Zdrowy rozsądek wygrywa? Coraz częściej pozbywamy się znajomych z Facebooka

Zdrowy rozsądek wygrywa? Coraz częściej pozbywamy się znajomych z Facebooka28.02.2012 10:03
Czy naprawdę przyjaźnimy się z tysiącem ludzi? (Fot. Flickr/lenifuzhead/Lic. CC by-nd)
Michał Michał Wilmowski

Wielu użytkowników Facebooka ma setki, a najwięksi kolekcjonerzy dobijają do 5 tys. znajomych. Ale najnowsze badania pokazują, że coraz bardziej dbamy o prywatność i już nie zaprzyjaźniamy się tak chętnie ze wszystkimi.

Wielu użytkowników Facebooka ma setki, a najwięksi kolekcjonerzy dobijają do 5 tys. znajomych. Ale najnowsze badania pokazują, że coraz bardziej dbamy o prywatność i już nie zaprzyjaźniamy się tak chętnie ze wszystkimi.

Jeszcze dwa czy trzy lata temu na Facebooku codziennie dostawałem po kilka propozycji "zaprzyjaźnienia się" od osób, których na oczy nie widziałem, a które znajomych miały już kilkuset albo i kilka tysięcy. Teraz takich zaproszeń dostaję najwyżej kilka w tygodniu. Coś się zmienia? Owszem.

Ale nie jest to zjawisko dotyczące wyłącznie Wilmowskiego, jest to (według amerykańskiego instytutu badawczego Pew) szerszy trend, z którym związek mają takie wartości jak prywatność czy zdrowy rozsądek. Tak, tak, ludzie nie chcą już mieć w serwisach społecznościowych tylu znajomych, ilu tylko się da. Przeciwnie, wolą utrzymywać wirtualną przyjaźń tylko z tymi, których dobrze znają.

Coraz częściej wyrzucamy niepotrzebne osoby z list znajomych, a także usuwamy tagi ze zdjęć czy kasujemy niechciane komentarze. Stajemy się coraz bardziej świadomymi użytkownikami serwisów społecznościowych. Zwłaszcza osoby młodsze i kobiety stają się ostrożniejsze – facebookowych znajomych pozbywa się 67% kobiet i 58% mężczyzn.

Jeszcze w 2009 roku znajomych wyrzucało 56% z nas, w 2011 ta liczba urosła do 63%. 44% użytkowników w zeszłym roku kasowało komentarze, podczas gdy w 2009 robiło to tylko 36%. Najmniej użytkowników usuwa tagi, ale i tu świadomość rośnie (30% w 2009, 37% w 2011).

Aż 58% użytkowników Facebooka pozwala przeglądać profile tylko znajomym, 19% znajomym znajomych, a 20% ma profile publiczne. Znów widać tu różnicę między płciami – kobiety są zdecydowanie bardziej ostrożne, aż 67% z nich ma profile prywatne, a tylko 14% publiczne. Wśród mężczyzn proporcje są inne: 48 do 26%.

Nie ma tu oczywiście wielkich, natychmiastowych zmian, ale widać, że powoli stajemy się rozsądniejsi. Już nie jesteśmy gotowi powiedzieć wszystkim dookoła wszystkiego o sobie. I dobrze. Wiecie, czym grozi zbytni ekshibicjonizm w Sieci.

Jeśli nie jesteście w ogóle pewni, czy macie profil otwarty, czy prywatny, polecam przejrzeć ustawienia prywatności. Są teraz nieco bardziej skomplikowane niż kiedyś, ale za to na Facebooku zrobiło się nieco bezpieczniej. Warto przez to przebrnąć i samemu zdecydować, kto ma prawo widzieć elementy naszego profilu.

Zrobienie porządków w listach znajomych też nie zaszkodzi.

Źródło: ReadWriteWeb

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.