WAŻNE
TERAZ

Netanjahu wydał rozkaz: Natychmiastowe ataki na Strefę Gazy

Mechaniczny wąż morski. To przyszłość podwodnych napraw

Norweska firma Eelume opracowała autonomiczny pojazd podwodny o niezwykłej wężowatej formie. Zespół pracujący nad robotem – również nazwanym Eelume – postanowił wykorzystać tę technologię w zastosowaniach podwodnych, by ułatwić inspekcję, konserwację i naprawę rurociągów.

Mechaniczny wąż morski EelumeMechaniczny wąż morski Eelume
Źródło zdjęć: © Eelume
Konrad Siwik

W poniedziałek doszło do wycieków gazu z Nord Stream 1 i Nord Stream 2. Szwedzkie i Duńskie stacje pomiarowe zarejestrowały w ich obszarach potężne wybuchy podmorskie – o czym informował szwedzki serwis svt. Naprawa podwodnych gazociągów – podobnie jak ich budowa – nie jest prostą sprawą. Istnieje jednak urządzenie, które może ułatwić ten skomplikowany proces.

Eelume to przełomowa technologia w zakresie inspekcji, konserwacji i napraw podwodnych. Wspomniany wąż to w zasadzie samobieżne, autonomiczne, ramię robotyczne. Jego smukły i elastyczny korpus może przemieszczać się na duże odległości i przeprowadzać operacje głębinowe w ograniczonych przestrzeniach niedostępnych dla konwencjonalnych pojazdów podwodnych.

  • Modułowy "wąż morski" Eelume
  • Modułowy "wąż morski" Eelume
  • Modułowy "wąż morski" Eelume
  • Modułowy "wąż morski" Eelume
  • Modułowy "wąż morski" Eelume
  • Modułowy "wąż morski" Eelume
  • Modułowy "wąż morski" Eelume
[1/7] Modułowy "wąż morski" Eelume Źródło zdjęć: Eelume |

Pierwszym komercyjnym klientem Eelume została norweska firma Argeo zajmująca się inspekcjami podwodnymi. Celem firmy jest wykorzystanie robotyki, czujników i analityki do przeprowadzania inspekcji bez użycia dużych statków nawodnych, co zmniejszy ślad węglowy i koszty operacji morskich.

Eelume ciągle czuwa

Pojazd jest dobrze przystosowany do wykonywania misji inspekcyjnych i interwencji na konstrukcjach podwodnych, takich jak morskie farmy wiatrowe, zakłady wydobycia ropy i gazu oraz rurociągi. Pojazd może być również wyposażony w czujniki do wykonywania badań środowiskowych, takich jak wykrywanie wycieków gazu, oleju w wodzie, zasolenia, temperatury, dźwięku itp.

Roboty Eelume zostały zaprojektowane do stałego przebywania pod wodą, a dzięki połączeniu ze stacją dokującą na dnie morskim, mogą być mobilizowane 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, niezależnie od warunków pogodowych. Gdy nie są używane, oddalają się do stacji ładującej lub przechodzą w tryb hibernacji. Ich ciągła zdatność do nadzorowania w pobliżu instalacji podmorskich bez konieczności używania statków nawodnych oznacza bardziej ekologiczne, bezpieczniejsze i mniej kosztowne operacje podwodne. W przypadku misji trwających krócej pojazd może zostać wystrzelony ze statku lub z brzegu.

Firma twierdzi, że dzięki zastosowaniu autonomicznych pojazdów rezydujących pod wodą, koszty operacji podwodnych można obniżyć nawet o 90 proc.

Modułowy "wąż morski"

"Wąż morski" Eelume ma modułową budowę. Oznacza to, że pojazd może zostać skonfigurowany zgodnie z życzeniem klienta. Czujniki i narzędzia mogą być montowane w dowolnym miejscu wzdłuż elastycznego korpusu. Wśród możliwych do połączenia modułów znalazły się:

  • pędniki,
  • przeguby,
  • czujniki,
  • kamery,
  • różnego rodzaju narzędzia,
  • moduły ładunkowe.

Dzięki zastosowaniu dodatkowych pędników i przegubów pojazd może osiągnąć dowolną pozycję w wodzie. Połączony, smukły korpus pozwala na zawisanie, jak również na energooszczędne misje badawcze i manewrowanie nawet w silnych prądach oceanicznych. Możliwe jest też osiągnięcie konfiguracji dwuramiennej poprzez zamontowanie narzędzi na każdym końcu i uformowanie korpusu pojazdu w kształt litery U.

W przypadku konfiguracji dwuramiennej jeden koniec ramienia może chwytać i przytrzymywać nieruchome obiekty w celu zamocowania pojazdu, podczas gdy drugi koniec może wykonywać zadania związane z inspekcją i interwencją. Możliwa do zamontowania jest również kamera, która zapewni widok na operację przeprowadzaną na drugim końcu.

"Wszystkie te elastyczne scenariusze operacyjne są możliwe dzięki unikalnym zdolnościom zmiany kształtu pojazdów Eelume" – podkreślają jego twórcy.
Wybrane dla Ciebie
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Nowa gra ze świata Wiedźmina w fazie przygotowań. Szukają scenarzysty
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Chcieli skopiować maszynę do produkcji procesorów. Przyłapali chińskich inżynierów
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Zaktualizuj Windows 11. Najnowsze wydanie jest dostępne dla każdego
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
Polacy zbudują największy katamaran na świecie. Projekt wygląda imponująco
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
DJI Osmo Mobile 8 oficjalnie. Gimbal z Apple DockKit, obrotem 360 stopni i mocniejszym magnesem
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Sawanna boi się ich bardziej niż lwów. Nowe badanie z Parku Krugera
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Nowa funkcja mObywatela. Darmowy podpis kwalifikowany
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Windows 11 zyskuje "agentów" AI. Mają przyspieszyć pracę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Topowa karta graficzna. Ceny GeForce RTX 5090 szybują w górę
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Wbij w palnik kuchenki. Rachunki za gaz spadną w oczach
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Rewolucja w Amazonie. Roboty zastąpią ludzi i przejmą 75 proc. operacji
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności
Darmowe dodatki do Windowsa. Nowa opcja i poprawa wydajności