Amazon jak SpaceX? Umieści na orbicie ponad 3000 satelitów dostarczających internet

Amazon jak SpaceX? Umieści na orbicie ponad 3000 satelitów dostarczających internet05.08.2020 10:03
Źródło zdjęć: © fot. Pexels
Klaudia Stawska-Magdziak

Jeff Bezos nie chce pozostawać w tyle za Elonem Muskiem. Tym razem do wyścigu dołączą satelity Kuiper, które podobnie jak Starlink będą miały na celu dostarczania internetu w miejscach, do tej pory niedostępnych.

Amerykańska Federalna Komisja Łączności wydała zezwolenie dla Amazona na budowę własnej konstelacji satelitów na orbicie okołoziemskiej. Kuiper ma obejmować 3236 satelitów, które będą dostarczały internet tam, gdzie do tej pory było to niemożliwe.

Planowana konstelacja zostanie umieszczona na wysokościach pomiędzy 590 a 630 km nad powierzchnią Ziemi. I jak przewiduje Amazon - już pierwsze 578 satelitów będzie w stanie dostarczyć internet w wybranych regionach.

Jak na razie brakuje szczegółów dotyczących tego kiedy i w jaki sposób satelity zostaną wyniesione na orbitę. Jednak warunki umowy przedstawione przez FCC zakładają, że połowa konstelacji zostanie umieszczona do końca lipca 2026 roku. Pozostałe muszą trafić na orbitę w ciągu 3 kolejnych lat.

Na budowę konstelacji Kuiper Amazon przeznaczył ok. 10 mld dolarów. Głównym celem satelitów będzie dostarczanie internetu szerokopasmowego przedsiębiorcom na całym świecie oraz rozszerzenie usług działających na podstawie technologii LTE i 5G.

Niebo coraz bardziej zaśmiecone

W porównaniu z planem SpaceX, który chce umieścić na orbicie ponad 14 tys. satelitów Starlink, Bezos planuje działać na o wiele mniejszej skali. Nie zmienia to jednak faktu, że problem z zanieczyszczaniem nocnego nieba przez satelity jest coraz poważniejszy.

Temat podnosili astronomowie już w zeszłym roku, kiedy pierwsza część konstelacji Starlink trafiła na niską orbitę. Naukowcy zauważyli, że jasność sztucznych obiektów na niebie jest na tyle duża, że utrudnia im obserwacje konieczne do prowadzenia badań.

W związku z rosnącą liczbą zarzutów Elon Musk zobowiązał się usprawnić kolejne partie Starlink. Dzięki temu najnowsze modele mają emitować znacznie mniej światła. Jednak problem coraz jaśniejszego nocnego nieba nie dotyczy tylko astronomów. Zanieczyszczenie światłem to coraz poważniejszy problem, który może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie i niestety dotyczy zarówno rosnącej ilości sztucznego światła na Ziemi, jak i nad nią.

Kolejnym problemem jest też rosnąca ilość kosmicznych śmieci na orbicie. Zagrażają one przede wszystkim innym satelitom, ale również zaburzają pracę naukowcom. Ten problem udało się rozwiązać SpaceX, ale Amazon wciąż musi dostarczyć swój plan do FCC.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.