Wracają złote lata radia? O tym, jak dziś słucha się muzyki w Sieci

Wracają złote lata radia? O tym, jak dziś słucha się muzyki w Sieci09.11.2012 14:44
Fot. Flickr/Jekkone/Lic. CC by-nd
Wojtek Wowra

Cyfrowa generacja przestaje kupować płyty CD i coraz chętniej korzysta z dystrybucji muzyki przez Sieć. W modzie są serwisy typu Spotify, dzięki którym można szybko i sprawnie odszukać oraz odsłuchać konkretną płytę CD. Czy takie witryny to przyszłość? A może rozwój pójdzie w innym kierunku?

Cyfrowa generacja przestaje kupować płyty CD i coraz chętniej korzysta z dystrybucji muzyki przez Sieć. W modzie są serwisy typu Spotify, dzięki którym można szybko i sprawnie odszukać oraz odsłuchać konkretną płytę CD. Czy takie witryny to przyszłość? A może rozwój pójdzie w innym kierunku?

Moje ulubione narzędzie do słuchania muzyki przez Sieć to Shoutcast - olbrzymia baza internetowych stacji radiowych, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Shoutcast przypomina w zasadzie klasyczne radio - wybierasz stację, włączasz ją i słuchasz tego, co puszczają.

Dotychczas sądziłem, że jestem osamotniony w korzystaniu z tej mało interaktywnej formy przekazu. Nie można przełączać utworów, da się co najwyżej zmienić stację. Muzyka jest przerywana czasami reklamami albo zapowiedziami.

Tymczasem okazało się, że internetowe radio ma się coraz lepiej. Grupa NPD, ważny ośrodek badawczy ze Stanów Zjednoczonych, opublikowała wczoraj zaskakujący raport, z którego wynika, że liczba słuchaczy serwisów zbliżonych do typowego radia rośnie szybciej niż liczba klientów witryn typu Spotify (muzyka na żądanie).

[solr id="gadzetomania-pl-315656" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4501,wielki-powrot-master-chiefa-halo-4" _mphoto="czif-315656-270x151-13a097960445.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4623[/block]

NPD twierdzi, że 37% internautów w USA słucha radia internetowego, a 36% korzysta z serwisów typu on demand. W ciągu ostatniego roku ta pierwsza grupa zwiększyła się o 27%, a ta druga o 18%.

Oczywiście radia internetowe typu Last.fm czy Pandora różnią się od wspominanego Shoutcasta. Oglądasz reklamy albo płacisz niewielki abonament. Nie ma typowych zapowiedzi spikera. Utwory można przełączać przyciskiem "następny", co daje pewne wrażenie interaktywności.

Ale zasada jest ta sama co w radiu internetowym czy nawet klasycznym. Muzykę wybiera za Ciebie ktoś inny (w ramach podanych parametrów). Jak widać, internauci to lubią. Ulegają tym samym czemuś, co od kilku dekad nazywane jest magią radia. Dziś, w epoce smartfonów, serwisów społecznościowych i wideo w jakości HD, ten czynnik nadal jest ważny.

[solr id="gadzetomania-pl-315844" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4503,w-skrocie-premiera-angry-birds-star-wars-urodziny-tworcy-drakuli-nowe-dziecko-gerbera" _mphoto="angbrstwars94955-315844--3f8df5d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4624[/block]

Przyznam, że cieszy mnie ten trend. Pokazuje, jak świetnie można połączyć tradycję z nowoczesnością. Dać ludziom produkt, który pasuje do dotychczasowych przyzwyczajeń, a jednocześnie wprowadza pewne nowości, które po prostu ułatwiają i uprzyjemniają słuchanie muzyki.

Czy czeka nas kolejna złota era radia?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.