Bardzo chciałbym zobaczyć to w Polsce. W Hamburgu testują inteligentną drogę

Bardzo chciałbym zobaczyć to w Polsce. W Hamburgu testują inteligentną drogę12.08.2015 19:02
Zdjęcie samochodu i drogi pochodzi z serwisu Shutterstock

Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, rozładować korki, a przy okazji zaoszczędzić na niepotrzebnym oświetleniu? W Hamburgu trwają testy drogi, która wydaje się spełnieniem marzeń kierowców. Co ciekawego oferuje?

Cisco współpracuje z władzami Hamburga

Jedną ze starych, polskich tradycji jest narzekanie na stan dróg. Że dziurawe, że mało albo ciągle w remontach. Przez lata było w tym wiele racji, ale ten stereotyp staje się coraz mniej aktualny – drogi mamy coraz lepsze, siatka autostrad zbliża się do finalnej wersji, a do optymizmu skłaniają mnie zarówno widoki zza kierownicy, jak i dane, dotyczące kondycji polskich dróg.

Jest jednak coś, czego jako polski kierowca mogę mocno zazdrościć Holendrom i Niemcom. W przypadku Holandii jest to program Smart Highway, którego pierwszy etap opisywałem w artykule „Zazdroszczę holenderskim kierowcom: świecąca autostrada to doskonały pomysł”.

W przypadku Niemiec powód do zazdrości jest jeszcze większy. Chodzi o współpracę, jaką władze Hamburga nawiązały z firmą Cisco. Choć znamy ją głównie jako producenta sprzętu sieciowego, to Cisco angażuje się również w projekty, dotyczące m.in. infrastruktury miejskiej i komunikacyjnej.

Zdjęcie siedziby Cisco pochodzi z serwisu Shutterstock. Autor: Ken Wolter
Zdjęcie siedziby Cisco pochodzi z serwisu Shutterstock. Autor: Ken Wolter

Od zapowiedzi do konkretów

Ponad rok temu firma informował o rozpoczęciu projektów Hafen City i Smart Port. Opis obu pełen był piarowej nowomowy, która mogła oznaczać wszystko i nic, jak frazy typu „jakość życia”, „bezpieczeństwo technologii” czy „zwiększenie innowacyjności”.

Od tamtego komunikatu minęło trochę czasu i ogólne zapowiedzi dotyczące Smart Portu nabrały konkretnego kształtu, który zapowiada się bardzo interesująco.

Jako odcinek testowy dla nowych technologii wybrano fragmenty trzech dróg w hamburskim porcie, a także most zwodzony Kattwykbrücke. Drogi te zostały wyposażone w szereg czujników, dzięki którym lokalna infrastruktura drogowa zna położenie pojazdów.

Zdjęcie drogi pochodzi z serwisu Shutterstock
Zdjęcie drogi pochodzi z serwisu Shutterstock

Co potrafi inteligentna droga?

Umożliwia to np. optymalne oświetlanie ulic: LED-owe latarnie włączają się tylko tam, gdzie są potrzebne – światło podąża za jadącym samochodem, oświetla drogę rowerzyście czy pieszemu, ale gaśnie, gdy w danej chwili nikt z drogi nie korzysta.

Drogi monitorują również natężenie ruchu, dzięki czemu można optymalnie sterować sygnalizacją świetlną, zwiększając przepustowość skrzyżowań i w praktyce likwidując korki. Ważną funkcją jest również automatyczne wykrywanie wypadków i wzywanie w razie potrzeby służb ratowniczych.

Usprawnienia nie ominęły również mostu zwodzonego, który co dwie godziny unosi się, aby przepuścić przepływające statki. Po zmianach chwila unoszenia mostu nie jest już stała – mechanizm reaguje na sytuację na drogach i unosi most wtedy, gdy spowoduje to możliwie najmniejsze zakłócenia w ruchu.

Ciekawą funkcją jest również stałe i bardzo dokładne monitorowanie wszystkich elementów konstrukcyjnych – zdaniem Cisco ma to pozwolić na dokonywanie na bieżąco drobnych napraw, dzięki czemu nie będzie potrzeby, by w przyszłości wyłączać most z ruchu na czas generalnego remontu, który po prostu nie będzie potrzebny.

Chcę tego w Polsce!

Co istotne, to wszystko nie jest tylko ciekawym pomysłem, ale – od kwietnia tego roku – zostało już wdrożone i jak na razie z powodzeniem działa. Testy mają zakończyć się w kwietniu 2016 roku i na ich podstawie zostanie podjęta decyzja o rozszerzeniu programu na inne odcinki dróg.

Wszystko to prezentuje się bardzo zachęcająco i dobrze pokazuje, jak szerokie pole manewru udostępnia dla innowacji zwykła droga. Nie ukrywam wspomnianej na początku zazdrości – taka droga i sprawnie działający system zarządzania ruchem w mieście to chyba marzenie każdego kierowcy.

Pozostaje mieć nadzieję, że podobne innowacje pojawią się możliwie szybko również i w okolicy każdego z nas. Czego sam sobie i wszystkim, którym zdarza się tracić czas na zakorkowanej drodze, życzę.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.