Zakupy z głową XIX ? manipulacja przez kolor opakowania

Zakupy z głową XIX ? manipulacja przez kolor opakowania22.03.2010 11:00
Sabina Stodolak

Na nasze decyzje zakupowe wpływa tak wiele mechanizmów nad którymi pracują spece od psychologii i reklamy, że trudno liczyć na to, że kiedykolwiek będziemy w stanie dokonywać w pełni świadomych decyzji zakupowych. Im więcej jednak wiemy, tym mniej manipulacja na nas działa. Dziś będzie o kolorach opakowań, czyli o tym dlaczego Twój ulubiony szampon znów ma nową butelkę.

Na nasze decyzje zakupowe wpływa tak wiele mechanizmów nad którymi pracują spece od psychologii i reklamy, że trudno liczyć na to, że kiedykolwiek będziemy w stanie dokonywać w pełni świadomych decyzji zakupowych. Im więcej jednak wiemy, tym mniej manipulacja na nas działa. Dziś będzie o kolorach opakowań, czyli o tym dlaczego Twój ulubiony szampon znów ma nową butelkę.

Osobiście nie cierpię odświeżania produktów przez wkładanie tej samej zawartości do nowych, bardziej modnych opakowań. Jeśli już przyzwyczaiłam się poznawczo do wyszukiwania ulubionej marki na półce, to zmiana opakowania rodzi we mnie dezorientację i frustrację. Jednak bez zmiany opakowania, marce znacznie trudniej przyciągnąć większą ilość klientów. Poza tym, manipulacja kolorami jest przecież tak dziecinnie wprost prosta.

W zakresie opakowania, kluczowym elementem jest kolor. To on decyduje o tym, w jaki sposób postrzegamy produkt ? czy jest on dla nas innowacyjny, a może luksusowy? Ta sama rzecz włożona do różnych opakowań zdobędzie inne oceny konsumentów.

Niebieski ? to kolor, który kojarzymy z odpowiedzialnością, stabilnością, zaufaniem, skutecznością, konserwatyzmem  - to właśnie dlatego, szampony przeciwłupieżowe ? w przeważającej większości ? mają niebieskie elementy opakowania ? mają klientowi podświadomie kojarzyć się ze skutecznością. Niebieski dezodorant czy proszek do prania będzie przez nas oceniany jako bardziej skuteczny niż ten sam produkt w innym opakowaniu.

Żółty ? kolor świeżości, ciepła i witalności. Kojarzy się z młodością i żywotnością. Dlatego też, dobra luksusowe kolorem żółtym nie będą oznaczane (na luksus trzeba sobie zapracować, a to zajmuje czas). Żółty proszek do prania będzie sugerował świeży zapach, żółte perfumy będą wybierane przez młode dziewczyny. To do żółtego opakowania wleje się szampon do włosów kręconych i niesfornych.

Zielony ? kolor nadziei, zdrowia, rozwoju a w ciemnych odcieniach również luksusu. Zielony szampon będzie więc traktowany jako naturalny, a żywność która ma zielone opakowanie, jako pozbawiona konserwantów.

Pomarańczowy ? kolor innowacji, żywotności i energii. Jeśli coś ma trafiać do grupy, która lubi nowości i uważa się za niestandardowych konsumentów, będzie w pomarańczowym opakowaniu.

Czerwień (zwłaszcza soczysta), kojarzy się z emocjami, miłością i erotyką. Jeśli produkt ma sugerować  kuszący i uwodzicielski efekt , to będzie w purpurowym opakowaniu. Dlatego nie mamy czerwonych proszków do prania, ale za to całe morze dezodorantów i szamponów.

Opakowanie produktu przyciąga nasz wzrok i nic na to nie poradzimy. Pamiętajmy jednak o tym, że opakowanie też jest manipulacją i kiedy wybieramy nowy, nieznany nam produkt, sprawdźmy jego skład oraz zastanówmy się nad tym, czy gdyby był w innym opakowaniu też uznalibyśmy, że jest wart swojej ceny.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.