Zakupy OnLine - na co uważać, żeby nie żałować?

Zakupy OnLine - na co uważać, żeby nie żałować?03.03.2010 21:30
Kira Czarczyńska

Zakupy w Internecie są po prostu rewelacyjne: dziesiątki sklepów, najszersza oferta, niższe ceny, a na dodatek nie trzeba nawet wychodzić z własnego domu. Nic dziwnego, że na całym świecie wartość rynku sprzedaży online rośnie ekspresowo do niebotycznych rozmiarów.

Problem z zakupami w Internecie polega jednak na tym, że w zasadzie nigdy nie wiemy, co będzie w przesyłce. Co można zrobić, żeby uchronić się przed oszustami?

Zakupy w Internecie są po prostu rewelacyjne: dziesiątki sklepów, najszersza oferta, niższe ceny, a na dodatek nie trzeba nawet wychodzić z własnego domu. Nic dziwnego, że na całym świecie wartość rynku sprzedaży online rośnie ekspresowo do niebotycznych rozmiarów.

Problem z zakupami w Internecie polega jednak na tym, że w zasadzie nigdy nie wiemy, co będzie w przesyłce. Co można zrobić, żeby uchronić się przed oszustami?

Wyjątkowo niska cena? Uważaj!

Nawet w Internecie nie ma nic za darmo. Jeśli znaleźliśmy towar, który jest o wiele tańszy niż inne przedmioty tego typu - powinna nam się zapalić czerwona ostrzegawcza lampka. Być może rzeczywiście, sprzedający jest po prostu producentem i może sobie pozwolić na tak niską cenę... ale bezpieczniej będzie z nim po prostu porozmawiać i spytać, dlaczego inni mają znacznie drożej. Jeżeli wyjaśnienie będzie sensowne i w jakiś sposób udowodnione - dopiero wtedy możemy zrobić założenie, że faktycznie trafiliśmy na okazję.

Sprzedawca obiecuje złote góry?

Każdy sprzedający przedstawia swoją ofertę w jak najlepszym świetle. To normalne. Zwróć jednak baczną uwagę na to, w jaki dokładnie sposób jest to robione. Istnieje kilka cech wspólnych ofert wystawianych przez oszustów:

  • Zero konkretów - towar opisany jest ogólnikami, ale bez jakiejkolwiek specyfikacji. Zamiast szczegółów znajdziesz określenia \najlepszy\
  • \sprawdzony\
  • \profesjonalny\ - nie będzie tam jednak żadnego uzasadnienia dla tych superlatyw.
  • Podpieranie się autorytetem - sprzedawca powołuje się na tajemnicze \badania\ czy \statystyki\
  • ale nic nie mówi na temat tego, gdzie takowe były robione ani przez kogo. Można więc śmiało założyć, że te \badania\ zostały wymyślone specjalnie na potrzeby sprzedaży.
  • Pozytywne komentarze od anonimów - oferta podpiera się opiniami rzekomych klientów, ale występują oni wyłącznie jako \Józek\ czy \Monika\
  • albo \PPHU XYZ\ - przy czym firmy tej nigdzie nie można znaleźć. Co prawda zdarza się, że rzeczywiście komentarze są prawdziwe, ale im ich więcej, tym bardziej powinniśmy być podejrzliwi.
  • Możesz dostać wszystko - sprzedawca zapewnia cię, że potrafi idealnie dopasować ofertę do twoich potrzeb, nawet jeśli jest to komplet łyżeczek do herbaty. Kiedy jednak zapytasz o szczegóły albo poprosisz o zdjęcie przedmiotu, okazuje się że zgubił aparat a telefon ma z 1995 roku i nie da się nim fotki zrobić.

Czasami te cechy występują także w rzetelnych ofertach, bo już od jakiegoś czasu sklepy online próbują stosować nachalny marketing. Jeśli jednak sprzedawca jest uczciwy, nie będzie się wymigiwał od podania szczegółów i bardziej konkretnego określenia przedmiotu umowy.

Sprawdź kontakty!

Poważnie podchodząca do prowadzenia interesów on-line firma posiadać będzie swoją stronę WWW, na której znajdziesz takie informacje jak: pełna nazwa i adres firmy, e-mail kontaktowy w ich własnej domenie, numery związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. REGON, NIP), numer telefonu stacjonarnego z godzinami, w których można się kontaktować. Te dane łatwo można sprawdzić.

Niezależnie od tego czy kupujesz od firmy, czy od prywatnej osoby - zweryfikuj kontakty. Wyślij maila z zapytaniem, odezwij się na Gadu-Gadu, zadzwoń pod podany numer telefonu. Niestety, podana komórka zawsze może okazać się nie zarejestrowanym nigdzie pre-paidem, dlatego stacjonarka jest dużo bezpieczniejsza.

Poszukaj opinii w Internecie

W przypadku firm można sprawdzić opinie klientów używając po prostu Google i danych sprzedającego. Ale w podobny sposób można ocenić też osobę prywatną: wklej do wyszukiwarki wszystko, co o niej wiesz - e-mail, nazwisko, czy też aukcyjny nick tej osoby. Zaalarmować powinny Cię nie tylko negatywne opinie, ale też np. spamowanie w Usenecie i na forach, czy powtarzające się często zmiany adresu e-mail przy tym samym nazwisku.

Konkretny sprzedawca = uczciwy sprzedawca

Decydując się na zakup, ustal dokładnie jego warunki: przesłanie towaru czy wykonanie usługi, sposób zapłaty, możliwość ewentualnej reklamacji, terminy. Pamiętaj też o tym, że w przypadku zakupu przez Internet obowiązują te same warunki, co przy każdym innym rodzaju zakupu poza siedzibą przedsiębiorstwa - sprzedawca powinien więc na żądanie okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz posiadanie uprawnień do działania w imieniu tej firmy.

Rzetelni przedsiębiorcy posiadają też własne regulaminy określające między innymi tryby i warunki reklamacji, a do zdalnych zakupów dołączają dokument mówiący o prawie odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.