Wszystko o Oculus Rift: cena, data premiery, wymagania techniczne, najlepsze gry

Oculus Rift w swojej finalnej, konsumenckiej wersji już niebawem – 28 marca – doczeka się oficjalnej premiery. Co oferują nam te gogle wirtualnej rzeczywistości?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. czym jest Oculus Rift
  2. do czego można go wykorzystać
  3. z jakim sprzętem współpracują gogle VR
  4. czym różnią się od siebie różne wersje Oculus Rift
  5. jakie gry współpracują z goglami VR

Czym jest Oculus Rift?

Oculus Rift to gogle wirtualnej rzeczywistości. Po założeniu na głowę wyświetlają przed oczami użytkownika obraz wygenerowanego komputerowo świata lub filmu zarejestrowanego w 360 stopniach. Można się po nich rozglądać w naturalny sposób, poruszając głową lub całym ciałem.

Wyświetlany przed oczami obraz jest wówczas przekształcany tak, aby stworzyć użytkownikowi iluzję przebywania w wirtualnym świecie lub w centrum akcji, rozgrywającej się na filmie.

Co łączy Oculus Rift i Facebooka?

Twórcą gogli jest Palmer Luckey, który zaprojektował ten sprzęt jako nastolatek. W 2012 roku zebrał na Kickstarterze ponad 2 mln dolarów na dopracowanie urządzenia i rozpoczęcie produkcji.

Prace nad sprzętem przeciągały się, a zarazem rosło zainteresowanie nim różnych inwestorów. Na wiosnę 2014 roku Oculus został kupiony przez Facebooka za 2 mld dolarów.

Jaki komputer do obsługi Oculus Rift?

Producent gogli podaje minimalną konfigurację komputera, gwarantującą poprawną współpracę z goglami. Wymagania są wysokie — według wyliczeń na oficjalnym blogu Oculus VR, do obsługi gry w wersji dla Oculus Rift konieczna jest trzykrotnie większa moc obliczeniowa, niż w przypadku tej samej gry, wyświetlnej na zwykłym monitorze w rozdzielczości Full HD przy 60 fps.

Zobacz również: Tech Heroes #1 - Sos Sosowski - Gadżetomania.pl

Minimalna konfiguracja komputera współpracującego z Oculus Rift
Grafika NVIDIA GTX 970 / AMD R9 290
CPU Intel i5–4590
RAM od 8 GB
Łącze wideo HDMI 1.3
Porty USB 4 (3 USB 3.0, 1 USB 2.0)
System operacyjny Windows 7 SP1 64 bit i nowsze

Zgodność posiadanego komputera z goglami można również sprawdzić za pomocą przygotowanego przez Oculusa narzędzia, dostępnego na oficjalnej stronie producenta.

Z jakim systemem operacyjnym współpracuje Oculus Rift?

Na razie tylko Windows. Wiosną 2015 roku Oculus oficjalnie potwierdził, że zawiesza prace nad współpracą gogli z systemami Linux i OS X.

Argumentem była potrzeba skupienia się na dostarczeniu jak najwyższej jakości wirtualnej rzeczywistości na różnych konfiguracjach pecetów, działających pod kontrolą Windowsa.

Oculus Rift — wersje urządzenia

Choć oficjalna premiera gogli została wyznaczona na 28 marca, to w sprzedaży były dostępne przedpremierowe zestawy deweloperskie, przeznaczone przede wszystkim dla twórców oprogramowania i osób, które chciały możliwie szybko zapoznać się z VR.

Z tego powodu już teraz można mówić o trzech kolejnych generacjach gogli. Jedną z istotnych różnic pomiędzy kolejnymi wersjami jest jakość obrazu.

  • Development Kit 1: wyświetlacz o rozdzielczości 1280 × 800 (640 × 800 na każde oko)
  • Development Kit 2: wyświetlacz z Samsunga Galaxy Note 3 o rozdzielczości Full HD (960 × 1080 na oko)
  • Wersja konsumencka: wyświetlacz o rozdzielczości 2160 × 1200 (1080 × 1200 pikseli na każde oko)

Warto podkreślić, że osoby, które przed laty wsparły kampanię Oculus Rift na Kickstarterze i zamówiły wówczas Development Kit 1, gogle w wersji konsumenckiej otrzymają za darmo.

Ile kosztuje Oculus Rift?

Finalna wersja gogli została wyceniona na 599 dolarów. Tyle kosztuje zestaw w oficjalnym sklepie Oculusa. Zestaw — poza samymi goglami — zawiera również pada do Xboksa One, pilota Oculus Remote i kamerę, śledzącą ruchy głowy użytkownika.

Warto pamiętać, że — przy sprowadzaniu sprzętu oficjalnymi kanałami — do 599 dolarów należy doliczyć m.in. podatek. Wraz z nim oficjalna cena urządzenia rośnie do 699 euro (sklep automatycznie zmienia walutę) i nie uwzględnia kosztów przesyłki. Polska cena wynosi zatem co najmniej 3 tys. złotych.

Oculus Rift – parametry techniczne

Konsumencka wersja Oculus Rift została wyposażona w ekran wyświetlający dla każdego oka niezależny obraz o rozdzielczości 1080 × 1200 pikseli. Gogle zostały wyposażone w demontowalne słuchawki, które można odłączyć i zastąpić własnym zestawem audio.

Łączność z komputerem jest realizowana przewodowo, za pomocą interfejsów HDMI i USB.

Za śledzenie ruchów głowy użytkownika odpowiadają dwa zestawy czujników, odpowiadające za wykrywanie obrotów oraz pozycji głowy w przestrzeni. Chodzi o to, aby urządzenie właściwie interpretowało zarówno kręcenie głową na boki, jak i np. wychylenie jej do przodu.

Oculus Rift – problemy zdrowotne

Osoby korzystające z Oculus Rift i innych gogli VR narzekają niekiedy (to zależne od treści i indywidualnych predyspozycji) na różne dolegliwości. Należą do nich m.in. zawroty głowy i nudności, spowodowane przede wszystkim niezgodnością bodźców, odbieranych przez mózg- gdy zmysł wzroku informuje o zmianie pozycji, ciało pozostaje w spoczynku.

Nasilenie tych objawów jest nazywane chorobą symulatorową. Można jej zapobiegać m.in. przez udoskonalanie samego urządzenia (zmniejszanie opóźnień pomiędzy ruchem głowy a zmianą obrazu wirtualnego świata), jak i tworzenie treści w taki sposób, by zminimalizować ilość sprzecznych informacji, które docierają do mózgu.

Czym są komputery Oculus Ready?

W sprzedaży pojawiły się certyfikowane zestawy, gotowe do współpracy z Oculus Rift. Są to gotowe, firmowe (Dell, Alienware, ASUS) komputery, spełniające wymagania podane w specyfikacji i sprzedawane w zestawie z goglami.

Pod względem technicznym nie różnią się od innego sprzętu – oznaczenie Oculus Ready pozwala jedynie łatwo, bez analizowania podzespołów, sprawdzić, czy sprzęt będzie współpracował z goglami. Dokładnie taki sam sprzęt każdy z użytkowników – o ile dysponuje odpowiednią wiedzą – może złożyć samodzielnie.

Dlaczego do obsługi Oculus Rift jest potrzebny mocny komputer?

W przypadku gogli VR obraz jest wyświetlany bardzo blisko oczu użytkownika. Aby nie były widoczne pojedyncze piksele, konieczna jest wysoka rozdzielczość wyświetlacza, a do tego obraz jest generowany dla każdego oka oddzielnie.

W związku z tym potrzebna jest moc obliczeniowa, gwarantująca płynne działanie trójwymiarowych aplikacji z obrazem o rozdzielczości 2160 × 1200 (1080 × 1200 na jedno oko) i odświeżaniem 90 Hz.

W jaki sposób steruje się w wirtualnej rzeczywistości?

Oculus Rift dysponuje własnymi czujnikami, odpowiedzialnymi za śledzenie ruchów użytkownika. Jeden z nich odpowiada za śledzenie obrotowych ruchów głowy, a drugi analizuje położenie głowy w przestrzeni. Jest to możliwe dzięki umieszczonym na goglach diodom podczerwieni, których pozycja jest śledzona przez zewnętrzną, dołączaną do zestawu kamerę. Rozwiązanie to nosi nazwę Constellation Tracking.

Diody znajdą się również na kontrolerach (po jednym dla każdej dłoni) Oculus Touch, jednak w momencie premiery działać będzie jedynie funkcja śledzenia położenia głowy.

Do zestawu dołączony jest również niewielki pilot Oculus Remote, pozwalający na kontrolę podstawowych parametrów, jak np. głośność, bez potrzeby zdejmowania gogli z głowy. Do poruszania się w wirtualnym świecie służy na razie zwykły pad z Xboksa One, dołączany do zestawu. Docelowo ma go zastąpić kontroler Oculus Touch.

Jak działa Oculus Touch?

Oculus Touch to kontroler opracowany z myślą o wirtualnej rzeczywistości. Na razie nie wchodzi w skład zestawu, a w sprzedaży ma pojawić się w drugiej połowie 2016 roku. Składa się z dwóch części – dla każdej z dłoni.

Poza standardowymi przyciskami i gałkami analogowymi, wyjątkową funkcją kontrolera będzie odczytywanie jego ruchów i położenia w przestrzeni, możliwe dzięki zewnętrznej kamerze, śledzącej położenie umieszczonych na kontrolerze diod. Zgodnie z zamysłem twórców ma to umożliwić realistyczne i intuicyjne manipulowanie wirtualnymi przedmiotami przy pomocy ruchów rąk i dłoni użytkownika.

Przeciągnij suwak:

OCULUS RIFT W REDAKCJI GADŻETOMANII

Gry na Oculus Rift

Wsparcie dla gogli Oculusa zapowiedzieli liczni twórcy wydanych lub dopiero tworzonych gier. Na różnym etapie produkcji lub konwersji znajduje się ponad 200 tytułów. Zgodnie z zapowiedziami deweloperów w dniu premiery lub niedługo po niej użytkownicy Oculus Rift będą mieli do wyboru co najmniej 67 gier. Które z nich zapowiadają się wyjątkowo ciekawie?

EVE: Valkyrie

Symulator kosmiczny osadzony w uniwersum sieciowej gry EVE Online, skupiony na wieloosobowych, kosmicznych bitwach. Gra ma być dołączona do każdego egzemplarza Oculus Rift, zamówionego w preorderze.

Lucky's Tale

Kolejna z gier, dołączanych do przedpremierowych zamówień Oculus Rift, to utrzymana w kreskówkowym klimacie platformówka. Kierowana przez gracza postać to młody lis o imieniu Lucky, który – jak przystało na klasyczną platformówkę – musi skakać, biegać i omijać różne przeszkody, umieszczone w trójwymiarowym świecie.

ADR1FT

Kolejna z wspierających Oculus Rift gier, osadzona w przestrzeni kosmicznej. Tym razem gracz wcieli się w rolę astronauty, który po katastrofie na stacji kosmicznej musi – poruszając się w środowisku pozbawionym grawitacji – znaleźć sposób na uratowanie życia.

Edge of Nowhere

Ambitna gra akcji z elementami horroru została napisana od początku z myślą o goglach Oculusa. Gracz przejmuje kontrolę nad uczestnikiem misji ratunkowej, poszukującym wśród antarktycznych, lodowych pustkowi śladów zaginionej misji badawczej.

The Climb

Gra, będąca zarazem demonstratorem technologii i możliwości, jakie daje połączenie wirtualnej rzeczywistości z opracowanym przez Crytek silnikiem CryEngine. Gra pozwala przejąć kontrolę nad śmiałkiem, walczącym z grawitacją podczas wspinaczki na strome klify.

Zdaniem naszych blogerów

Bartłomiej Kossakowski

Śledzę Oculusa od czasu zbiórki pieniędzy na Kickstarterze i właściwie cały czas życzliwie mu kibicuję. Nawet gdy wielu fanów technologii bulwersowało się, gdy w przedsięwzięcie zainwestował Facebook, ja widziałem w tym wielką szansę na spopularyzowanie VR.

Minęło kilka lat, pojawiały się kolejne wersje gogli. Entuzjazm już trochę opadł, zwłaszcza że w międzyczasie pobawiłem się też rewelacyjnym HTC Vive. Nie kupię Oculusa w dniu premiery — poczekam na drugą wersję, bardziej dopracowaną. A przede wszystkim poczekam na dobre gry. Z nadzieją patrzę w kierunku tytułów firmy Crytek. To mogą być hity.

Łukasz Michalik

Początkowo Oculus Rift nie budził mojego entuzjazmu. Pamiętałem eksperymenty z nieudanym Virtual Boyem czy starymi hełmami VR – ustrojstwem wielkim, ciężkim i mało precyzyjnym. Zdanie zmieniłem po doświadczeniu wirtualnej rzeczywistości w nowym wydaniu.

Ta branża ma przed sobą wspaniałą przyszłość, napędzana z jednej strony przez produkty premium, ale – co dla popularyzacji VR wydaje mi się znacznie ważniejsze – również przez kosztujące grosze, dostępne dla każdego klony Google Cardboard. Iluzja wirtualnego świata jeszcze nigdy nie była tak łatwo dostępna.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Wirtualna rzeczywistość:

Sposoby na chorobę symulatorową Najlepsze gry i aplikacje na Samsung Gear VR Jak uruchomiony przez Crytek program VR First zmieni branżę gier? Pytamy twórców Crysisa ALICE VR - twórca polskiej przygodówki na OculusRift zdradza sekrety produkcji Homido mini to niewielkie gogle VR, które zmieszczą się w kieszeni Elysium VR, polskie gogle wirtualnej rzeczywistości – test Gadżetomanii Polscy twórcy gier zainteresowani VR. "Czekamy na pierwszy hit" Oculus ma gest! Warto było wesprzeć Oculus Rift na Kickstarterze Wirtualna rzeczywistość i sport? Trener fitnessu: „to się nie uda” Tak działa rink VR - kontroler do Samsung Gear VR Samsung Gear VR dostanie nowy kontroler: rink VR. Wygląda prawie jak kastet! GoPro Karma: dron, który ucieszy fanów gogli VR? Hideo Kojima stworzy grę VR? Twórca Metal Gear Solid zainteresowany wirtualną rzeczywistością Alice VR: kolejna polska gra na gogle VR! Takiej gry na gogle VR brakowało! The Climb: wirtualna wspinaczka na Oculus Rift od Crytek Kultowy System Shock powraca! Trzecia część może działać w VR Fallout 4 VR dla każdego! Zestaw VR za mniej niż 200 zł Próbowałem odpalić porno na goglach VR. Czułem się jak za czasów VHS-ów Flick VR - świetne zdjęcia w 360-stopniach już na Samsung Gear VR Rock Band VR: zostań gwiazdą rocka, wystąp na scenie! Wyścigi dronów: sport, adrenalina i gogle VR. Jak wyglądają i ile to kosztuje? Nokia Ozo: kamera VR... dla Hollywood? Samsung tworzy kontroler do Samsung Gear VR VR i pornografia. Kolejna firma kręci filmy dla dorosłych w wirtualnej rzeczywistości