Apple nie chce map Google’a i uruchamia własne. Oto próbka możliwości nowej usługi

Apple nie chce map Google’a i uruchamia własne. Oto próbka możliwości nowej usługi14.05.2012 09:00
Trójwymiarowa mapa c3 Technologies wygląda świetnie (Fot. YouTube.com)

Relacje firm z Cupertino i Mountain View trudno uznać za przyjazne, jednak przez lata gadżety z nadgryzionym jabłkiem na obudowie korzystały z map Google’a. Niebawem to się skończy – Apple uruchamia własny serwis z mapami. Wygląda rewelacyjnie!

Relacje firm z Cupertino i Mountain View trudno uznać za przyjazne, jednak przez lata gadżety z nadgryzionym jabłkiem na obudowie korzystały z map Google’a. Niebawem to się skończy – Apple uruchamia własny serwis z mapami. Wygląda rewelacyjnie!

Zerwanie wieloletniej symbiozy z pewnością nie jest sprawą prostą, jednak Apple starannie przygotował się do tego kroku i jeszcze w 2009 roku przejął spółkę Placebase, wyspecjalizowaną w tworzeniu map.

Rok później firma z Cupertino kupiła kanadyjskie przedsiębiorstwo Poly9, co spotkało się z pewnym zainteresowaniem komentatorów. Poly9 jest mało znanym, ale poważnym graczem na rynku map – ma na koncie nie tylko kooperację z gigantami biznesu, ale m.in. współpracę z NORAD. Co więcej, niemal cała firma, wraz z pracownikami, została przeniesiona z Kanady do Kalifornii.

Plany Apple’a przestały pozostawiać jakiekolwiek wątpliwości, gdy w drugiej połowie 2011 roku kupiono szwedzki starup C3 Technologies, zajmujący się tworzeniem trójwymiarowych map, a na początku tego roku Apple nie odnowił licencji pozwalającej mu na korzystanie z map Google’a tylko do końca 2012 roku.

Jak donosi serwis 9to5Mac, iOS 6 przyniesie zmianę domyślnej aplikacji z mapami. Zamiast Google Maps użytkownicy znajdą w niej firmowe mapy Apple’a. Nie będzie to jednak tylko zwykła zmiana dostawcy usługi – firma z Cupertino dołożyła starań, aby jej mapy wyróżniały się na rynku.

Poza standardowym, poziomym odwzorowaniem użytkownicy zyskają również w pełni trójwymiarowy widok. Co prawda Google udostępnił podobną możliwość już dawno temu, ale różnica w wyglądzie, zapewniona przez rozwiązania C3 Technologies, jest kolosalna. Zobaczcie sami:

C3 Technologies: 3D map of Oslo, Norway

C3 Technologies: 3D map of Hoover Dam BSN*

Uruchomienie przez Apple’a własnych map to bolesny cios dla Google’a – usługi geolokalizacyjne tej firmy od lat cieszą się bardzo dobrą opinią, a przy tym były niemal bezkonkurencyjne (ktoś korzysta z Bing Maps?). Mam jednak wrażenie, że Google zaczął niepotrzebnie zaśmiecać swoją usługę – niedawno firma ogłosiła niezbyt fortunną, moim zdaniem, decyzję o połączeniu Map i Ofert.

Włączenie się Apple’a do rywalizacji może jednak okazać się zbawienne dla klientów, wymuszając większą innowacyjność wśród konkurentów. Poprzeczka zawieszona przez firmę z Cupertino wydaje się bardzo wysoka. Trójwymiarowe odwzorowanie powierzchni ma dotyczyć nie tylko miast, ale i - jak można zobaczyć na niektórych spośród ujawnionych screenów - m.in. gór.

Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)

Przydatną funkcją jest możliwość naniesienia na mapę siatki pozwalającej na łatwe zorientowanie się w odległościach i ukształtowaniu terenu.

Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)

O tym, jak obiecujące zapowiedzi będą miały się do rzeczywistości, przekonamy się wraz z debiutem nowej wersji iOS. Być może nastąpi to już za kilka tygodni – dobrą okazją do globalnego debiutu wydaje się konferencja WWDC, która rozpocznie się w San Francisco 11 czerwca.

Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Mapy Apple'a (Fot. Business Insider)
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.