Xbox One wreszcie sprzedaje się lepiej. Czy to zasługa... ładnych pudełek?

Xbox One wreszcie sprzedaje się lepiej. Czy to zasługa... ładnych pudełek?18.12.2014 07:39
Zdjęcie Xbox One pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek

W ładnym papierku nawet… słaby produkt dobrze się sprzeda. I choć trudno powiedzieć, żeby Xbox One był kiepski, to być może dopiero odpowiednie opakowanie sprawiło, że Microsoft wreszcie może być zadowolony ze sprzedaży konsoli nowej generacji.

Kiedy Sony chwaliło się liczbą sprzedanych egzemplarzy PlayStation 4, Microsoft odpowiadał liczbą… pudełek wysłanych do sklepów. I nic dziwnego, że do bezpośredniej konfrontacji ci drudzy starali się nie dopuścić. Xbox One od samego początku sprzedawał się gorzej niż PlayStation 4.

Xbox One goni PlayStation 4

Z ostatnich informacji wynika, że w Stanach Zjednoczonych w listopadzie Xbox One sprzedawał się dużo lepiej niż PlayStation 4. Konkretnych liczb nie znamy, ale wynikiem nie powinniśmy być zaskoczeni - już w październiku analitycy sugerowali, że Xbox One zaczął być bardziej popularny.

Tłumaczyć można to na różne sposoby. Na przykład tym, że ci, którzy chcieli kupić PlayStation 4, już to zrobili, więc teraz dokupują Xboksa One. Albo tym, co wydaje się być najlepszym tłumaczeniem, że Microsoft obniżył cenę o 50 dolarów. Niby nic, ale różnica jest.

Warto wziąć pod uwagę jeszcze jeden trop - wygląd pudełek.

Brzmi śmiesznie, prawda?

Xbox One jest śliczny

Na Twitterze też tak zareagowałem, gdy ktoś napisał, że zestawy Xbox One + gra wyglądają ślicznie i mogą sprawić, że ludzie zaczną kupować Xbox One. Nie gry, nie funkcje, a to, jak produkt wygląda na półce? Głupota!

Tylko że zobaczcie, jak wyglądał Xbox One w dniu premiery w zestawie z FIFA 15 i Forza Motorsport 5:

I spójrzcie jak prezentowały się wydania z Assassin's Creed: Unity, Sunset Overdrive lub Call of Duty: Advanced Warfare, które w sklepach pojawiły się w listopadzie:

Dla porównania - zestaw PlayStation 4 + GTA V:

Oczywiście można się spierać, że to kwestia gustu, ale pudełka z Xbox One prezentują się znacznie lepiej. Są ładniejsze, eleganckie, bardziej żywe, rzucają się w oczy. I co najważniejsze - są oryginalne. Wyróżniają się w tłumie. To nie jest zwykła grafika z gry na pierwszym planie.

Opakowanie stanowi integralny element marketingu. Jest wizualnymśrodkiem komunikatywnym, który ma oddziaływać atrakcyjnością,wskazywać na producenta oraz informować konsumenta o zawartości.Zewnętrzne cechy opakowania są niezmiernie ważne, gdyż olbrzymiawiększość kupujących najsilniej reaguje właśnie na bodźce wzrokowe.

Niby to oczywiste, a za przykład idealnego opakowania często podaje się Apple, które nie tylko projektuje dobrze wyglądające pudełka, ale też chwalone jest za samo pakowanie i układanie produktu. Wszystko dopracowane jest w każdym calu.

Rzecz jasna niektórzy twierdzą, że "ocenianie książki po okładce" to absurd. Ludzie dają się nabrać na logo, kolory, czcionkę, nie patrząc na to, co znajduje się w środku. I często tak jest. NaTemat.pl opisywał ostatnio akcję twórcy gry Cards Against Humanity, który w ładnym, designerskim opakowaniu sprzedawał... zwierzęce odchody. A ludzie i tak wykupili 30 tysięcy pudełek. Głupota? Trochę tak.

Nie da się jednak ukryć, że to, jak wygląda twój produkt, w znaczącym stopniu wpływa na jego sprzedaż. I liczne badania są tego dowodem.

Wydaje się jednak, że ta wcale nie tajemna wiedza producentom konsol nie była znana. Tak jakby upierali się, że opakowanie nie ma wielkiego wpływu na sprzedaż - kto wie, czego chce, ten to kupi. A dociera się w inny sposób - na przykład poprzez telewizyjne reklamy.

A pudełka? Są nieważne. Tyle że przez niedbałość o wygląd konsole trochę mogły utwierdzać stereotypy - że to produkty dla wybranych. Dla nich, czyli dla graczy. Hermetyczne, a nie eleganckie, z klasą, dla wszystkich. Nie zachęcające "obcych", nie przyciągające oka.

Ale kto wie - być może większa sprzedaż Xboksa One dzięki ładniejszym, efektowniejszym pudełkom nie jest głupią, absurdalną teorią, a potwierdzeniem praw rządzących marketingiem. I być może wreszcie twórcy konsol to zauważą i wykorzystają.

Byłoby dobrze, bo nie wiem jak wy, ale ja mam dość takich "klasycznych":

Czy takich pudełek:

Zbyt dużo firm pokazało, że da się stworzyć eleganckie, przyciągające oko opakowania. Tymczasem w grach ciągle mamy sprzęt na wierzchu, logo i okładkę gry. Banalnie i tradycyjnie. A da się zrobić dużo, dużo lepiej i ostatnio Xbox One to pokazał.

I na tym zarobił.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.