AdBlock – obrona konieczna czy narzędzie nieuczciwych cwaniaków? [Podsumowanie]

AdBlock – obrona konieczna czy narzędzie nieuczciwych cwaniaków? [Podsumowanie]18.01.2015 17:06

Przez ostatni tydzień zastanawialiśmy się, co zrobić z reklamami, które atakują nas na różnych stronach WWW. Postawiłem tezę, że stosowanie AdBlocka nie jest w porządku, co – poza nielicznymi wyjątkami - spotkało się ze zdecydowanym sprzeciwem z Waszej strony. Poznajcie wyniki przeprowadzonej pod artykułem sondy i najciekawsze komentarze Czytelników.

Pod artykułem „AdBlock – obrona konieczna czy narzędzie nieuczciwych cwaniaków?” rozgorzała burzliwa dyskusja na temat kilku postawionych w nim tez. Dziękujemy za Wasze opinie i głosy oddane w umieszczonej pod artykułem sondzie.

Zdecydowana większość z Was uważa, że w stosowaniu AdBlocka nie ma niczego złego, a źródłem problemu są właściciele stron, umieszczający na nich zbyt wiele agresywnych reklam. Wyjaśnił to m.in. Czytelnik Toco:

No cóż, jeśli reklama to banery na dole, z boków lub u góry strony to mi to nie specjalnie przeszkadza. Jednak znaczna część z tych reklam jest tak upierdliwa, że nie można inaczej postąpić niż używanie programu/wtyczki blokującego reklamy. Jeśli w którejś z otwartych zakładek nagle rozlega się ryk jakiejś durnej muzyczki, lub głosowej reklamy, to jest mało fajne i szukaj człowieku gdzie się to badziewie wyłącza. Bądź te flashowe reklamiątka wyskakujące na środek ekranu, gdzie "x" wyłączający reklamę (wybaczcie wyrażenie) spieprza Ci po całym ekranie, co byś go tylko nie wcisnął. No i te reklamy na strony które otwierają zupełnie nowe okna z reklamami. Z tak nachalnymi reklamami i tymi którzy chcą nas nimi raczyć zamierzam walczyć do upadłego - w tym wypadku znaczy to tylko, że zamierzam używać adblocka, lub innych środków które pozbędą się tego świństwa.

Wśród komentarzy dość często pojawiały się opinie, że o ile reklamy są nieinwazyjne, to użytkownicy są gotowi wyłączyć blokadę lub zrobić dla takiej strony wyjątek. Wspomniał o tym m.in. Michał:

Ogólnie nie jestem zwolennikiem adblocka, ale jeśli po wyłączeniu reklam strona zajmuje nawet połowę mniej zasobów to lekka pomyłka. Jeśli serwis ma 1-2 reklamy dobrze wkomponowane w layout, to zostawiam jak są. Niech zarobią. (...)Domyślny mam wyłączony. Dopiero gdy strona zaczyna być upierdliwa to zaczynam blokować. Często nie usuwam wszystkich od razu, tylko te najgorsze.

...i Maciek Sobol:

(...)Mam jednak wypracowaną pewną praktykę. Gdy wchodzę na jakiś portal / serwis / bloga, wyłączam adblock'a. Sprawdzam czy nie ma na niej miliona reklam, których nie da się wyłączyć, a które zasłaniają treść. Jeśli jest git to zostawiam go wyłączonego. Jeśli nie to włączam z powrotem. To jest problem właściciela strony, że powkładał reklamy zniechęcające użytkownika do wykucia sobie obojga oczu...

Wielokrotnie powtórzyły się również opinie o nieskuteczności reklam. Pisał o tym m.in. SubiektywnieObiektywny:

(...)Nie mam seledynowego pojęcia o rynku reklamy, internetowej w szczególności. Więc nic ciekawego napisać nie mogę. Wiem tylko, że nie kupiłem nic, ale to nic co byłe reklamowane w TV czy necie.(...)

Pojawiły się także głosy piętnujące właścicieli stron za to, że chcą zarabiać na swojej pracy. Co istotne, zazwyczaj (choć nie zawsze) dotyczyło to nie tyle samego faktu zarabiania, co zarabiania na treściach niskiej jakości, co wśród niektórych komentujących, jak John Kofee, budziło zdecydowany sprzeciw:

(...)Pamiętam początki internetu - drogie łącza, drogie serwery, a jednak darmowe treści były i żyły. Jak chciałem kiedyś mieć stronę to za to booliłem bo wydawało mi się, że publikowane treści są tego warte i do tego dbałem o jakość - czemu dziś musi być inaczej ?

Nie każde śmieci są warte ceny za jakie się je wystawia - zresztą wystawia dobrowolnie.

Dziś każdy ma na stronie więcej reklam niż treści i koniecznie strona musi na siebie zarabiać, a twórca musi z niej żyć i to najlepiej dostatnio.(...)

Tę samą kwestię poruszył Sławek:

Na czym i jak chce zarobić? Dlaczego, próbuje zarabiać, tracąc energie i swoje zasoby, na czymś do czego nie może przekonać użytkowników? Sens ma dostarczanie towarów i usług za których ktoś chcę zapłacić, a nie nakłanianie czy zmuszanie ich do tego. Jak się coś dostarcza na rynek, trzeba się upewnić, że ktoś chcę za to zapłacić.

A jak prezentują się wyniki ankiety? Jak widać poniżej, zdecydowana większość z Was chce blokować reklamy, zniechęcona ich ilością i nachalnością.

Na pozostałe odpowiedzi wskazało bardzo niewielu z Was. Najliczniejsza była grupa, wskazująca na pochłaniane przez reklamy zasoby. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że świadomość możliwości blokowania reklam jest powszechna – ostatnią odpowiedź z naszej sondy wybrało zaledwie kilkunastu użytkowników, co dało niewiele ponad 0,5 proc. głosów. Widoczny na wykresie 1 proc. to efekt zaokrąglenia otrzymanego wyniku.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.