Xbox miał się nazywać zupełnie inaczej. Na przykład Midway – na cześć zwycięstwa nad Japończykami

Xbox miał się nazywać zupełnie inaczej. Na przykład Midway – na cześć zwycięstwa nad Japończykami07.07.2013 18:00
Bill Gates i Seamus Blackley podczas prezentacji Xboksa

Od lat przyzwyczailiśmy się do nazwy konsoli Microsoftu. Dzięki temu Xbox wydaje się nam czymś oczywistym i pasującym do tego sprzętu. Gdy firma z Redmond przymierzała się do ekspansji na konsolowym rynku, nic nie było jednak oczywiste, a dla konsoli przygotowano bardzo długa listę alternatywnych nazw. Z jakimi konkurentami wygrał Xbox?

Od lat przyzwyczailiśmy się do nazwy konsoli Microsoftu. Dzięki temu Xbox wydaje się nam czymś oczywistym i pasującym do tego sprzętu. Gdy firma z Redmond przymierzała się do ekspansji na konsolowym rynku, nic nie było jednak oczywiste, a dla konsoli przygotowano bardzo długa listę alternatywnych nazw. Z jakimi konkurentami wygrał Xbox?

O wahaniach Microsoftu, dotyczących nazwy dla pierwszego Xboksa pisze serwis Edge, przytaczając wywiad z Seamusem Blackley’em (tak, tak, właśnie tym, który po latach uznał Xboksa za porażkę). Ten fizyk z wykształcenia brał udział w tworzeniu m.in. takich gier, jak System Shock czy Ultima Underworld.

Odpowiadał również za fizykę lotu w krótkiej, ale znaczącej przed laty serii Flight Unlimited (o Flight Unlimited przeczytacie w artykule „Kto mi dał skrzydła? Najważniejsze symulatory lotu XX wieku”), po czym w 1999 roku trafił do Microsoftu.

Początkowo przydzielono go do działu odpowiedzialnego za DirectX, ale niedługo później Seamus stał się jednym z głównych orędowników pomysłu, by Microsoft stanął do walki z Sony i wyprodukował własną konsolę.

Jak wspomina, początkowo konsola Microsoftu była określana kilkoma nazwami. Aby zadowolić szefostwo, pojawiła się nazwa WEP - Windows Entertainment Project. Ze względu na fakt, że sprzęt Microsoftu miał stać w połowie drogi między pecetami a innymi konsolami, proponowano również nazwę Midway, kojarzącą się przy okazji z wielkim zwycięstwem Amerykanów nad Japończykami.

Eleven-X, WEP, Midway? A moze coś jeszcze innego?
Eleven-X, WEP, Midway? A moze coś jeszcze innego?

W obiegu pojawiła się również nazwa DirectX Box, którą w firmowych mailach zaczęto skracać do „xbox”.

Zespół twórców konsoli, kierowany przez Kevina Bachusa wstępnie przyjął tę ostanią, będącą w obiegu wśród twórców urządzenia, jednak szybko nadeszło polecenie, by znaleźć coś lepszego. Wówczas pojawiły się m.in. propozycje nazw związanych z samochodami (zdaniem Seamusa tak złe, że nikt ich nawet nie zapisywał) czy akronimy nazwisk znanych geniuszy.

Fazą czwartą była bitwa między nami a specjalistami od namingu (…), którzy z nieznanych powodów chcieli nazwy 11-X albo Eleven-X. Ostatecznie nie zgodziliśmy się na to, ale wciąż nie mogliśmy się zdecydować. X-Box, xBox, XboX, Xbox, X-box…

Wiemy, jak zakończyły się te rozważania, jednak ich pozostałością jest lista nazw, proponowanych dla pierwszego Xboksa. Lista jest długa i – jak trafnie zauważył m.in. serwis Kotaku – wśród propozycji brakuje chyba tylko skrótu WTF.

  • MAX (Microsoft Action Experience)
  • AIO (All In One)
  • MIND (Microsoft Interactive Network Device)
  • FACE (Full Action Center)
  • MITH (Microsoft Interactive Theatre)
  • XON (Experience Optimised Network)
  • MVPC (Microsoft Virtual Play Center)
  • TAC (Total Action Center – nośniki i gry miały nosić nazwę TACs)
  • MARC (Microsoft Action Reality Center)
  • LEX (Live Entertainment Experience)
  • M-PAC (Microsoft Play and Action Center)
  • RPM (Real Performance Machine)
  • MOX (Microsoft Optimal Experience)
  • E2 (Extreme Experience) - ciekawie wyglądałaby prezentacja konsoli E2 na targach E3
  • MTG (Microsoft Total Gaming)
  • VIP (Virtual Interactive Player)
  • PTP albo P2P (Powered To Play)
  • VIC (Virtual Interactive Center – nośniki i gry miały nosić nazwę VICs)
  • MARZ (Microsoft Active Reality Zone)
  • TSO (Three, Six, Zero)
  • EHQ (Entertainment Headquarters)
  • O2 (Optimal Ozone albo Optical Odyssey)
  • MIC (Microsoft Interactive Center)
  • R&R (Reality and Revolution)
  • MEA (Microsoft Entertainment Activator)
  • AMP (Active Microsoft Player)
  • VPS (Virtual Play System)
  • MAP (Microsoft Action Play)
  • MEGA (Microsoft Entertainment & Gaming Attendant albo Microsoft Entertainment & Gaming Assembly)
  • CPG (CyberPlayGround)
  • VERV (Virtual Entertainment & Reality Venture)
  • OM (Odyssey of the Mind)
  • P2 (PowerPlay)
  • IS1 (Interactive System In One)
  • MET (Microsoft Entertainment Technology albo Microsoft Entertainment Theatre)
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.