Czy obraz 3D zostanie z nami na dłużej?

Czy obraz 3D zostanie z nami na dłużej?06.05.2010 22:30
Szymon Adamus

Jeśli jakiś temat związany z HDTV jest aktualnie na topie, to jest nim obraz 3D. Dawno nie było tak silnego lobby promującego jedną technologię. Różni producenci proponują różne rozwiązania, ale wszyscy chcą wycisnąć z nas ostatnie grosze i sprawić, byśmy nie mogli już żyć bez 3D. Tylko czy im się to uda?

Jeśli jakiś temat związany z HDTV jest aktualnie na topie, to jest nim obraz 3D. Dawno nie było tak silnego lobby promującego jedną technologię. Różni producenci proponują różne rozwiązania, ale wszyscy chcą wycisnąć z nas ostatnie grosze i sprawić, byśmy nie mogli już żyć bez 3D. Tylko czy im się to uda?

Symulacja trójwymiaru na zdjęciach i w filmie nie jest niczym nowym. Pierwsze próby zaczęły się ponad 100 lat temu. Były oczywiście prymitywne, ale stworzyły podwaliny pod późniejszą rewolucję kinową. Najpierw filmów 3D w kinach próbowano w USA w latach 50-tych ubiegłego wieku. Pomysł nie wypalił, ale nie został też zamknięty w szufladzie na zawsze. W latach 70-tych powstały wersje trójwymiarowe takich klasyków jak Szczęki czy Piątek trzynastego. Dziesięć lat później pojawiły się ogromne ekrany IMAX-a, na których 3D wręcz zalewało widzów ze wszystkich stron. Lista filmów trójwymiarowych jest bardzo długa i myli się ten, kto sądzi, że zeszłoroczny Avatar czy wcześniejsze filmy animowane 3D są początkiem rewolucji. Dawniej już próbowano przekonać widzów do trzeciego wymiaru. Udało się to średnio. Śmiem jednak przypuszczać, że teraz będzie inaczej. Dlaczego?

Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2010/05/Fot.nalicencjiCCMikeLichtNotionsCapital.comFlickr.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2010/05/Fot.nalicencjiCCMikeLichtNotionsCapital.comFlickr.jpg)

Pieniądze, pieniądze, pieniądze!

Rozwiązania 3D są obecnie najsilniej promowaną nowinką techniczną w dziale HDTV. Niedługo dołączy do niej także sektor gier wideo. Sony zapowiada już dwie aktualizacje swojej konsoli Playstation 3 pozwalające na odbieranie zarówno filmów z Blu-ray 3D, jak i gier wideo "wychodzących" z ekranu.

Mówiąc krótko, najwięksi gracze na rynku zainwestowali w technologię 3D zbyt poważne pieniądze, by szybko się poddać. Nie każdy nabierze się na ich marketing i poleci do sklepu po nowy panel 3D. Wielu widzów jednak to zrobi. A z czasem, gdy ceny zaczną spadać, a repertuar się powiększy, dołączą do nich kolejni HDTVmaniacy. Zapewne włącznie z piszącym te słowa.

Ważnym elementem rozwoju 3D związanym z pieniędzmi jest też przemysł filmów dla dorosłych. To właśnie filmy porno były swego czasu dopalaczem w żyłach formatu Blu-ray. W momencie, gdy wytwórnie porno przerzuciły się na Blu-ray, konkurencyjny dla tego formatu nośnik HD DVD mógł zacząć pakować manatki. Obraz w wysokiej rozdzielczości był jednym ze sposobów wytwórni filmów XXX na walkę z darmową konkurencją dostępną w sieci. Trójwymiar będzie czymś podobnym.

[cytat autor="Matt Morningwood z firmy Pink Visual w wywiadzie dla serwisu Current"]Przemysł pornograficzny był zawsze znany z tego, że przewodził rozwojowi. Dzisiaj jednak nie robimy tego (3D) tylko dlatego, że chcemy, ale dlatego, że musimy. Musimy odróżniać się od treści dostępnych za damo.[/cytat]

Póki co najwięksi gracze przemysłu porno czekają jeszcze na popularyzację technologii, ale nie potrwa to długo. Konkurencja rośnie w siłę. Firma Bad Girls in 3D oferuje już nawet 60-calowy panel 3D i komputer PC za 4000 dolarów oraz dostęp do usługi z filmami porno 3D za 20 dolarów miesięcznie.

Nie lubisz 3D? Sprzeciwiaj się portfelem!

[cytat]Gdy oglądasz film w 2D w kinie przystosowanym do 3D używany jest ten sam projektor, ale kino nie żąda za to większych pieniędzy - pisze Ebert. Sądzę, że 3D jest formą wymuszenia na rodzicach, których dzieci są uczone przez reklamę i product placement, by chcieć obrazu 3D.[/cytat]

Święta prawda. Tylko co z tego? Starcie Tytanów dostosowane do 3D wyglądało biednie, ale Avatar prezentował się znakomicie. Bilety są droższe i to drażni, ale przeciw temu możemy głosować wyłącznie za pomocą własnych portfeli. A póki co tego nie robimy. Na przykładzie Stanów Zjednoczonych widać, że widzowie chcą oglądać filmy w 3D. International 3D Society stworzyło listę najbardziej kasowych filmów ostatnich 10 miesięcy. Filmy trójwymiarowe na niej przodowały. Najpopularniejsze były wersje 3D filmów Alicja w krainie czarów, Jak wytresować smoka, Starcie Tytanów no i oczywiście wszędobylski Avatar. Te cztery spośród 127 filmów, jakie zawitały w amerykańskich kinach, zgarnęły 33 procent dochodów. To około 1,2 miliarda dolarów!

Skok technologiczny

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/3Dbezokularów.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/3Dbezokularów.jpg)

W momencie ich popularyzacji wejdziemy na zupełnie nową ścieżkę. A popularyzacja jest bliżej, niż mogło by się wydawać. Firma Nintendo już teraz zapowiada, że nowa wersje jej przenośnej konsoli do gier wideo, Nintendo DS, będzie posiadała ekran trójwymiarowy nie wymagający używania okularów. Nowości są też związane z rejestracją obrazu. Na horyzoncie widać już pierwsze kamery 3D. Póki co drogie, ale sprytni fani trójwymiaru poradzą sobie z cenami.

Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Kamera3Dza250dolarów01.jpg)
Źródło zdjęć: © [źródło](http://hdtvmania.pl/images/2010/05/Kamera3Dza250dolarów01.jpg)

Zresztą rozwój technologiczny to nie tylko hardware. Liczy się też oferta programowa. Nawet w Polsce, która często zostawała w tyle za peletonem HDTV, Cyfra+ pokaże pierwszą transmisję meczu piłki nożnej 3D już 15 maja. Dzień później stacja wyemituje też pierwszy film trójwymiarowy w polskiej telewizji - Koralina i tajemnicze drzwi. Oczywiście można by szyderczo wyśmiać ofertę stacji Canal+, którą we własnych domach mało kto doceni. Panele 3D są jeszcze drogie i słabo dostępne. Liczy się jednak baza. Tak szybkiego wejścia na polski rynek nie miały ani płaskie telewizory Full HD, ani stacje telewizyjne w wysokiej rozdzielczości, ani nawet Blu-ray. Obraz 3D pędzi jak szalony w wyścigu, którego główną nagrodą są serca i portfele widzów.

Świat 3D?

Producenci chcą wycisnąć z nas ostatnie grosze i sprawić, byśmy nie mogli już żyć bez 3D. I póki co im się to udaje.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.