Współczuję współczesnym dzieciakom! Na Dzień Dziecka nie chciałbym dostać zabawki

Współczuję współczesnym dzieciakom! Na Dzień Dziecka nie chciałbym dostać zabawki15.05.2014 08:42
Adam Bednarek

No proszę, a jednak są miejsca, w których czas stoi w miejscu. To stoiska z zabawkami.

Mogłoby się wydawać, że wszystko idzie do przodu. Gry w ciągu ostatnich pięciu lat zrobiły olbrzymi postęp, nie mówiąc już o porównaniu z produkcjami sprzed dekady. To samo jest z odtwarzaczami muzyki, telewizorami czy telefonami.

A skoro tak, to pewnie zabawki też są inne. Nowsze, lepsze, efektowniejsze. W końcu dzisiaj technologię stać na znacznie więcej niż dziesięć czy piętnaście lat temu, kiedy „siedziałem” w branży zabawkowej jako wierny klient.

Myślicie podobnie? W takim razie błagam was: omijajcie stoiska z zabawkami. Nie wchodźcie tam. Jeżeli już macie dziecko, to pewnie doskonale zdajecie sobie sprawę z tego, jak smutna jest zabawkowa rzeczywistość. Jak bardzo niedzisiejsza.

Reszta może mieć jeszcze złudzenia. Lepiej żyć w nieświadomości

Ostatnio wpadła mi w ręce gazetka jednego z większych polskich hipermarketów. Jako że niedługo Dzień Dziecka, już pojawiają się zabawkowe oferty. W sklepie kupić można gry planszowe, lalki i... Tamagotchi.

I to nie jakieś nowoczesne Tamagotchi, z kolorowym wyświetlaczem, czujnikiem ruchu i rozpoznawaniem mowy. Zwykłe, tradycyjne „pudełeczko” z wirtualnym zwierzakiem. Dokładnie taki sam gadżet miałem ponad 15 lat temu.

Dzisiaj to samo Tamagotchi sprzedawane jest za prawie 90 zł. A ja zacząłem się zastanawiać: czy to wyjątek, czy może rynek zabawkowy składa się z tych samych przedmiotów co 10-15 lat temu.

Owszem, jest kilka fajnych gadżetów. Jak na przykład Sphero 2.0, czyli zdalnie sterowana kula. Wprawdzie potrzebny jest smartfon, żeby ją kontrolować, ale to w sumie żaden problem.

Sphero Announces New 2B Robot

A możliwości jest wiele. Kulą można bawić się z kotem. Ścigać się z innymi użytkownikami. Albo skorzystać z rozszerzonej rzeczywistości i na ekranie smartfona obserwować, jak kula zmienia się w dziwnego stwora, który chodzi po mieszkaniu. Podejrzewam, że dla dzieciaka to niezła frajda.

Tyle że... to nic nowego. No dobrze, zdalnie sterowanej kuli może i nie było, ale przecież już dawno mieliśmy autka na pilota. Wprawdzie ja nie miałem, bo w dniu urodzin zdecydowałem się na skromniutką betoniarkę, a nie terenówkę sterowaną dżojstikiem, ale i tak pomysł nowy nie jest.

Co najwyżej delikatnie rozwinięty – po co komu pad, skoro są smartfony. Podobnie oceniać można Anki Drive. Niby jest rozszerzona rzeczywistość, niby współpraca ze smartfonem, ale to przecież wciąż zwykłe resoraki.

Apple WWDC 2013 Keynote - Anki Drive (cars) [Full HD]

Pewnie, że nie zawsze trzeba odkrywać Amerykę, ale po co twórcy zabawek w taki sposób rywalizują z grami? Nie oszukujmy się – wirtualne wyścigi zawsze będą bardziej efektowne od tych zabawkowych. W grze tory i auta wyglądają lepiej, na dodatek jeżdżą szybciej.

Też darowałem sobie jeżdżenie po dywanie, kiedy w końcu zobaczyłem Need for Speeda. Dzisiejsze dzieciaki wcale nie myślą inaczej. Współczesne zabawki powinny więc rywalizować z grami, a nie przenosić je do prawdziwego świata, bo z góry są skazane na porażkę. Przynajmniej mnie tak się wydaje, bo firmy kombinują inaczej.

Telefon zamiast misia

Coraz częściej sięgają też po smartfony. Natknąłem się na mnóstwo zabawek, które są swego rodzaju nakładkami na telefony czy tablety. Tak jak Ubooly.

Teoretycznie to zwykły pluszak. Tyle że do jego wnętrza można włożyć smartfona, który staje się mózgiem zabawki. Aplikacja może uczyć, bawić lub zagadywać dzieciaka.

No tak, ale to przecież wciąż smartfon, a nie pluszowy miś. Równie dobrze można skorzystać z samego telefonu z pominięciem maskotkowej otoczki.

Trochę to smutne, że twórcy nie mają pomysłu na zabawki. Albo odkrywają koło na nowo, albo starają się dodać do smartfona coś, co właściwie potrzebne nie jest. Trudno dziwić się dzieciakom, że wybierają Internet albo gry, skoro dzisiejsze zabawki nie mają nic ciekawszego do zaoferowania.

Dzieci oddane walkowerem

Nie można powiedzieć, że nowe technologie pokonały zabawki, bo właściwie żadnego pojedynku nie było. Twórcy zabawek stoją w miejscu, bo wiedzą, że na razie pięciolatkowi nikt smartfona nie kupi, a jedynie pożyczy go na kilka chwil. Dziecko nie ma więc wyjścia, bawi się Tamagotchi albo figurkami.

Zabawki się nie zmieniają
Zabawki się nie zmieniają

Może i nie ma w tym niczego złego, ale szkoda, że technologia na razie nie pomaga rodzicom w wychowaniu dziecka. Nie mówię o zastępowaniu, ale o kilku smartgadżetach. Tymczasem serwuje się nam to samo, tyle że w nieco nowszej wersji. Wcale więc nie zazdroszczę dzieciakom, które muszą bawić się w to samo co ja.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.