Anatomia plotki, czyli fakty kontra media. Dotacje na krowy z FarmVille? To bzdura!

Anatomia plotki, czyli fakty kontra media. Dotacje na krowy z FarmVille? To bzdura!09.12.2013 15:37
Dotacje na krowy z FarmVille? Nie wierzcie plotkom!

O tym, jak działa Unia Europejska i jej instytucje, krąży wiele dowcipów. Choć rzeczywistość okazuje się czasem znacznie bardziej absurdalna od wymyślanych żartów, niektóre media są tak bezkrytyczne, że uwierzą w każdą bzdurę. Na przykład w wyłudzenie dopłat na krowy z FarmVille.

Ta plotka obiegła świat!

Kojarzycie FarmVille? Ta popularna na Facebooku gra pozwalała wcielić się w wirtualnego farmera, co dla niektórych było tak wciągające, że pewna Amerykanka zabiła własne dziecko, by płacz nie przeszkadzał jej w uprawianiu wirtualnej marchewki.

Gra, która wraz z kilkoma podobnymi tytułami stała się fundamentem nie tak odległej potęgi firmy Zynga, okazała się jednak dla niektórych prawdziwą żyłą złota.

FarmVille - niegdyś najpopularniejsza gra na Facebooku
FarmVille - niegdyś najpopularniejsza gra na Facebooku

Od kilku godzin po Sieci krąży sensacyjna wiadomość: Rumuni wyłudzali unijne dopłaty na krowy z FarmVille. Zarejestrowali w tym celu firmę i zgłosili fikcyjną hodowlę krów, przedstawiając odpowiedzialnym za dotację urzędnikom dowody zakupu bydła.

Problem w tym, że zakup dotyczył wirtualnych krów w FarmVille, a dokumenty sprzedaży zostały wygenerowane na podstawie transakcji z gry.

Dla urzędników nie był to problem. Przez trzy lata przyznawali 100-150 euro dotacji na każdą z ponad 1800 wirtualnych krów. Pomysłodawcy całego procederu zamiast ogromnej hodowli mieli zaledwie kilka prawdziwych krów, które służyły do wyłudzania potrzebnej dokumentacji weterynaryjnej.

Weryfikacja źródeł? A po co?

Brzmi nieźle, prawda? Można się pośmiać i pożartować, jacy głupi ci urzędnicy. Niestety, problem polega na tym, że cała opowieść nie ma wiele wspólnego z prawdą. Została wykreowana przez żądne sensacji media, które bezmyślnie przepisywały nieprawdziwą informację.

Jak wyglądają fakty? Owszem, rumuńscy rolnicy wyłudzali dotacje, ale robili to w tradycyjny sposób, po prostu fałszując dokumentację i zawyżając liczbę posiadanych krów. Nie oni pierwsi i nie ostatni. Opisał to rumuński serwis internetowy Adevarul.ro, w tytule artykułu nawiązując do FarmVille.

Ktoś (np. z DigitalJournal) to przeczytał, napisał artykuł, dodał trochę od siebie i umieścił w Sieci, a ktoś inny (np. z Wyborcza.pl) przepisując niedokładnie umieścił informację o krowach z gry na swoim portalu, inicjując reakcję łańcuchową. Nie trzeba było długo czekać na to, by świat obiegła nieprawdziwa informacja o wyłudzaniu dotacji na krowy z FarmVille.

Fragmenty artykułów z Digital Journal i Wyborcza.pl
Fragmenty artykułów z Digital Journal i Wyborcza.pl

I właśnie w taki sposób można się przekonać, jak funkcjonują współczesne media. Tak naprawdę to zabawa w głuchy telefon – ktoś opublikuje coś sensacyjnego, a reszta kopiuje to bez chwili refleksji.

Dzisiaj rano Alex Urbanowicz opublikował na łamach Gadżetomanii artykuł „Przyszłość mediów: upadek czy wzlot?”. Sądzę, że przypadek z plotką o wirtualnych krowach będzie trafnym komentarzem do tego, czy media – a w szczególności media informacyjne - przeżywają swój rozkwit, czy może raczej powolną agonię.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.