Zalety które stają się wadą

Zalety które stają się wadą09.11.2009 11:00
balans
Sabina Stodolak

Wczoraj trafiłam na artykuł Gill Corkindale z Harvard Business, która pisze o tym, że podczas pracy konsultingowej z firmami, analizując mocne i słabe strony firm często okazywało się, że zalety i wady firmy są często swoim odbiciem lustrzanym. Przykładowo, firma uważa że jej siłą jest ogromna dokładność i dopracowywanie wyrobów oraz idealnie dopracowany schemat pracy, dzięki czemu w firmie nie ma przestojów i nie marnuje się czas. Wadami firmy jest jednak mimo wszystko byt niskie tempo pracy oraz niska kreatywność pracowników. Przyglądając się z bliska widać, że wady i zalety są tu powiązane: duża dokładność powoduje że więcej czasu przypada na jedną jednostkę produktu ? w efekcie tempo pracy jest niskie. Ścisłe określenie ról każdego pracownika, jego miejsca i takie zaplanowanie jego czasu, że stale ma coś do zrobienia, pozwala zachować produktywność i przejrzystość struktury firmy, ale może zabijać kreatywność. Myślę tak sobie, że bardzo podobnie może być z nami. My również mamy zalety, które mogą z czasem okazać się naszymi wadami ? to o czym pisze Gill, sprawdza się więc też w mikroskali każdego człowieka.

Wczoraj trafiłam na artykuł Gill Corkindale z Harvard Business, która pisze o tym, że podczas pracy konsultingowej z firmami, analizując mocne i słabe strony firm często okazywało się, że zalety i wady firmy są często swoim odbiciem lustrzanym. Przykładowo, firma uważa że jej siłą jest ogromna dokładność i dopracowywanie wyrobów oraz idealnie dopracowany schemat pracy, dzięki czemu w firmie nie ma przestojów i nie marnuje się czas. Wadami firmy jest jednak mimo wszystko byt niskie tempo pracy oraz niska kreatywność pracowników. Przyglądając się z bliska widać, że wady i zalety są tu powiązane: duża dokładność powoduje że więcej czasu przypada na jedną jednostkę produktu ? w efekcie tempo pracy jest niskie. Ścisłe określenie ról każdego pracownika, jego miejsca i takie zaplanowanie jego czasu, że stale ma coś do zrobienia, pozwala zachować produktywność i przejrzystość struktury firmy, ale może zabijać kreatywność. Myślę tak sobie, że bardzo podobnie może być z nami. My również mamy zalety, które mogą z czasem okazać się naszymi wadami ? to o czym pisze Gill, sprawdza się więc też w mikroskali każdego człowieka.

Nasze zalety rozwijają się wraz z nami. Nie rodzimy się sumienni, odpowiedzialni i sympatyczni ? stajemy się tacy przez nasze życiowe doświadczenia (i nieco biologii). To co jest w nas dobre, z czego jesteśmy dumni i za co jesteśmy chwaleni może jednak z czasem doprowadzić ? tak jak w powyższym przykładzie firmy ? do powstania wady. Weźmy jako przykład odpowiedzialność. To pozytywna cecha prawda? Dobrze być odpowiedzialnym synem, uczniem, mężem, matką, pracownikiem itd. Jeśli jednak z tej odpowiedzialności uczynimy naszą główną zaletę, pozwolimy się jej rozrosnąć w nas i rozplenić, może się okazać, że jesteśmy wprawdzie odpowiedzialni ale również niezbyt lubiani za naszą nieumiejętność zabawy (bo odpowiedzialność każe nam iść do pracy a nie dzwonić po kacowe) czy tendencje do nadmiernego kontrolowania innych (bo uważamy że inni też powinni być odpowiedzialni i sprawdzamy czy są, kontrolując ich).

To jaką wadą może zaowocować nasza nadmiernie rozbudowana zaleta zależy już od nas, warunków w jakich żyjemy i od naszej struktury osobowości - trudno mi tu więc podać listę. Zalet i wad będących ich alter-ego. Jedno jest pewne, może się tak w Twoim życiu zdarzyć, że aby móc pokonać swoje wady lub zmniejszyć ich siłę, będziesz musiał zrezygnować ? przynajmniej częściowo ? ze swoich zalet.

W ramach ćwiczenia proponuję dziś zastanowić się, czy macie takie wady, które mogą pochodzić od waszych zalet, albo też czy dostrzegacie nadmierny rozrost waszej zalety?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.