Co to jest to NFC? To przyszłość

Co to jest to NFC? To przyszłość22.02.2013 18:30
Sony One-Touch
Mateusz Żołyniak

NFC nie jest najnowszą technologią, ale wciąż niewielu użytkowników zdaje sobie sprawę co właściwie kryje się za tym skrótem.

Co to jest NFC?

NFC (Near Field Communication; z ang. komunikacja bliskiego pola) to krótkozasięgowy standard komunikacji, który umożliwia bezprzewodową wymianę danych na odległość nie większą niż 20 cm.

Prace nad technologią rozpoczęły się już w 1983 roku, ale dopiero 21 lat później producenci na poważnie zaczęli przyglądać się możliwościom NFC i jego zaletom. Wtedy też Sony, Nokia i Philips zawiązały Near Field Communication Forum, które przez kolejne lata zajmowało się rozwojem standardu.

Przełomowy dla rozwoju NFC okazał się styczeń 2009 roku, kiedy to opracowano finalnie standardy przesyłania kontaktów, adresów URL oraz inicjalizacji modułu Bluetooth. Było to o tyle ważne, że samo NFC charakteryzuje się niską szybkością transferu danych. Wykorzystując łączność zbliżeniową nie trzeba parować urządzeń, co od zawsze było uciążliwą czynnością.

NFC jest już standardem w specyfikacjach topowych smartfonów, pojawia się także w tabletach i telewizorach (na przykład w linii Bravia)

Zbliż swój telefon, a coś Ci pokażę

Podstawowym zastosowaniem NFC w telefonach jest odczytywanie tagów NFC. Są to niewielkie chipy z zakodowaną akcją, którą ma wykonać smartfon, gdy zostanie do nich zbliżony. Tagi mogą być umieszczone na plakatach, w gazetach czy brylokach. Zakres ich zastosowań jest szeroki. Dzięki tagom można między innymi:

  • zmienić ustawienia smartfonu, na przykład wyciszyć dźwięki lub włączyć tryb samolotowy w kinie;
  • przesłać do pamięci telefonu kontakt po zbliżeniu urządzenia do wizytówki;
  • wykonać za użytkownika check-in na Foursquare lub Facebooku w restauracji;
  • zainicjować przesyłanie multimediów;
  • otworzyć stronę internetową.

NFC tag and foursquare checkin demo

NFC można także wykorzystać do komunikacji między urządzeniami. Wystarczy wybrać na ekranie smartfonu plik, zdjęcie, film lub kontakt i zbliżyć urządzenie do innego sprzętu obsługującego tę technologię by zainicjować transfer.

Największe wrażenie w One-Touch robi opcja szybkiego łączenia telefonu z telewizorami Bravia. Korzystają z modeli takich jak Xperia T czy najnowsza Xperia Z, możliwe jest błyskawiczne sparowanie, a następnie udostępnianie treści do odbiornika. Aby tego dokonać wystarczy dotknąć pilota, a następnie po prostu wybrać piosenkę, nagranie wideo czy filmik z YouTube'a, który ma pojawić się na telewizorze.

Problem ze sparowaniem słuchawek? NFC go rozwiąże

Parowanie akcesoriów Bluetooth może być uciążliwe. Wykorzystując łączność zbliżeniową można pominąć wyszukiwanie urządzeń w ustawieniach, parowanie, wpisywanie kodów i potwierdzanie.

Nie tylko między telefonami

Wystarczy zbliżyć telefon do zestawu słuchawkowego, przenośnego głośnika czy dowolnego innego akcesorium z modułem NFC. Połączenie zostanie samo zainicjowane, a po chwili w głośnikach zabrzmi odtwarzany właśnie w telefonie utwór. Co prawda na naszym rynku nie ma jeszcze zbyt wielu akcesoriów wykorzystujących NFC, ale patrząc na starania Nokii czy Sony szybko to się zmieni. Wciągu ustatnich miesięcy firmy wprowadziły wiele wysokiej jakości akcesoriów, takich jak głośniki Sony SRS-BTM8.

Bądź bardziej smart

Wystarczy wejść do biura i przyłożyć do telefonu odpowiedni SmartTag, a od razu dzwonki zostaną wyciszone, WiFi połączy się z siecią, a na ekranie smartfona pojawi się skrzynka pocztowa lub komunikator. Wchodząc do samochodu wystarczy przystawić inny SmartTag, a automatycznie uruchomiony zostanie odbiornik GPS i program do nawigacji. Kombinacji jest naprawdę wiele, a dedykowana aplikacja w smartfonach Xperia pozwala samodzielnie dopasowywać funkcje, jakie ma dany SmartTag.

Po co portfel, skoro masz smartfon?

Polska jest pierwszym krajem, w którym wdrożymy płatności zbliżeniowe na bazie NFC. W ten sposób chcemy budować naszą przyszłą siłę: poprzez skoncentrowanie działań w ramach konkretnego tematu i odpowiedzialności za całą Grupę w jednym kraju.

Mając telefon obsługujący standard łączności zbliżeniowej (np. Xperia T, Xperia S, Xperia P dostępne wraz z funkcją MyWallet w T-Mobile), nie trzeba martwić się brakiem gotówki lub karty na zakupach. Wykorzystując telefon możliwe jest płacenie w sklepach, kawiarniach, a nawet automatach biletowych/parkometrach.

Producenci współpracują tu z operatorami, jak T-Mobile i Orange w Polsce. W ich ofertach pojawiają się dedykowane aplikacje mobilne (np. My Wallet), które umożliwiają gromadzenie różnych kart w smartfonach. Pod względem funkcjonalnym działanie tych usług nie różni się niczym od naklejek zbliżeniowych dostępnych w wielu bankach i użytkownicy mogą w jednym urządzeniu przechowywać kilka różnych kont.

Zastosowań NFC będzie jeszcze więcej

NFC bezsprzecznie będzie przyszłością, a wielu przypadku w nieoceniony sposób może ułatwiać codzienne czynności. Już teraz wystarczy popatrzeć na możliwości jakie dają smartfony Sony z obsługą technologii One-Touch. Szybka komunikacja ze znajomymi, udostępnianie treści w telewizorze bez wstawania z fotela, możliwość dokonywania płatności mobilnych czy zarządzanie ustawieniami telefonu za pomocą SmartTagów to tylko niektóre funkcje, które można wykonać jednym ruchem komórki, bez konieczności zaglądania do ustawień, parowania urządzeń czy nawet odblokowywania ekranu smartfona.

Co więcej, na tym na pewno się nie skończy, a liczba funkcji obsługiwanych poprzez NFC powinna szybko wzrosnąć, wraz z pojawianiem się większej liczby telefonów wyposażonych w ten moduł.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.