Autonomiczny samochód Delphi przejechał przez całe Stany Zjednoczone. Czas na testy w Europie!

Autonomiczny samochód Delphi przejechał przez całe Stany Zjednoczone. Czas na testy w Europie!09.04.2015 08:00
Autonomiczny samochód Delphi

Postęp, jaki dokonuje się na naszych oczach w dziedzinie autonomicznych pojazdów, jest niesamowity. Zaledwie 10 lat temu, w czasie DARPA Grand Challenge, były w stanie przejechać najwyżej ponad 100 kilometrów po pustyni. Niedawno przygotowany przez firmę Delphi Audi Q5 przejechał samodzielnie przez całe Stany Zjednoczone!

Długa historia samochodów bez kierowcy

Autonomiczne samochody są z nami znacznie dłużej, niż się powszechnie wydaje. Pierwsze i na dodatek udane próby z pojazdami radzącymi sobie w ruchu ulicznym bez kierowcy prowadzono jeszcze w latach 80., gdy samochody musiały sobie radzić bez wsparcia GPS-u. Jak wynika z zachowanych dokumentów, radziły sobie całkiem nieźle (więcej na ten temat przeczytacie w artykule „Smartfony to za mało? Pora na inteligentne samochody”).

Wnętrze autonomicznego samochodu z projektu EUREKA Prometheus
Wnętrze autonomicznego samochodu z projektu EUREKA Prometheus

Mimo tego do prawdziwej autonomii i niezawodności wiodła bardzo długa droga. 11 lat temu, w czasie zorganizowanego przez DARPA konkursu DARPA Grand Challenge autonomiczne pojazdy miały pokonać 227-kilometrowy odcinek pustyni. Żadnemu się to nie udało, a zwycięzca utknął po pokonaniu zaledwie 11 kilometrów.

Zaledwie rok później pierwszy autonomiczny samochód sprostał temu wyzwaniu, przejeżdżając 212 kilometrów w czasie 7 godzin. W kolejnym roku wprowadzono do konkursu utrudnienia w postaci symulowanego ruchu miejskiego, a następnie – gdy z wyzwaniem poradziło sobie aż 6 zespołów – konkurs odwołano, w następnych latach organizując w zamian imprezy dla robotów.

Delphi wkracza do gry

Gdy wspomnimy tamte sukcesy, temat autonomicznych pojazdów może nas trochę nużyć. Słyszymy o nich od dawna – lata temu ekscytowaliśmy się pierwszymi Priusami Google’a, radzącymi sobie w ruchu ulicznym, a co pewien czas kolejny producent pokazuje, że on również pracuje nad samochodami bez kierowcy. Oglądamy filmy, czytamy o udanych próbach i… niewiele z tego nie wynika. Autonomiczne pojazdy jak były przyszłością, tak nadal nią są.

Delphi Drive: Day 1

Mimo tego do rywalizacji włączył się kolejny konkurent i – trzeba przyznać – zrobił to w imponującym stylu. Delphi to firma, która – choć sama nie produkuje samochodów – jest ważnym graczem na rynku motoryzacyjnym, dostarczając różne podzespoły, a przede wszystkim samochodową elektronikę.

Zbierane przez lata doświadczenia przydały się, gdy inżynierowie Delphi zajęli się przebudową samochodu Audi Q5, który dokonał niedawno niezwykłego wyczynu – przejechał przez całe Stany Zjednoczone, trasą liczącą około 5,5 tys. kilometrów.

Czuwający za kierownicą kierowca musiał interweniować tylko w dwóch przypadkach – gdy na trasie wprowadzono niespodziewanie ruch wahadłowy oraz gdy na zatłoczonej drodze pojawił się radiowóz i konieczne było awaryjne zjechanie na zatłoczony pas ruchu.

3 TB danych

Sukces autonomicznego pojazdu był możliwy dzięki umieszczeniu w nim licznych sensorów. Na wyposażeniu samochodu znalazło się 6 radarów dalekiego zasięgu, 4 bliskiego, 6 sensorów Lidar i 3 kamery oraz system nawigacji satelitarnej. Urządzenia te dostarczały danych, potrzebnych do działania m.in. systemu wykrywania kolizji, rozpoznawania obiektów w otoczeniu, czy odpowiedzialnych za utrzymywanie pasa ruchu.

Delphi podkreśla, że oprogramowanie odpowiedzialne za kierowanie samochodem radziło sobie również w nietypowych sytuacjach, np. podczas wyprzedzania ładunków wielkogabarytowych czy w czasie przejazdów przez metalowe mosty, zakłócające pracę radarów.

W czasie przejazdu zebrano ponad 3 TB różnych danych, które będą teraz analizowane przez Delphi. Kolejnym wyzwaniem, które zostanie być może podjęte w 2016 roku, będzie powtórzenie podobnego wyczynu na drogach Europy.

Delphi Drive Journey Recap

Kiedy prawdziwa autonomia?

Osiągnięcia autonomicznych pojazdów wciąż jednak pozostawiają pewien niedosyt – mimo imponujących wyników niemal zawsze na jakimś etapie trasy potrzebny jest człowiek, który musi wykonać jakiś nietypowy albo ryzykowny manewr. Otwartą kwestią pozostaje również prawo, które w wielu krajach nadal nie nadąża za rozwojem technologii (o problemach z tym związanych przeczytacie w artykule „Kupisz autonomiczny samochód? Uważaj, twój robot będzie chciał cię zabić!”).

Sukces Delphi sprawia jednak, że ta firma dołączyła właśnie do najważniejszych producentów pojazdów bez kierowcy. Poza Google’em są to m.in. Mercedes, Audi, Volvo i Nissan. Który z nich, jako pierwszy zaoferuje nam nie ciekawy prototyp, ale prawdziwy, autonomiczny samochód?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.