Wpadka Google’a w Kenii. Zamierzona nieuczciwość czy przypadkowy błąd?

Wpadka Google’a w Kenii. Zamierzona nieuczciwość czy przypadkowy błąd?15.01.2012 10:30
Park narodowy Amboseli w Kenii (Fot. GetInTravel.com)

Choć hasło „nie czyń zła”, które w pierwszych latach istnienia Google’a miało definiować jego działania trudno traktować poważnie, doniesienia z Kenii sugerują, że firma z Mountain View nie tylko porzuciła swoje ideały, ale stała się pospolitym naciągaczem. Ile w tym prawdy?

Choć hasło „nie czyń zła”, które w pierwszych latach istnienia Google’a miało definiować jego działania trudno traktować poważnie, doniesienia z Kenii sugerują, że firma z Mountain View nie tylko porzuciła swoje ideały, ale stała się pospolitym naciągaczem. Ile w tym prawdy?

Mocality to kenijska firma internetowa, prowadząca bazę lokalnych przedsiębiorstw. Jak na firmowym blogu opisuje jej CEO, Stefan Magdalinski, baza powstała dzięki wysiłkowi tysięcy osób, które odpłatnie uzupełniały informacje o firmach. Dla Mocaity oznaczao to 2 lata pracy i wydatek równowartości 100 tys. dolarów.

Magdalinski zauważa, że baza z danymi przedsiębiorstw jest najważniejszym atutem Mocality, a świadoma tego firma ponosi wydatki, aby utrzymać jej aktualność. We wrześniu 2011 roku Google rozpoczął projekt GKBO (Getting Kenyan Businesses Online), który został  przez Mocality potraktowany jako normalna na wolnym rynku konkurencja.

Mocality.co.ke
Mocality.co.ke

Krótko po rozpoczęciu programu GKBO w Mocality zaczęto odbierać dziwne telefony – kenijscy biznesmeni prosili o pomoc, dotyczącą ich stron internetowych, jednak firma nigdy nie oferowała takiej usługi.  Jednocześnie odnotowano zwiększoną ilość nietypowych zapytań, wysyłanych do internetowej bazy danych z numerów IP, zidentyfikowanych  jako należące do Google’a.

Administratorzy bazy przygotowali w związku z tym prowokację – dla odwiedzin z określonych adresów IP udostępniono zmodyfikowaną wersję bazy, zawierającą – zamiast prawdziwych numerów telefonów – numery należące do Mocality.

Na efekty nie trzeba było długo czekać. Do firmy zaczęły dzwonić osoby przedstawiające się jako pracownicy Google Kenya. Dzwoniący twierdzili, że Google działa w porozumieniu z Mocality, a oferowana przez nich usługa wykonania strony internetowej jest całkowicie darmowa -  właściciel biznesu będzie jedynie ponosił niewielkie, miesięczne koszty hostingu.

Niezdecydowanych miała przekonać fałszywa informacja o rachunkach, jakie Mocality ma zamiar wystawić firmom znajdującym się w bazie danych. Podsumowując tę sytuację Stefan Magdalinski podkreśla, że w ten sposób Google podkopuje podstawy firmy, której model działania opiera się na zaangażowaniu i wynagradzaniu dużej liczby Kenijczyków.

CEO Mocality, Stefan Magdalinski (Fot. Flickr/Joi/Lic. CC by)
CEO Mocality, Stefan Magdalinski (Fot. Flickr/Joi/Lic. CC by)

Przedstawiona relacja jest siłą rzeczy jednostronna i zawiera argumenty tylko jednej ze stron. Na blogu Mocality znalazła się jednak informacja, że przedstawiciele Google’a skontaktowali się z firmą i przeprosili za zaistniałą sytuację, jednocześnie obarczając winą lokalny, współpracujący z Google’em podmiot.

Zdaniem Magdalinskiego nie jest to prawdą – zapytania do bazy wysyłane były z numerów, wskazujących na oddział Google’a w Indiach. Nie wiadomo, jak rozwinie się ta sprawa, wydaje mi się jednak mało prawdopodobne, by realizując program GKBO Google celowo uciekał się do oszustwa.

Oficjalne stanowisko Google’a w tej sprawie, ogłoszone przez Nelsona Mattosa, wiceprezesa ds. inżynieryjnych na rynek Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, to przeprosiny pod adresem Mocality i deklaracja przeprowadzenia szczegółowego śledztwa, które ma wyjaśnić okoliczności incydentu i wskazać, kto odpowiada za tę sytuację.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.