Zakupy z głową (cz. V ? strefa produktów impulsowych)

wistine rhino/flickr.com

wistine rhino/flickr.com
wistine rhino/flickr.com
Sabina Stodolak

Dawno nie było nic o zakupach. A jako, że dziś muszę się na nie wybrać (bo jutro mamy święto, przez które nabycie czegokolwiek drogą kupna będzie niezwykle utrudnione - zróbcie zapasy), to napiszę nieco o strefie kas. Miejscu magicznym i zdradliwym.

Strefa kasy to niezwykle dla nas - konsumentów -miejsce niebezpieczne. Zawłaszcza jeśli kupujemy w sklepie samoobsługowym. To tutaj, producenci walczą jak lwy o miejsce na wystawienie swoich produktów. Strefa impulsowa i dobrze dobrany produkt to bowiem ogromny wzrost sprzedaży. Wrigley, 95% swoich produktów sprzedaje w obrębie kasy.

wistine rhino/flickr.com

Dawno nie było nic o zakupach. A jako, że dziś muszę się na nie wybrać (bo jutro mamy święto, przez które nabycie czegokolwiek drogą kupna będzie niezwykle utrudnione - zróbcie zapasy), to napiszę nieco o strefie kas. Miejscu magicznym i zdradliwym.

Strefa kasy to niezwykle dla nas - konsumentów -miejsce niebezpieczne. Zawłaszcza jeśli kupujemy w sklepie samoobsługowym. To tutaj, producenci walczą jak lwy o miejsce na wystawienie swoich produktów. Strefa impulsowa i dobrze dobrany produkt to bowiem ogromny wzrost sprzedaży. Wrigley, 95% swoich produktów sprzedaje w obrębie kasy.

Zróbcie kiedyś mały eksperyment i spędźcie 30 minut na obserwowaniu ile osób korzysta w markecie z wystawki produktów impulsowych, a poważnie się zdziwicie.

W strefie produktów impulsowych, towar wykłada się sezonowo (choć gumy znajdziecie tam zawsze), a założeniem jest skłonienie klienta do zakupu, poprzez umieszczenie w strefie taniego produktu, który może być dla klienta czymś w rodzaju nagrody, za dobrze wykonane zakupy. To właśnie dokładnie tak działa- zmęczeni zakupami, stoimy przy kasie i kupujemy sobie nagrodę. (Jak mamy dzieci, to strefa impulsowa działa nieco inaczej, ale jeśli naprawdę zależy Wam na stanie portfeli, nie zabierajcie ze sobą dzieci na zakupy).

Jak nie dać się impulsom?

  • Planować zakupy - i to nie w głowie, lecz na kartce i już podczas planowania uwzględniać strefę impulsową (to znaczy, czy potrzebuję kupić prezerwatywy czy gumy do żucia?).
  • Dochodząc do strefy impulsowej pamiętać o magii jej oddziaływania - to pomaga nie dać się złapać- jak w przypadku każdej manipulacji, świadomość bycia manipulowanym wytrąca manipulatorowi oręż z ręki.
  • Porównywać ceny(http://lajfmajster.pl/2009/05/13/zakupy-z-glowa-cziii-wybieranie-najtanszego-produktu) - nawet jeśli mamy w zwyczaju sprawdzać cenę jednostkową produktu, w strefie impulsowej zapominamy o tym. Nie mamy też w zwyczaju sprawdzać ceny paczki gum do żucia w czytniku, bo musielibyśmy w tym celu opuścić kolejkę (badania merchandisingowe pokazują, że klient który wejdzie w strefę kas, nie wyjdzie z niej - jest jakby przyklejony. Nawet jeśli przypomni sobie o czymś ważnym będzie wolał nie kupić tego czegoś niż opuścić kolejkę). Efekt? Łapiemy paczki jak popadnie, często płacąc więcej, niż się spodziewaliśmy.

Przeciwdziałanie magii strefy impulsowej jest trudne, nie ma bowiem zbyt wielu technik, które można wykorzystać- najlepiej działa więc świadomość tego, jak strefa impulsowa działa.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.