Znani z tego, że mamy ich w znajomych. Kim są naganiacze z Facebooka?

Znani z tego, że mamy ich w znajomych. Kim są naganiacze z Facebooka?17.09.2010 08:55
Facebook
Paweł „FrostBite” Iwaniuk

Facebook podbija polską Sieć. Myślę, że co do tego nie ma wątpliwości. Każde takie rozwijające się medium przyciąga firmy oraz osoby, które chcą promować swoje produkty lub siebie. W serwisie Marka Zuckerberga jest to świetnie widoczne.

Facebook podbija polską Sieć. Myślę, że co do tego nie ma wątpliwości. Każde takie rozwijające się medium przyciąga firmy oraz osoby, które chcą promować swoje produkty lub siebie. W serwisie Marka Zuckerberga jest to świetnie widoczne.

Jesteśmy przyzwyczajeni do obecności osób publicznych w serwisach społecznościowych. W opisywanej przeze mnie sytuacji mowa jest jednak o użytkownikach, którzy dopiero starają się zdobyć popularność.

Zaznaczam, że w tym wpisie nie zamierzam nikogo krytykować. Samo zjawisko wydaje mi się po prostu ciekawe. Mamy bowiem w Facebooku rosnącą grupę osób, które większość z nas ma w znajomych, chociaż prawie nikt ich faktycznie nie zna.

Czym te osoby różnią się od innych przypadkowych znajomości? Przede wszystkim liczbą własnych znajomych ;). Jeśli odwiedzimy ich profile, szybko przekonamy się, że wynosi ona kilka tysięcy. Czasami sięga nawet wyznaczonego przez Facebook limitu (5 tys.).

Naganiacze i modele

Bywa tak, że autentycznie znane postacie - muzycy, aktorzy, dziennikarze, blogerzy czy politycy - mają mniej znajomych niż opisywani popularni-nieznani. Nie jest to jednak grupa jednolita. Po kilku miesiącach obserwacji wyłoniłem cztery kategorie:

  • Naganiacze: fikcyjne postacie, których celem jest promocja firm, marek oraz różnego rodzaju produktów. Profile tego typu należą często do pracowników agencji reklamowych. Swoją karierę zaczynają od zgromadzenia dużej liczby znajomych. W tym celu wysyłają zaproszenia wszystkim napotkanym użytkownikom. Po osiągnięciu pewnego pułapu rozpoczynają naganianie fanów firmom, które chcą wypromować swoje produkty na Facebooku.
  • Aspirujący muzycy: osoby, dla których obecność na FB stanowi element autopromocji. Liczą na to, że serwis społecznościowy pozwoli im dotrzeć do nowych odbiorców, a wytwórnia muzyczna zachęcona aktywnością w Sieci przychylniej spojrzy na ich nagrania.
  • Modelki i modele: odwrotnie niż w przypadku muzyków, tutaj nie chodzi o promocję konkretnej osoby, a raczej o zaznaczenie obecności agencji modelek. Nie znam co prawda specyfiki tej branży, ale podejrzewam, że obecność modeli i modelek na Facebooku ma jakieś przełożenie na promocję ich firm. Do tej grupy można również zaliczyć hostessy.
  • Aspirujący celebryci: najciekawsza grupa wśród popularnych-nieznanych. Mamy tutaj między innymi polską Angelinę Jolie. Mamy małżonków aktorek i aktorów. Mamy również aktorki, modelki i piosenkarki w jednym. Można tu zaobserwować **duże parcie na szkło. **Choć w opisywanej kategorii zauważyłem głównie kobiety, to możliwe, że jest tu również wielu mężczyzn.

Momentami osoby te są nieco męczące, ale zdarzają się również postacie potrafiące tworzyć interesujące tematy. Spodziewam się, że w najbliższych miesiącach kilku reprezentantów 2. i 4. kategorii przedrze się do mainstreamu. Możliwe, że wtedy termin "znany z Facebooka" nabierze zupełnie nowego znaczenia ;).

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.