;).

Uczciwie mówiąc, jeśli kogoś nie pociągają newsy o takich nagłówkach, jak „Nie do wiary! Prawie 14 milionów Polaków nie pracuje” lub „Polacy żyją w ciasnocie. Niewyobrażalnej!” albo „Mistrzyni flirtu (18+)”, to nie ma tu czego szukać.

Do tego dochodzi wygląd strony. Layout o2.pl można określić jednym słowem - okropny. o2.pl to jeden z największych portali w Polsce. Mógłby wynająć grafika, który przygotowałby coś lepszego. Nawet niektóre państwowe strony wyglądają lepiej od tej witryny.

Muszę powiedzieć natomiast, że teksty w serwisach są dobre. Problem stanowi tylko ich tematyka ;). Ta wycelowana jest w dość specyficznego odbiorcę. Próżno więc tu szukać twardych informacji biznesowych czy newsów, działy techniczne nastawione są na bardzo tani lans lub bardzo tanią sensację.

O dziwo, mimo że zwykle w tego typu publikacjach działy sportowe stanowią zwykle najlepsze fragmenty, tak o2.pl nawet z nich potrafi uczynić groteskę :P.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.