Zakupy z głową (cz. IV-ile warte jest 5 zł?)

Zakupy z głową (cz. IV-ile warte jest 5 zł?)16.07.2009 11:30
Pierre Amerlynck/SXC
Sabina Stodolak

Ile warte jest 5zł? Teoretycznie, za każdym razem tyle samo, prawda? Często jednak dajemy się zmanipulować w taki sposób, w którym okazuje się, że 5 zł jest warte bardzo dużo, lub tyle co nic. Jeśli pójdziesz do pubu i barman, zamiast zwyczajowych 8 zł skasuje cię za piwo na złotych 13, będziesz oburzony wysoką ceną piwa. Jeśli jednak kupujesz na przecenie bluzkę za 29,99 a potem w sklepie obok zobaczysz taką samą za 24,99, poczucie straty nie jest tak dotkliwe, bo początkowo obie i tak kosztowały 59,99zł. W jakich sytuacjach przykładowe 5 zł najczęściej traci na wartości?

Ile warte jest 5zł? Teoretycznie, za każdym razem tyle samo, prawda? Często jednak dajemy się zmanipulować w taki sposób, w którym okazuje się, że 5 zł jest warte bardzo dużo, lub tyle co nic. Jeśli pójdziesz do pubu i barman, zamiast zwyczajowych 8 zł skasuje cię za piwo na złotych 13, będziesz oburzony wysoką ceną piwa. Jeśli jednak kupujesz na przecenie bluzkę za 29,99 a potem w sklepie obok zobaczysz taką samą za 24,99, poczucie straty nie jest tak dotkliwe, bo początkowo obie i tak kosztowały 59,99zł. W jakich sytuacjach przykładowe 5 zł najczęściej traci na wartości?

Jedną z technik manipulacji stosowaną w sklepach jest sprzedaż wiązana. Przykładowo, kupujesz garnitur za kilka stówek. Sprzedawca, proponuje ci więc do garnituru krawacik, za kilkadziesiąt złotych. Bez kupowania garnitury, krawaciku byś nie kupił jest bowiem dość kosztowny jak na krawatowe standardy, ale ponieważ już wydałeś na garnitur kilkaset złotych, te kilkadziesiąt więcej nie robi zbyt dużej różnicy. Dobry sprzedawca, doskonale o tym wie, dlatego będzie proponował ci dodatki, które bez zakupu podstawowego, nie miałby szans znaleźć się w twoim koszyku.

Drugą sytuacją kiedy taka technika jest wykorzystywana, jest sytuacja kiedy wybierając produkt, sprzedawca oferuje ci kilka rzeczy w różnych przedziałach cenowych. Ty zgadzasz się na jakiś model, ale później, sprzedawca pokazuje ci zalety modelu z półki wyżej, który jest ?tylko nieco droższy". Ta różnica w cenie, wobec dodatkowych korzyści staje się bez znaczenia. Przykładowo - kupujesz cyfrową ramkę na zdjęcia. Wybierasz taką za 300zł, ale sprzedawca pokazuje ci inne z dodatkowymi funkcjami, opowiada o nich i w końcu, wychodzisz ze sklepu z ramką za 400 zł, ale za to z możliwością odtwarzania mp3 czy prezentacji plików w formacie .BMP. Czy na pewno będziesz odtwarzał muzykę na ramce skoro masz super wypasioną wieżę? Nie, ale jest to dodatkowa możliwość i lepszy gadżet! Tyle że za płaciłeś za samą tą funkcję 100 zł!

Jak uniknąć takiej manipulacji? W prosty sposób. Przy każdym zakupie zastanowić się, czy aby na pewno produkt ten jest nam potrzebny, a po drugie, zastanowić się czy sam w sobie jest on tyle wart ile kosztuje. Dopóki pamiętamy o tym, że tego typu manipulacja może się nam zdarzyć, stajemy się na nią dość odporni.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.