Autonomo - autonomiczny samochód z 2030 roku [wideo]
Zmienia się sposób, w jaki komunikujemy się z innymi ludźmi, dokonujemy zakupów albo czytamy książki. Nadal jednak poruszamy się samochodami, które choć zmieniają swój wygląd i coraz częściej napakowane są elektroniką, wciąż pozostają takie same. Jak powinien wyglądać prawdziwy samochód przyszłości?
28.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:34
Zmienia się sposób, w jaki komunikujemy się z innymi ludźmi, dokonujemy zakupów albo czytamy książki. Nadal jednak poruszamy się samochodami, które choć zmieniają swój wygląd i coraz częściej napakowane są elektroniką, wciąż pozostają takie same. Jak powinien wyglądać prawdziwy samochód przyszłości?
W czasie, kiedy projektanci samochodów zastanawiają się, jak sobie poradzić z zanieczyszczeniem powietrza, ergonomią i ciągle rosnącymi cenami paliwa, Charles Rattray snuje wizję samochodu, którym ludzie będą się poruszać w 2030 roku. Koncept nazwany Autonomo 2030 nie jest tylko kolejnym, kolorowym projektem, ale zupełnie zmienia sposób korzystania z aut i dróg.
Przede wszystkim Autonomo będzie sobie świetnie radził podczas jazdy w każdych warunkach. Zestaw czujników, kamer na podczerwień i innych urządzeń pokładowych pozwoli mu na zorientowanie się w najbliższym otoczeniu (do 200 metrów z przodu i z tyłu pojazdu). Samochód będzie w stanie reagować na zmieniające się warunki znacznie szybciej i dokładniej niż człowiek. Pomoże mu w tym oprogramowanie wykrywające obiekty w przestrzeni oraz przewidujące tory ruchu innych użytkowników drogi - aut, rowerów i pieszych.
Autonomo 2030 - Autonomous Mobility
Dodatkowo ciągła łączność z centralną bazą danych pozwoliłaby na odpowiednie wytyczenie trasy oraz uniknięcie najbardziej zatłoczonych miejsc. Kilka takich samochodów mogłoby współpracować, działając niczym rój robotów. Odpowiednie ustawienie na drodze, zmniejszenie oporu powietrza (Autonomo może spokojnie utrzymywać się w odległości 20 cm od innego samochodu) i wymiana danych pomiędzy autami znacznie zwiększyłyby płynność ruchu na drodze.
Autonomo przypomina połączenie motocykla i samochodu. Kabina nie należy do najszerszych (1,15 metra) i może pomieścić dwie osoby siedzące jedna za drugą. Dzięki temu na drodze może się zmieścić więcej pojazdów, a samochodem znacznie łatwiej pokonać przeszkody na drodze. Osadzenie konstrukcji na specjalnie zaprojektowanych kołach pozwala także na przechylanie pojazdu i łatwe parkowanie.
Na powyższym filmiku możecie obejrzeć prezentacje ambitnego projektu. Trzeba przyznać, że pomysł robi wrażenie, zwłaszcza że nie wymaga zmiany obecnie istniejącej infrastruktury drogowej. Jednak w pełnej realizacji wizji Rattraya będą przeszkadzały stare samochody, które nie są dostosowane do współpracy z Autonomo. Dlatego też takie rozwiąznie najlepiej sprawdziłoby się w miejscach specjalnie do tego zaprojektowanych.